Compania Blue Air a primit o amendă de 2 milioane de euro de la Protecția Consumatorului, pentru că, în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au făcut plăţi în valoare totală de peste 66 de milioane de lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene.
Conform ANPC, au fost primite 924 de reclamaţii din mai multe state referitoare la Blue Air, amenda primită fiind cea mai mare dată vreodată unui operator economic.
„Ţinând cont de aspectele constatate în urma verificărilor şi de inexistenţa cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, Comisia a decis aplicarea unei sancţiuni contravenţionale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12.07.2022, 9.882.200 lei”, a precizat sursa citată.
De asemenea, compania trebuie să restituie contravaloarea serviciilor anulate în termen de cel mult zece zile.
Totodată, Blue Air a fost obligată să nu mai pună la dispoziţia consumatorilor oferte de zbor pentru care nu dispune de dotările şi resursele necesare.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a mai anunţat că prin Direcţia Generală Control Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană, a transmis o alertă către Comisia Europeană şi autorităţile omoloage ANPC, din celelalte state membre, prin care solicită verificarea, la nivel european a încălcărilor similare de legislaţie, altele decât cele reclamate la ANPC, ori dacă s-au luat deja măsuri de asigurare a respectării legislaţiei, pe teritoriul UE, împotriva unor astfel de abateri ale companiei Blue Air Aviaton SA.
ANPC a menţionat că au fost primite 924 de reclamaţii transfrontaliere.
Notificări pentru CPC, Wizz și Ryan Air
În plus, au fost transmise avertismente și către alți operatori care au avut mute anulări în ultima perioadă.
“Reamintim totodată că, odată cu notificarea Blue Air, au fost notificate către statele membre, prin reţeaua CPC şi Wizz Air şi Ryan Air, care de asemenea au avut, în această perioadă, foarte multe anulări sau întârzieri de curse, fără a ţine seama de drepturile consumatorilor.
Operatorii economici vor rămâne, în continuare, în atenţia ANPC, iar îndeplinirea măsurilor dispuse, de restituire a sumelor, precum şi de încetare a practicilor comerciale incorecte, vor fi verificate de comisari, după încheierea celor 10 zile, prevăzute de lege”, a mai explicat ANPC.