Cursa decisivă pentru viitorul mașinilor electrice pe care Europa e pe cale să o piardă: Concurența stă mult mai bine

Cursa decisivă pentru viitorul mașinilor electrice pe care Europa e pe cale să o piardă: Concurența stă mult mai bine
un proiect spotmedia.ro
realizat cu sprijinul
Konrad Adenauer Stiftung

Producătorii europeni de mașini electrice au rămas mult în urmă în competiția pentru asigurarea metalelor rare de care vor avea nevoie în fabricarea bateriilor până în 2030.

Constructorii auto europeni au încheiat contracte doar pentru 16% din litiul, cobaltul și nichelul de care vor avea nevoie pentru a atinge obiectivele de vânzări de mașini electrice pentru anul 2030, potrivit datelor analizate de Transport & Environment (T&E), un grup de campanie cu sediul la Bruxelles, relatează The Guardian.

Cei mai mari producători de mașini electrice din lume, Tesla, din Statele Unite, și BYD, din China, sunt cu mult în fața rivalilor lor europeni în asigurarea accesului la materii prime cheie, arată raportul.

ADVERTISING

Bateriile folosite la diverse dispozitive, de la telefoane mobile la mașini, sunt realizate din combinații precis calculate de metale rare. Cererea mare a creat o cursă mondială pentru a procura suficient litiu, cel mai ușor metal, însă cobaltul și nichelul sunt, de asemenea, elemente importante pentru multe baterii.

Potrivit analizei T&E, producătorii auto din Europa au încheiat acorduri care acoperă doar 14% din necesarul de litiu, 17% din cel de nichel și 10% din cobaltul de care au nevoie pentru îndeplinirea obiectivelor pe anul 2030. Asta în condițiile în care UE și Marea Britanie vor interzice vânzarea de mașini noi cu motoare termice începând din 2035.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

"Există o nepotrivire clară între obiectivele producătorilor de vehicule electrice și strategiile lor pentru minerale esențiale. Tesla și BYD sunt cu mult înaintea majorității jucătorilor europeni care abia acum se trezesc cu provocarea de a asigura metalele pentru baterii", a declarat Julia Poliscanova, director pentru vehicule și mobilitate la T&E.

Mercedes-Benz, BMW și Hyundai/Kia se numără printre constructorii auto cu cele mai mari operațiuni din Europa care au rămas cel mai mult în urma rivalilor. Ford, Volkswagen și Stellantis au dezvăluit planuri de aprovizionare cu minerale pentru baterii care rivalizează cu Tesla și BYD.

Unii producători au încheiat acorduri secrete cu companii miniere sau de rafinare pentru furnizarea de stocuri suficiente de minerale, în timp ce altele caută modalități de a reduce sau de a elimina folosirea intensivă a cobaltului și nichelului. Cu toate acestea, amploarea ofertei insuficiente detaliată în contractele dezvăluite public sugerează că producătorii de automobile ar trebui să lupte pentru a-și atinge "obiectivele electrice".

ADVERTISING

Analiza confirmă previziunile companiei de date Benchmark Mineral Intelligence, conform cărora în următorul deceniu cererea pentru unele materiale cheie va depăși semnificativ oferta.

Benchmark prognozează că cererea de litiu se va mări de patru ori până în 2030, pe măsură ce China, Europa și apoi SUA vor renunța rapid la benzină și motorină. Cu toate acestea, predicțiile arată că va exista un deficit de litiu de 390.000 de tone în 2030, în comparație cu producția globală de 2,7 milioane de tone. De asemenea, se preconizează deficite de cobalt și nichel, ceea ce ar putea limita ritmul tranziției de la mașinile pe benzină și motorină la cele electrice.

"Pe termen mediu și lung, litiul va fi, probabil, factorul limitator al ritmului cu care industria bateriilor poate crește", a spus Caspar Rawles, director de date la Benchmark.

Potrivit expertului, marile proiecte miniere au necesitat, de obicei, cel puțin cinci ani pentru a începe să furnizeze materiale la scară largă și până la șapte ani dacă era necesară strângerea de fonduri. În aceste condiții, ar trebui luate decizii de investiții în următorii ani pentru a crește oferta până în 2030, subliniază Rawles.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇