Chiar sunt mașinile electrice mai curate decât cele pe benzină sau diesel? Verdictul experților

Chiar sunt mașinile electrice mai curate decât cele pe benzină sau diesel? Verdictul experților
un proiect spotmedia.ro
realizat cu sprijinul
Konrad Adenauer Stiftung

Chiar produc mașinile electrice mai puține emisii de carbon decât cele pe benzină sau diesel? La această întrebare și-au propus jurnaliștii de la The Guardian să răspundă într-un articol publicat ca parte a unei serii în care sunt dezbătute miturile din jurul mașinilor electrice.

Sunt o mulțime de voci care susțin că vehiculele electrice nu sunt în realitate atât de ”verzi” precum se crede, senatorul american republican Rick Scott și actorul britanic Rowan Atkinson fiind menționați ca exemple.

Într-un articol scris de Atkinson și publicat în iunie de The Guardian, actorul menționează o cercetare realizată de Volvo care sugerează că emisiile de gaze cu efect de seră din timpul producerii unei mașini electrice sunt cu aproape 70% mai mari decât în cazul producției unei mașini pe benzină.

ADVERTISING

Daily Mail notează într-un material recent că ”beneficiile pentru mediu ale mașinilor electrice nu vor fi niciodată simțite”, pentru că proprietarii vor trece la modele mai noi înainte ca mașinile deținute deja să-și atingă ținta de kilometraj.

Admițând faptul că bateriile pentru mașinile electrice necesită într-adevăr mai multă energie în timpul producției, energie obținută prin arderea combustibililor fosili, jurnaliștii britanici notează faptul că ”orice evaluare a emisiilor de carbon asociate cu un produs trebuie să ia în considerare întregul său ciclu de viață, de la fabricare până la casare”.

ADVERTISING

Această ”datorie de carbon” cu care pornesc mașinile electrice este achitată în primii doi ani de conducere a vehiculului, arată specialiștii citați. Pe de altă parte, amprenta de carbon a mașinilor alimentate cu combustibili fosili este lăsată cu fiecare utilizare, prin gazele de eșapament produse. Calculele arată, de pildă, că o mașină nouă pe benzină va produce aproximativ 27 de tone după 100.000 de kilometri parcurși.

Desigur că gradul în care un vehicul electric este verde depinde și de accesul la electricitate din surse regenerabile. Dar chiar și în condițiile în care un astfel de vehicul este produs și condus cu electricitate în mare parte obținută din cărbuni, ”va câștiga” după aproximativ 70.000 de kilometri, mai spun specialiștii. Și diferența în favoarea mașinii electrice se mărește cu cât o conduci mai mult.

ADVERTISING

Privind dincolo de prezent, perspectivele arată mai bine tot pentru mașinile electrice. Energia solară și cea eoliană încep să înlocuiască gazul și petrolul, deci vor putea beneficia de electricitate curată. În plus, dezvoltarea bateriilor se află de-abia la început, deci există loc pentru îmbunătățiri.

În concluzie, ”arderea combustibililor fosili pentru a produce și a conduce mașini electrice va produce în continuare emisii, dar la un nivel mai scăzut decât motoarele ineficiente pe bază de combustibili fosili”, conchid jurnaliștii The Guardian.

C.S.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇