Blue Air a anunțat din octombrie 2021 că nu-și mai poate plăti datoriile, dar Guvernul a tăcut complice. Românii au continuat să cumpere bilete și s-au ales cu paguba

Blue Air a anunțat din octombrie 2021 că nu-și mai poate plăti datoriile, dar Guvernul a tăcut complice. Românii au continuat să cumpere bilete și s-au ales cu paguba

Blue Air – companie aeriană care a păgubit mii de români – nu își mai plătea datoriile la împrumutul primit de la stat încă din luna iulie 2021, potrivit unui document consultat de Profit.ro.

Reamintim că scandalul de la Blue Air a izbucnit la începutul lunii septembrie 2022.

Mai exact, pe 6 septembrie, fără niciun preaviz, compania aeriana nu a mai efectuat niciun zbor.

O mulțime de români au rămas blocați pe aeroporturi, în țară și în străinătate.

La acel moment, Blue Air a susținut că a ajuns în această situație din cauză că Administrația Fondului de Mediu i-a blocat conturile, după ce nu-și achitase certificatele verzi (un fel de taxă de poluare – n.red.).

ADVERTISING

Și, într-adevăr, Blue Air nu își achitase acele taxe, deși avea obligația legală să o facă. Cu toate astea, Administrația Fondului de Mediu a ridicat poprirea, ca să nu crească și mai mult numărul românilor păgubiți.

Blue Air a anunțat că face tot ce poate pentru a-și relua zborurile. N-a reușit. Apoi a susținut că va relua parte dintre zboruri pe 10 octombrie. Nici acest lucru nu s-a întâmplat.

În acest condiții, în spațiul public a izbucnit un scandal cauzat de faptul că Blue Air – deși se afla de mai multă vreme într-o situație financiară îngrijorătoare - a primit totuși un împrumut consistent garantat de stat.

ADVERTISING

Mai exact, cu acordul Comisiei Europene, Guvernul României a acordat un ajutor de stat către Blue Air, ca să ajute compania să depășească perioada dificilă din timpul pandemiei.

Acest ajutor a constat în garanții în baza cărora compania a reușit să împrumute de la Emix Bank nu mai puțin de 300.775.000 de lei.

Contractul de credit prevedea că Blue Air trebuie să achite dobândă la împrumut.

Iar Blue Air – deși a luat împrumutul consistent – nu și-a achitat datoriile către stat și, din iulie 2021, n-a mai reușit să plătească nici măcar dobânzile către EximBank.

ADVERTISING

Potrivit documentului consultat de jurnaliștii de la Profit.ro, dobânzile la creditul de la EximBank au fost achitate doar până în luna iulie 2021.

Blue Air și-a informat creditorii în luna octombrie că n-a mai putut achita dobânzile pentru credit în perioada iulie – octombrie 2021. Iar din noiembrie 2021, Blue Air nu a mai reușit să își achite nici ratele la împrumut.

Cu toate acestea, nicio autoritate nu a spus nimic de această situație, vreme de aproape un an.

În iulie, august și în primele zile din septembrie 2021, ministru al Transporturilor era Cătălin Drulă.

La începutul lui septembrie, Cătălin Drulă a demisionat. I-a luat locul, ca interimat, Dan Vâlceanu. Iar de pe data de 25 noiembrie, ministru la Transporturi a devenit Sorin Grindeanu.

Ulteior, Drulă (USR) i-a reproșat lui Grindeanu (PSD) că a știut despre criza de la Blue Air și că nu i-a anunțat pe români.

Dacă datele prezentate de Profit.ro sunt corecte, însă, problemele cu plata împrumutului Blue Air au început în mandatul lui Drulă (USR), au continuat în mandatul de interimar al lui Dan Vâlceanu (PNL) și în cel al lui Sorin Grindeanu (PSD).

Cei care nu au știut nimic despre aceste probleme au fost românii care au continuat să cumpere bilete de la această companie aeriană și care n-au mai putut zbura și nici nu și-au recuperat banii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇