Românii născuți între ’65 și ’80 țin motoarele economiei în mișcare. Generația X cheltuiește chibzuit, dar nu renunță la mici răsfățuri

Românii născuți între ’65 și ’80 țin motoarele economiei în mișcare. Generația X cheltuiește chibzuit, dar nu renunță la mici răsfățuri
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Românii din Generația X – cei născuți între 1965 și 1980 – generează 27% din cheltuielile naționale.

Ponderea este peste media globală, estimată la 24%, ceea ce arată rolul important pe care acest segment îl joacă în economia locală, arată un studiu realizat de NielsenIQ și World Data Lab.

La nivel mondial, Generația X reprezintă o forță economică de 15,2 trilioane de dolari, aproape dublul cheltuielilor totale ale Chinei. Proiecțiile arată că până în 2035, această categorie va atinge un vârf de 23 trilioane de dolari anual.

În România și la nivel global, se estimează creșteri semnificative în următorii cinci ani, mai ales pe segmentele alimente, băuturi și produse de înfrumusețare.

Atitudini diferite față de branduri

Studiul arată că 28% dintre românii din Generația X preferă constant brandurile mari și cunoscute, în timp ce 40% cumpără doar strictul necesar, fără a ține cont de etichetă.

Alți 23% nu urmăresc mărci anume, dar tind să sprijine producătorii locali, iar 9% fac un efort conștient pentru a alege produse de la branduri mici.

Precauție financiară și „mici răsfățuri”

Generația X are o atitudine prudentă asupra banilor, prinsă între nevoile copiilor și sprijinul pentru părinți.

Doar 4% spun că pot cheltui liber, față de 11% la nivel global. Totuși, 44% își permit ocazional achiziții de plăcere, iar 59% aleg uneori produse premium în locul variantelor mai ieftine - peste media globală (54%), dar sub nivelul milenialilor români (62%).

Începe o nouă eră. Cum va defini Generația Beta viitorul și cum îi putem ajuta

Tehnologia, parte din obiceiurile de consum

Un alt element cheie este deschiderea spre tehnologie. 32% permit dispozitivelor inteligente să comande automat produse, în timp ce 36% primesc recomandări de la asistenți AI.

Totodată, 39% folosesc inteligența artificială pentru a accelera deciziile de cumpărare, iar 59% utilizează aplicații și dispozitive digitale pentru a-și gestiona sănătatea.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇