ANPC amendează cu 10 milioane de lei Blue Air, pentru cursele anulate din 15 iunie până în prezent.
Peste 150.000 de consumatori din 23 de state membre ale Uniunii Europene au fost deja afectaţi.
”ANPC a desfăşurat o amplă acţiune de control care a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor privind serviciile de transport aerian ale operatorului, verificându-se iniţial situaţia zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 - 30.08.2022 şi ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât şi pe pagina oficială de Facebook sau din aplicaţia Blue Air şi extinsă, ulterior, ca urmare a informaţiilor apărute în spaţiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022”, a transmis, marţi seară, ANPC, într-un comunicat de presă.
ANPC susţine că echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă.
Concluziile au arătat că:
- Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente
- în perioada analizată, respectiv 15.06.2022 - 12.09.2022, au fost afectaţi 150.227 de consumatori din 23 state UE
- practica operatorului economic a avut caracter repetitiv
- valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 euro (respectiv 96.447.549,47 de lei) şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare
- rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 de rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 euro (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate)
- 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 euro, s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.
În consecinţă, ANPC a decis aplicarea a 2 amenzi contravenţionale:
- 2.000.000 de euro, pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea UE
- 200.000 de lei, pentru abateri repetate
Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10.094.200 de lei.
Instituţia precizează că acestora li se adaugă sancţiuni complementare după cum urmează:
- se dispune măsura de remediere
- se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piaţă, la dispoziţia consumatorilor, oferte de zbor înşelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora
- se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
Preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, critică promovarea curselor de către Blue Air, în ciuda problemelor cu care se confrunta compania.
”Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele şi de ce au fost promovate, în condiţia în care se ştia că nu pot fi duse la bun sfârşit.
Nu mai vorbesc şi de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat şi mai tare (...) Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piaţă în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârşit cursele.
La câţi bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici”, a declarat Constantinescu.
Amintim că, în luna iulie, compania Blue Air a mai primit o amendă de 2 milioane de euro de la Protecția Consumatorului, pentru că, în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri.
Între timp, Blue Air a anunțat vineri că nu își va relua zborurile nici din 10 octombrie, așa cum anunțase anterior.