Maşini electrice: Germania devine centru de producție pentru baterii

În viitor, fiecare a patra baterie pentru o mașină electrică din Europa ar putea fi produsă în Germania. Experții prevăd un boom uriaș până la sfârșitul acestui deceniu.
Maşini electrice: Germania devine centru de producție pentru baterii

Germania ar putea deveni cel mai important centru din Europa pentru producția de celule de baterii destinate mașinilor electrice.

Analize efectuate de Institutul Fraunhofer pentru cercetare în domeniul sistemelor și inovării ISI, din Karlsruhe, prevăd posibile capacități de producție de circa 1,5 TWh în Europa până la sfârșitul deceniului.

Cu puțin sub 0,4 TWh, instalațiile de producție din Germania ar putea furniza cea mai mare parte din capacitate. 

"Avem în vedere planificarea unor fabrici pentru producția de celule de baterii în întreaga lume", a declarat Lukas Weymann de la ISI într-un interviu acordat DW.

ADVERTISING

"Din 2014, în cadrul studiilor de monitorizare a stocării energiei, am analizat mai atent China, Germania, Franța, Japonia și Coreea de Sud. Între timp, monitorizarea se face la nivel global", spune el. 

Weyman a explicat că Europa reprezintă aproximativ un sfert din capacitatea maximă de producție globală a celulelor de baterii. 

Potrivit anunțurilor făcute de producătorii de celule care activează în Europa, capacități de producție de până la 0,124 TWh ar putea fi atinse deja în cursul anului 2022.

Până în 2025, se așteaptă ca acestea să se cvadrupleze, ajungând la peste 0,5 TWh, iar până în 2030 să crească de zece ori, ajungând până la 1,5 TWh. Teoretic, acest lucru ar permite echiparea a aproximativ 25 de milioane de mașini electrice.

ADVERTISING

Pentru perioada actuală, până în 2025, cercetătorul vede o creștere uriașă, capacități maxime anuale de producție mai mari cu 50-100% de la an la an.

Asia domină deocamdată afacerile cu baterii

În prezent, majoritatea bateriilor litiu-ion sunt furnizate de producători din Asia - China, Japonia și Coreea de Sud.

Pe măsură ce planurile de redresare în domeniul energiei și al transporturilor, respectiv renunțarea la combustibilii fosili, încep să fie tot mai concrete, extinderea și dezvoltarea rapidă a unităților de producție de celule de baterii în Europa capătă o și mai mare importanță. 

Pe 7 iulie, la Salzgitter (landul Saxonia Inferioară), în prezența cancelarului Olaf Scholz, a fost pusă piatra de temelie pentru prima așa-numită Giga-fabrică a producătorului auto Volkswagen. Aceasta va asigura circa 5.000 de noi locuri de muncă. 

ADVERTISING

Pe același model, grupul VW plănuiește alte cinci fabrici de celule de baterii în Europa. Alături de Salzgitter, compania a mai selectat orașele Skellefteå din nordul Suediei și Valencia din Spania. Pentru celelalte trei locații se așteaptă primirea de cereri din Germania și Europa de Est.

Împreună cu partenerii săi, VW intenționează să investească peste 20 de miliarde de euro în acest nou domeniu de activitate până în 2030.

Alți promotori ai unei producții europene de celule de baterii în Europa sunt compania suedeză Northvolt și compania franco-germană Automotive Cells Company (ACC), în care dețin acțiuni, între altele, companiile Mercedes-Benz și Stellantis. 

Northvolt construiește două gigafabrici în Suedia și intenționează să înceapă să ridice încă una în Germania în 2023. ACC a anunțat unități de producție în Germania, Franța și Italia.

Liderii non-europeni din domeniul bateriilor, cum ar fi CATL din China și Tesla din SUA, sunt în prima linie, cu fabrici de celule planificate în Germania. Samsung SDI și LGES (ambele din Coreea de Sud) se numără printre marii jucători, având fabrici în Europa de Est (Ungaria și Polonia).

40 de producători vor fi activi în 15 țări

Dacă previziunile Fraunhofer ISI sunt corecte, în jur de 40 de producători vor înființa probabil unități de producție în peste 15 țări europene.

"Considerăm că anunțurile, care au fost incluse în evaluarea noastră, sunt suficient de concrete pentru a fi clasificate ca fiind realiste", spune Lukas Weymann în acest context pentru DW. Cu toate acestea, nu este exclus să existe întârzieri în crearea de capacități.

Expertul dă exemplul companiei Farasis, în care Mercedes-Benz deține și o participație. Chinezii au renunțat în mod surprinzător la planurile pentru o fabrică în Bitterfeld-Wolfen, în estul Germaniei, încă din luna mai.

Lipsa de lucrători calificați este cea mai mare provocare

"Pe de altă parte, există încă unele declarații de intenție, fiind de așteptat ca mai mulți producători de celule să anunțe planuri de producție de celule în Europa în următorii ani", spune Weymann.

Însă nu lipsa de voință din partea producătorilor este un obstacol în calea sporirii centrelor de producție de celule în Europa. Marea provocare este mai degrabă lipsa de specialiști în domeniu, atrage atenția cercetătorul.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇