Încep grevele la TAROM, după ce negocierile au eșuat: „Angajaţii nu mai pot să fie sclavi pe plantaţie”

Încep grevele la TAROM, după ce negocierile au eșuat: „Angajaţii nu mai pot să fie sclavi pe plantaţie”
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Conducerea transportatorului aerian național TAROM, companie care înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani, anunţă că se află în imposibilitatea de a accepta revendicările Sindicatului Unit Tarom (SUT), care ameninţă cu greva de avertisment.

Sindicaliștii avertizaseră că dacă până astăzi nu le sunt aprobate solicitările, vor organiza greve de avertisment, două zile săptămânal, cu încetarea lucrului, dar nu mai mult de două ore, urmând ca la o dată stabilită de către sindicat să urmeze greva generală propriu-zisă, iar după negocierile eșuate au anunțat, oficial, că declanșează conflictul de muncă.

Ce spune compania

După discuțiile din cursul zilei, conducerea a anunțat că poate să ofere cel mult majorarea valorii tichetelor de masă de la 10 la 30 de lei şi acordarea unor majorări salariale către categoriile prioritare de salariaţi, în limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2022.

ADVERTISING

„În urma întâlnirii de astăzi, ce a avut loc la sediul companiei între reprezentanții TAROM şi reprezentanţii Sindicatului Unit SUT, în cadrul căreia s-au discutat aspectele legate de solicitările SUT cu privire la contractul colectiv de muncă, conducerea companiei a prezentat ultima propunere în ceea ce priveşte contractul colectiv de muncă pe care o poate susţine din punct de vedere financiar.

Reiterăm faptul că TAROM înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani, situaţia financiară a companiei fiind deteriorată semnificativ în ultimii ani. De asemenea, aşa cum ştim cu toţii pandemia Covid-19 a condus la cel mai accentuat declin al industriei aviatice din istoria recentă. La nivel global, se estimează că impactul Covid-19 a determinat o reducere cu 50% a locurilor oferite de companiile aeriene în 2020 şi o pierdere de trafic estimată de 60%”, a anunţat conducerea TAROM, într-un comunicat.

ADVERTISING

Comparativ cu nivelul pre-pandemic (2019), TAROM a cunoscut în 2020 un declin accentuat, de 73%, în ceea ce priveşte numărul total de pasageri transportaţi.

„Conducerea TAROM se află în imposibilitatea de a accepta revendicările solicitate de către Sindicatul Unit TAROM (SUT). În acest sens, propunerea companiei este de preluare a drepturilor prevăzute în beneficiul salariaţilor la nivelul reglementat prin Acordul în vigoare încheiat cu majoritatea sindicatelor constituite în cadrul TAROM, aşa cum a fost prelungit la data de 7 iunie 2022, cu următoarele amendamente:

  • Majorarea valorii tichetelor de masă la 30 de lei;
  • Acordarea unor majorări salariale către categoriile prioritare de salariaţi, în limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2022, conform informaţiilor prezentate către sindicat.

În acest sens, pentru o informare corectă reamintim că pentru a satisface solicitările SUT, TAROM ar trebui să plătească în plus o sumă în cuantum total de aproximativ 180 milioane lei, punându-se astfel în pericol însăşi supravieţuirea companiei şi menţinerea locurilor de muncă”, mai arată compania.

ADVERTISING

Ce spun angajații

Câteva ore mai târziu, și sindicatul a transmis un comunicat în care a anunțat oficial că declanșează conflictul de muncă.

„Din păcate, compania TAROM a tratat superficial negocierile, care au durat timp de două luni, cu doar şapte şedinţe de negociere, fără să reuşească să înţeleagă situaţia financiară precară a angajaţilor care nu au mai avut creşteri salariale încă din anul 2008. TAROM alege să renunţe cu foarte mare uşurinţă la angajaţi profesionişti, piloţi, mecanici, însoţitori de bord sau salariaţi din check-in, rampă, cargo, ticketing, cu zeci de ani de experienţă în domeniu, urmând un plan de restructurare care în scurt timp va contracta activitatea companiei, ce va ajunge dintr-o companie istorică o companie regională pe cale de dispariţie.

Nu putem înţelege cum acest director (Mihăiţă Ursu - directorul general TAROM) a preferat să angajeze însoţitori de bord de la o companie concurentă, BlueAir, şi nu a reangajat însoţitori de bord pensionari cu licenţă validă sau pe cei care au avut contract pe perioada determinată. Dl. Ursu lucrează cumva pentru BlueAir?", se spune într-un comunicat al SUT.

Preşedintele Sindicatului Unit TAROM (SUT), Narcis Paşcu, a afirmat că managementul TAROM îşi bate joc de proprii angajaţi, deoarece în cadrul negocierilor nu s-a obţinut creşterea salariilor nici măcar cu rata inflaţiei.

„Compania TAROM în continuare îşi bate joc de angajaţii săi. (...) Deci, angajaţii companiei TAROM, cei 430 de angajaţi, sunt plătiţi cu salariul minim pe economie. Nu se poate ca tu să vii cu 200 de lei, cu 300 de lei majorare de salariu în acest moment critic, când aviaţia, aşa cum vedeţi şi dumneavoastră, în toată lumea şi-a revenit. (...) Nici măcar rata inflaţiei nu am primit. La piloţi, care sunt aici, cu noi, vă pot comunica dumnealor, s-a oferit undeva sub 7%.

Nu se poate aşa ceva, este bătaie de joc! Angajaţilor care lucrează în check-in li s-a oferit 100 de lei, la supervizor 350 de lei, la cei care sunt plătiţi cu salariul minim. Deci, noi suntem acum într-un punct în care putem să declanşăm conflictul colectiv de muncă. Mai aşteptăm încă o ofertă din partea companiei, încă nu s-au terminat negocierile", a spus, anterior, Narcis Paşcu.

În consecință, e declanșat conflictul de muncă.

„Pentru prima dată în istoria sindicalismului din TAROM, membrii împuterniciţi în comisia de negociere a CCM au dat dovadă de unitate, neacceptând oferta discriminatorie a directorului general TAROM, dl. Mihăiţă Ursu. Îl anunţăm pe dl. Ursu că ameninţările transmise pe e-mail către toţi angajaţii companiei nu vor avea efect, angajaţii nu mai pot şi nu mai vor să fie sclavi pe plantaţia TAROM”, a amenințat Pașcu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇