Ministrul Educaţiei, Daniel David, a anunţat că a aprobat noile programe şcolare pentru învăţământul liceal, cu o singură excepţie: programa pentru Limba şi literatura română. Potrivit ministrului, aceasta se află încă în faza de aprobare, urmând să fie ajustată pe baza propunerilor formulate în timpul dezbaterilor publice.
Daniel David a precizat că a semnat vineri ordinul de ministru pentru aprobarea programelor şcolare de liceu, după obţinerea avizului Comisiei de Dialog Social. Documentul include 87 de anexe, fiecare corespunzând unei discipline.
Ministrul a amintit că, în perioada de consultare, au existat dezbateri publice pentru mai multe discipline, un proces similar celui din anii anteriori, când au fost reformate programele pentru învăţământul primar şi gimnazial.
De ce întârzie programa de Limba română
Singura programă care nu a fost încă aprobată este cea pentru Limba şi literatura română. Daniel David spune că se aşteaptă ca forma finală să integreze propunerile formulate în dezbateri şi să ofere mai multă flexibilitate profesorilor.
„Deşi mandatul meu ca ministru l-am asumat cu caracter temporal clar determinat (luna mai: pentru a se încheia aşezarea instituţiei prezidenţiale), acesta a fost prelungit în etape pentru alte obiective-cheie, între care şi reforma curriculară: reforma curriculumului pentru învăţământul liceal, fiind un proces complicat, pe care l-am început eu, era normal să-l închei tot eu!”, a afirmat ministrul.
În ceea ce priveşte programa de Limba română, el a subliniat că aceasta trebuie să reflecte specificul domeniului literar.
„A mai rămas, în faza de aprobare, programa pentru Limba şi literatura română, unde mă aştept la integrarea propunerilor din timpul dezbaterilor şi, ţinând cont de caracterul pronunţat constructivist al domeniului literaturii, la rute flexibile în cadrul unor repere fundamentale bazate pe competenţe şi autori reprezentativi, conţinutul putând fi format prin modalităţi diverse, iar autorii reprezentativi, completaţi în funcţie de interesele diadei profesor-elev”, a mai spus David.
Urmează programele pentru clasele X–XII
Ministrul Educaţiei a mai anunţat că, la finalul lunii ianuarie, vor fi puse în transparenţă publică şi programele pentru clasele a X-a – a XII-a, pentru disciplinele la care, în această etapă, a fost aprobată doar programa pentru clasa a IX-a.
„Se va ţine cont şi de unele observaţii şi propuneri constructive primite în etapa de transparenţă parcursă deja (de exemplu, informatică, istorie etc.)”, a precizat Daniel David.
Marele câștig al reformei
Potrivit ministrului, una dintre cele mai importante schimbări aduse de noul curriculum este alocarea unui sfert din timpul fiecărei discipline pentru activităţi educaţional-remediale.
„Marele câştig al întregului demers, dincolo de modernizarea după aproximativ 20 de ani a unor conţinuturi curriculare – devenind astfel mai relevante şi aerisite, cu discipline mai bine coordonate între ele şi în legătură cu celelalte niveluri educaţionale, inclusiv prin accentuarea unei componente ştiinţifice (nu doar cunoştinţe, ci şi modul de dobândire a acestora) –, cred că este faptul că 25% din timpul rezervat fiecărei discipline va fi alocat pentru activităţi educaţional-remediale”, a explicat Daniel David.
Aceste activităţi ar urma să contribuie la reducerea analfabetismului funcţional prin recuperarea competenţelor neatinse, consolidarea celor deja dobândite şi aplicarea lor în viaţa de zi cu zi.
Ce urmează
După aprobarea programelor, următoarele etape vizează elaborarea manualelor şi formarea profesorilor. Ministrul spune că se aşteaptă la o combinaţie între metodele clasice şi tehnologiile moderne.
„După această etapă, urmează elaborarea manualelor – unde mă aştept la modalităţi clasice, extinse prin tehnologii moderne (ex.: gaming, inteligenţă artificială etc.) şi formarea profesorilor pentru implementarea acestui curriculum cu metode moderne”, a transmis Daniel David.
În paralel, vor fi finalizate standardele naţionale de evaluare pentru fiecare programă şcolară, de la nivel primar până la liceu, începând cu clasa a IX-a.
Când se vor vedea primele efecte
Daniel David susţine că efectele reformei se vor vedea începând cu elevii care vor intra în clasa a IX-a în anul şcolar 2026–2027.
„În urma acestei reforme, cred că generaţia de elevi care va avea şansa să fie pregătită la nivel liceal prin noul curriculum – începând cu clasa a IX-a din anul şcolar 2026–2027 – va atinge standardele educaţionale aşteptate de ţară, iar analfabetismul funcţional, care a devenit în ultimii ani un risc de securitate naţională, va fi drastic redus”, a afirmat ministrul.
Ministrul Educaţiei le-a mulţumit, totodată, celor peste 1.500 de specialişti implicaţi în elaborarea programelor şi în dezbaterile publice.
