Mașinile electrice se vor ieftini: 3 motive care îi fac pe experți să fie optimiști

Mașinile electrice se vor ieftini: 3 motive care îi fac pe experți să fie optimiști

Prețul mașinilor electrice frânează mult vânzările. Însă, chiar dacă în ultima perioadă cererea a scăzut, câteva elemente sugerează că automobilele electrice se vor ieftini în viitor.

Faptul că sunt mai scumpe decât modelele clasice face din mașinile electrice o opțiune care nu este la îndemâna multora. Prețul mediu al automobilelor electrice în Statele Unite a fost în septembrie de 50.000 de dolari, conform datelor Kelley Blue Book.

Cererea a scăzut la nivel global, iar mai mulți producători au anunțat că opresc investiții de zeci de miliarde. Volkswagen a anunțat că a suspendat planul de a construi o mare fabrică de baterii electrice auto și a oprit procesul de căutare a unui posibil amplasament în Cehia, Ungaria, Polonia sau Slovacia.

De asemenea, Ford a amânat o investiție de 12 miliarde de dolari, iar General Motors a renunțat la planul de a produce 500.000 de mașini electrice până în prima jumătate a anului 2024.

Momentul defavorabil survine după o creștere pe piața americană, unde estimările arătau că vânzările din acest an vor depăși un milion de vehicule electrice, o cotă record de 9% din piața auto pentru pasageri, potrivit Atlas Public Policy.

ADVERTISING

Mașinile electrice au reprezentat 33% din totalul vânzărilor auto din China și 35% din cele înregistrate în Germania în primele trei luni ale anului, arată datele Bloomberg.

Cu toate acestea, condițiile nefavorabile care se înregistrează acum s-ar putea schimba curând. Tesla intenționează să introducă în producție anul viitor un model electric de 25.000 de euro. În plus, câteva dezvoltări rapide ale tehnologiei ar putea să reducă prețurile acestor mașini, iar Goldman Sachs preconizează că prețul mașinilor electrice va ajunge la paritate cu cel al modelelor cu motor termic până la mijlocul acestui deceniu.

Business Insider trece în revistă trei motive pentru care mașinile electrice vor deveni mai accesibile.

Bateriile mai ieftine

Cea mai scumpă componentă a oricărei mașini electrice este, de departe, bateria. Prețurile în creștere ale bateriilor au afectat puternic planurile constructorilor auto, însă tendința pe termen lung se îndreaptă către o ieftinire.

Deși bateriile s-au scumpit în 2022, Departamentul Energiei din Statele Unite estimează că prețurile bateriilor litiu-ion au scăzut cu 89% între 2008 și 2022. Iar Goldman Sachs estimează că prețurile vor scădea cu încă 40% până în 2025.

ADVERTISING

"Bateria reprezintă cel mai mare cost pentru vehiculele electrice și este supusă aceluiași tip de curbe ale prețurilor tehnologiei pe care le vedeți în altă parte", a spus David Browne, directorul producătorului britanic de mașini electrice Smart.

În laboratoarele de cercetare se află acum în dezvoltare noi clase de baterii, inclusiv unele pe bază de sodiu-ion, mai sustenabile și mai ieftine decât cele cu litiu, precum și bateriile cu stare solidă, mai ușoare și cu autonomie crescută.

Northvolt, singurul mare producător de baterii din Europa, a anunțat recent că a dezvoltat o baterie ieftină, mai sustenabilă, care nu folosește litiu, nichel, grafit și cobalt. Noua baterie, cu o densitate energetică de peste 160 de wați-oră per kilogram, a fost concepută pentru instalațiile de stocare a energiei electrice, dar în viitor ar putea fi folosită pentru echiparea vehiculelor electrice, inclusiv la scuterele electrice.

În octombrie, Toyota a anunțat o realizare crucială a tehnologiei cu stare solidă care va permite reducerea la jumătate a greutății bateriilor până la sfârșitul acestui deceniu. Producătorul auto nipon crede că ar putea să creeze o baterie auto care oferă autonomie de 1.200 km şi se poate încărca în 10 minute sau mai puţin.

ADVERTISING

T-Phite, un start-up din Chile, susține că reciclarea anvelopelor uzate și prelucrarea lor în bateriile moderne de mașini electrice ar putea ajuta la rezolvarea problemei. Pe tot globul, aproximativ 32 de milioane de tone de anvelope ajung la sfârșitul duratei de viață în fiecare an.

Producătorii se așteaptă și la alte reușite în domeniul bateriilor, iar Browne e convins că suntem abia la începutul dezvoltării acestor componente.

Înmulțirea stațiilor de încărcare

Un alt impuls pentru ieftinirea mașinilor electrice vine din extinderea rețelei de încărcare. Până acum, accesul la stații nu a ținut pasul cu vânzările.

În 2022, numărul mașinilor complet electrice pentru pasageri a crescut cu 58% în UE, comparativ cu anul precedent, de la 1,9 la 3,1 milioane. Iar între 2019 și 2022, acest număr a crescut cu peste 400%.

În schimb, în 2022 numărul punctelor de încărcare din UE a crescut cu 48%, în comparație cu 2021, de la 320.000 de stații la 475.000, conform ChargeUp Europe.

Peste Ocean, cele două rețele mari de încărcare din SUA, North American Charging Standard, dezvoltată de Tesla, și CSS, se extind susținut. Tesla plănuiește ca până în 2024 să dubleze numărul încărcătoarelor disponibile. Acestea au devenit și standardul din industrie, Ford și GM anunțând că mașinile lor electrice vor folosi superîncărcătoarele Tesla începând din 2024.

Stephanie Valdez, directorul Cox Automotive, crede că acest lucru va ajuta la dezvoltarea infrastructurii de încărcare. "Un consumator vrea cu adevărat să aibă aceeași experiență ca și cu un vehicul cu motor cu ardere internă, unde nu există niciodată o barieră. Cred că elementul cheie în privința infrastructurii de încărcare va fi standardizarea", a spus ea.

Matthias Preindl, profesor de inginerie electrică la Universitatea Columbia, consideră că investițiile în rețele de încărcare le-ar permite producătorilor să pună mai puțin accent pe bateriile puternice care măresc autonomia, astfel că vehiculele ar deveni mai ușoare și mai ieftin de produs, ceea ce înseamnă și prețuri mai mici pentru clienți.

Reducerea costului de producție

O altă mare bătaie de cap pentru producătorii auto este că, deocamdată, cel mai bun mod de a reduce costul fabricării mașinilor electrice e să producă mai multe. "Trebuie să ajungi la un anumit nivel ca să începi să faci destui bani din mașini electrice și să scazi costurile. Așa începi să vezi mai multă inovație și o îmbunătățire a eficienței în procesul de producție", a spsu Valdez Streaty.

Aceasta este o problemă pentru producătorii auto tradiționali, care s-au străduit tot mai mult să reducă obiectivele de producție pentru vehiculele electrice pe fondul scăderii cererii.

În schimb, Tesla a dezvăluit că va introduce un nou proces de fabricație, denumit Unboxed Process, care se desparte de tradiția liniei de producție și despre care Musk a susținut că va fi mai rapid și mai eficient. Noul concept se bazează pe folosirea mai mare a roboților pentru viteză și precizie mai mari.

Surse din industrie au confirmat în septembrie că Tesla se apropie de o inovație care ar putea permite "asamblarea aproape întregii părți inferioare a automobilelor electrice într-o singură bucată".

Această inovație ar putea fi o extensie a procesului de producție denumit "gigacasting", lansat de Tesla, în care sunt folosite prese uriașe cu presiune de strângere de 6.000 până la 9.000 de tone pentru a modela structurile din față și din spate ale modelului Y, ceea ce a redus costurile de producție și i-a lăsat în urmă pe constructorii rivali.

Cu toate acestea, există îngrijorări că noua metodă ar putea îngreuna înlocuirea pieselor auto. Browne a spus că, deși abordările Tesla sunt bune pentru a menține costurile la un nivel scăzut, schimbarea procesului de producție ar putea duce la o creștere a costurilor de reparații.

Alți producători, precum Toyota, se grăbesc să adopte metode similare, care permit producerea de mașini mai ușoare și mai ieftine.

În plus, constructorii importanți își extind liniile de fabricație, chiar dacă nu întotdeauna într-un ritm rapid, iar aceasta este o altă veste bună în privința prețurilor.

"Cred că una dintre provocările pe care le vedem este că încă creștem producția de vehicule electrice. Așadar, pe măsură ce producția crește, vom vedea că prețurile vor scădea și pe termen lung", a spus Matthias Preindl.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇