Unităţile mobile de ATI sunt considerate utile de unii, în timp ce alţii susţin că acestea pot fi utilizate doar temporar şi pe perioade scurte. Ele sunt folosite de aproximativ 10 luni în România pentru tratarea pacienţilor infectaţi cu SARS-CoV-2.
La Ploieşti, medicii au avut „tot timpul” probleme cu TIR-ul ATI, iar câteva săptămâni acesta a și fost nefuncţional, după ce instalaţia de climatizare a cedat. La Piteşti, unitatea mobilă a fost un real ajutor, consideră autorităţile.
Spitalele din ambele oraşe au trimis, între timp, TIR-urile la Bucureşti, iar cel din Piteşti a ajuns chiar la Spitalul Victor Babeş, unde luni seară au murit trei pacienţi, în urma unei defecţiuni la instalaţia de oxigen.
Unităţile mobile de terapie intensivă au ajuns în ţară în luna iunie 2020. Acestea au fost achiziţionate de Fundaţia pentru SMURD în colaborare cu Crucea Roşie şi cu sprijinul a două mari companii străine care activează în România. Una activează în sectorul petrolier şi alta în domeniul retail-ului.
Apoi, ele au fost trimise în ţară, acolo unde solicitările de ATI la spitale COVID depăşea capacitatea unităţilor sanitare.
La Ploiești au fost tot timpul probleme
Una dintre unităţile mobile de terapie intensivă a ajuns în vara anului trecut la Ploieşti. Cadrele medicale nu au fost scutite de probleme în gestionarea cazurilor internate în această unitate mobilă.
„Tot timpul am avut probleme cu TIR-ul ATI. În vara anului trecut, a scăzut presiunea oxigenului, erau pacienţi în TIR. Nu erau toţi foarte grav, unii puteau respira.
Din fericire, am găsit atunci loc pe secţia de terapie intensivă din spital şi i-am dus acolo. Nu au fost pierderi de vieţi”, a declarat un medic din Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti.
Acesta a menţionat că scăderea oxigenului a fost de departe cea mai serioasă problemă, însă nu a fost singura.
În august 2020, instalaţia de climatizare a TIR-ului a cedat, făcând ca unitatea mobilă să fie nefuncţională. Se întâmpla pe 23 august, la puţin peste o lună după ce TIR-ul fusese adus la Ploieşti. Mai mult de două săptămâni, TIR-ul a fost neutilizat. În 8 septembrie, autorităţile din judeţ au anunţat că instalaţia de climatizare a fost repusă în funcţiune.
„Vara nu răceşte, iarna nu încălzeşte. (...) Unităţile de acest tip sunt făcute pentru evacuare. Ţii bolnavii o zi, două, apoi îi duci în spital”, a precizat medicul.
În schimb, la Pitești nu au fost probleme
Şi Spitalul Judeţean de Urgenţă Piteşti a avut alocată, în vara anului trecut, una dintre unităţile mobile de terapie intensivă.
Subprefectul judeţului Argeş, Emanuel Soare, care la acel moment era prefect, a declarat că, din punct de vedere tehnic, nu au fost probleme cu TIR-ul.
A fost însă o perioadă, în iarnă, în care a fost nevoie de intervenţia echipei de mentenanţă pentru a izola termic unitatea, întrucât temperatura interioară scăzuse, odată cu răcirea vremii.
„Am luptat foarte mult să obţinem acest TIR în valul doi al pandemiei. Pentru noi a fost foarte util, având în vedere numărul destul de mic al locurilor ATI. A fost foarte util pentru noi, nu au fost probleme din punct de vedere tehnic niciodată, a fost o singură problemă pe perioada iernii, în ideea în care temperaturile începuseră să scadă şi TIR-urile nu erau pregătite pentru a face faţă temperaturilor foarte scăzute.
Dar, în baza contractelor, probabil, pe care le au cu firma care a produs aceste TIR-uri - DSU şi spitalele au contracte cu firme de mentenanţă - este o echipă care se ocupă permanent de aceste TIR-uri şi au venit, au făcut o procedură, au izolat podeaua astfel încât au reglat temperatura din interior. Altfel, nu au fost probleme, chiar am avut destul de mulţi pacienţi care au fost trataţi acolo”, a explicat Emanuel Soare.
Subprefectul a explicat că nu a fost nevoie de evacuarea pacienţilor, izolarea fiind făcută din exterior, cu o spumă.
Acesta a menţionat că la Piteşti personalul tehnic din spital a fost instruit să poată rezolva probleme tehnice apărute la unitatea mobilă de terapie intensivă.
Exact pe același subiect, merită să citiți și Putea fi evitată tragedia de la Babeș? Arafat a fost avertizat încă din februarie că TIR-urile de ATI nu pot funcționa pe termen lung
Context
Trei oameni și-au pierdut viața după ce o avarie la sistemul de oxigen a oprit funcționarea aparatelor în unitatea mobilă de ATI a spitalului Victor Babeș din București. Alți cinci pacienţi au fost transferați de urgență în spitalele din capitală.
De altfel, nu e prima oară când se strică un TIR de ATI.
În urmă cu o lună, dr. Dorel Săndesc spunea că la trei spitale din Timișoara s-au stricat, pe rând, toate unitățile mobile de Terapie Intensivă.