Piaţa europeană de automobile electrice este în criză. Vânzările în Germania s-au prăbuşit anul trecut din pricina preţurilor. În schimb, în China s-a întâmplat contrariul, BYD devenind lider de piaţă la nivel mondial.
Anul trecut, cu puţin timp înaintea Crăciunului, problemele guvernului german cu alcătuirea bugetului au lovit brusc sectorul automobilelor electrice din ţară. Ca parte a măsurilor de austeritate, Berlinul a pus capăt unui sistem de subvenţii pe şapte ani, cunoscut sub denumirea de Umweltbonus (‘bonus de mediu’), în baza căruia clienţii primeau granturi de mii de euro dacă se hotărau să achiziţioneze automobile electrice.
Acesta a fost începutul unei perioade dificile pentru piaţa automobilelor electrice din Germania. Cu câteva luni mai devreme, Guvernul pusese deja capăt subvenţiilor acordate firmelor care-şi cumpărau flote de maşini electrice, firmele acoperind două treimi din piaţa auto din Germania.
Aceasta explică într-un fel reculul pronunţat al înmatriculărilor de maşini electrice noi în Germania în lunile noiembrie şi decembrie. Asociaţia Fabricanţilor Europeni de Automobile a declarat că vânzările de automobile electrice au scăzut în Germania cu 48% în decembrie. În cazul întregii UE, vânzările de automobile integral electrice au scăzut cu 17 la sută.
Dificultăţi trecătoare?
Întrebarea pentru branşă este dacă e vorba de dificultăţi pasagere sau de ceva mult mai serios.
Patrick Schaufuss, un partener al McKinsey, spune că vânzările de automobile electrice au fost "slabe" în Europa în 2023, din pricina unui declin al cererii pentru automobilele electrice hibride.
"Acesta a fost provocat de lipsa sau de subvenţiile limitate acordate pentru maşinile din această categorie şi de puţinele modele apărute cu această tehnologie de tranziţie", a declarat el pentru DW.
Schaufuss se aşteaptă ca şi în 2024 vânzările să fie la fel de slabe, dar crede într-un reviriment în 2025 şi 2026, când mai multe modele accesibile vor fi lansate pe piaţă.
Tăierea subvenţiilor a atras atenţia asupra unui aspect-cheie privind pătrunderea automobilelor electrice pe piaţa auto din Europa, şi anume preţul. De la finalul anului 2023 fabricanţii din toate statele europene au început să ofere reduceri importante la preţul automobilelor electrice, în încercarea de a atrage clienţi.
Maşinile electrice sunt clar mai costisitoare decât cele similare dotate cu motoare cu ardere internă. În plus, în rândul potenţialilor consumatori este larg răspândită percepţia că infrastructura de încărcare a acumulatorilor şi performanţa bateriilor nu sunt satisfăcătoare şi, de aceea, achiziţia unui automobil electric nu este recomandabilă, chiar dacă, potrivit experţilor, tehnologia şi infrastructura se vor îmbunătăţi în următorii ani.
Marele pariu legat de automobilele electrice
Pentru marii fabricanţi europeni de automobile cum este Volkswagen, miza nu poate fi mai mare. În martie 2023 VW a anunţat un plan de investiţii în valoare de 180 de miliarde de euro între anii 2023-2027, mai mult de două treimi din bani urmând să fie alocaţi electrificării şi digitalizării.
VW şi-a legat viitorul de tranziţia către automobilele electrice. Concernul vrea ca 80% din vânzările sale în Europa să fie asigurate în 2030 de automobilele electrice şi în SUA în proporţie de 55% în acelaşi an.
Vânzările VW de maşini electrice la nivel mondial au crescut cu 21% în 2023. Un purtător de cuvânt al companiei a declarat pentru DW că, deşi se aşteaptă dificultăţi în privinţa vânzărilor în 2024, cifrele obţinute în 2023 arată că VW se află "pe drumul cel bun". "Suntem convinşi că viitorul va fi electric şi ne îndreptăm cu hotărâre în direcţia tranziţiei mobilităţii", a declarat el.
Echilibrând "şocul" chinezesc
O piaţă unde Volkswagen a fost hotărât să câştige teritoriu în materie de automobile electrice a fost cea chineză. Concernul a cheltuit în 2023 în jur de cinci miliarde de euro în încercarea de a ţine pasul cu rivali cum ar fi Tesla şi BYD pe cea mai mare piaţă de maşini din lume.
China are o largă prezenţă pe piaţa maşinilor electrice din Europa şi SUA. Ascensiunea unor fabricanţi chinezi de maşini electrice, cum ar fi BYD, a fost dramatică.
În timp ce vânzarea maşinilor electrice europene s-a diminuat considerabil în decembrie, BYD a înregistrat încasări record. Vânzările sale au crescut cu 70% în decembrie, fiindcă a reuşit să transfere clienţilor 526.000 de automobile integral electrice în ultimul trimestru al anului 2023, devansând astfel Tesla, până atunci numărul unu la nivel mondial.
Succesul BYD se datorează în principal cererii de pe piaţa internă, dar şi în Europa şi SUA cererea pentru produsele sale este în creştere. Principalul motiv pentru care BYD şi alţi producători de maşini electrice din China reuşesc să pătrundă pe piaţa europeană este politica de preţuri.
"Maşinile electrice europene sunt în general cu 15-20% mai scumpe decât maşinile cu motor cu combustie internă", a explicat Patrick Schaufuss. "În China, diferenţa este de numai 10%", a adăugat el.
Dar Volkswagen susţine că rivalii săi chinezi nu vor putea câştiga în Europa numai pe baza politicii de preţuri. "Competitorii străini în Europa vor trebui să se adapteze la cererile specifice ale pieţii", afirmă purtătorul de cuvânt al concernului din Wolfsburg, adăugând că "fabricanţii chinezi nu pot oferi maşinile lor la fel de puternice şi de ieftine ca şi în China".
Totuşi, VW salută competiţia şi îi ia în serios pe furnizorii chinezi, "le fel cum am făcut şi cu cei japonezi sau coreeni".
Arthur Sullivan