Christian Tour contestă amenda şi demontează acuzaţiile ANPC: Avem dreptul de a afişa preţurile în euro printr-o excepţie a BNR

Christian Tour contestă amenda şi demontează acuzaţiile ANPC: Avem dreptul de a afişa preţurile în euro printr-o excepţie a BNR

Christian Tour va contesta amenda în valoare de 90.000 de lei dată de Autoritatea pentru Protecţia Consumatorului, despre care spune că a aflat din presă, întrucât ANPC nu a informat oficial agenţia nici despre constatarea unor abateri şi nici despre sancţiunile aplicate.

Însă, pe baza informaţiilor apărute în spaţiul public, agenţia demontează punct cu punct acuzaţiile care i se aduc.

Ieri ANPC a anunţat că agenţia de turism Christian Tour a fost amendată pentru mai multe nereguli, printre care afişarea preţului în euro la pachete de servicii turistice din România. Însă aici agenţia spune că este o confuzie.

“Noi ştim că agenţia de turism are dreptul de a afişa preţurile în euro printr-o excepţie a BNR. Şi aşa ni se pare şi corect: suntem ţară membră a Uniunii Europene, vorbim de ani buni despre aderarea la zona euro, iar preţurile sunt afişate în euro la tot pasul, atât online, cât şi în magazine fizice. De ce, de exemplu, abonamentele la telefoane mobile pot fi în euro, iar pachetele turistice, nu?”, întreabă Cristian Pandel, patronul agenţiei, citat în comunicat.

Reprezentantul Christian Tour le cere autorităţilor ca, înainte de a aplica sancţiuni, să deruleze campanii de informare în rândul operatorilor economici, şi susţine că în România nu există conceptul de prevenţie şi nici de informare.

Pe de altă parte, în urma verificării sediilor Christian Tour, comisarii ANPC au găsit două unităţi a căror autorizaţie era în curs de prelungire şi pentru asta există o explicaţie:

“Conform legislaţiei, noi avem obligaţia de a face o notificare de prelungire a autorizaţiei, urmată de reînnoirea automată – o procedură administrativă care, ca multe altele în România, nu face decât să complice activitatea mediului privat.

Dar această situaţie nu a afectat şi nici nu afectează activitatea sediilor ori pe turiştii care ne intră în agenţii. Noi nu fugim nicăieri cu banii turiştilor. Suntem cel mai mare turoperator român, cu capital 100% autohton”, mai afirmă Cristian Pandel.

Comisarii ANPC au sancţionat şi lipsa afişării cursului de schimb valutar în agenţii.

“În era digitalizării, ANPC ne cere să afişăm cursul printat, în condiţiile în care noi facem eforturi, inclusiv financiare, să automatizăm toate procesele şi să eliminăm obiceiul de a imprima inutil documente. Dar acuzaţia care ni se aduce este relevantă pentru o instituţie a statului în care <dosarul cu şină> este nu doar o practică larg răspândită, ci o mentalitate per se”, comentează Pandel.

Comisarii ANPC mai susţin că au constatat indicarea unor reduceri fără a se putea demonstra această diminuare în istoricul preţului şi menţionarea preţurilor folosind sintagma ”de la...” fără a preciza un preţ maxim.

“Este încă o dovadă că statul nu înţelege cum funcţionează această industrie. În primul rând, sintagma <de la…> nu e o invenţie a Christian Tour; este o expresie utilizată pe scară largă de companii în marketing, nu o practică înşelătoare, aşa cum s-ar sugera.

Cât priveşte faptul că nu este precizat un preţ maxim, asta arată din nou o profundă necunoaştere a domeniului: un pachet turistic poate fi personalizat, iar turistul poate cere, de exemplu, să zboare cu un avion privat în Maldive, unde să închirieze o insulă întreagă. În turism, nu există un maxim, există cât doreşte turistul să plătească pentru vacanţa lui”, explică CEO-ul Christian Tour.

Cât despre plângerile de la clienţi, anual peste 400.000 de turişti cumpără vacanţe prin Christian Tour, iar numărul plângerilor se situează sub 0,96 la mie, susţine patronul.