Ministrul Educației, Daniel David, susține că analfabetismul funcțional al copiilor care nu vin la școală nu poate fi pus pe seama profesorilor, însă subliniază că, atunci când un elev este prezent constant la ore și rămâne totuși în această zonă, „cea mai mare responsabilitate” aparține dascălilor.
„Dacă ai un copil care vine la școală, nu lipsește sau nu abandonează, vine la școală și îl ai patru ani la școală și eu nu-ți cer să fie olimpic, nici măcar să aibă o performanță obișnuită, ci îți cer să-l scoți din zona analfabetismului funcțional și, dacă nu iese din acea zonă, am spus că cea mai mare responsabilitate, în acea situație, revine profesorilor”, a afirmat ministrul, citat de News.ro.
El precizează însă că analfabetismul funcțional are cauze multiple, iar profesorii nu pot fi considerați vinovați pentru situațiile în care copiii abandonează sau absentează masiv.
„Că nu poți reproșa profesorilor analfabetismul care vine în zona, repet, abandonului școlar sau dacă copiii pur și simplu absentează, nu vin la școală, nu îl ai la școală, n-ai ce să-i predai, ce să faci, cum să-l educi, cum să-i formezi”, spune Daniel David.
Ministrul afirmă că mulți elevi merg la școală pentru burse sau pentru masa oferită acolo și subliniază că persistă diferențe majore între mediul urban și cel rural. „Este un mecanism. Dacă aș fi renunțat la mecanismul acesta, mă tem că rata de abandon arăta și mai rău”, a explicat el.
Respinge interzicerea rețelelor sociale, dar susține controlul parental
Întrebat despre dezbaterea privind interzicerea accesului copiilor la rețelele sociale, ministrul Educației se opune unei abordări radicale și susține reglementarea prin control, nu prin blocaje. „Eu evit întotdeauna interdicțiile, sunt însă pentru controlul lor”, a spus Daniel David, la Digi24.
El consideră că responsabilitatea principală revine părinților. „Aș încuraja mai degrabă controlul parental, care este mult mai util, mai ales pentru adolescenți, deci pentru cei peste 14 ani. Dacă începi să interzici lucruri copiilor care sunt în faza de adolescență, tare mă tem că vor găsi căi ascunse părinților pentru a ajunge totuși acolo.”
Ministrul avertizează că lipsa accesului la Internet poate dezavantaja tinerii. „Dacă sunt deja adolescenți și nu au contact cu Internetul și cu rețelele de socializare într-o zonă controlată, sigură, cu control parental, este o problemă fiindcă prin revoluția industrială prin care trecem, mă tem că vor rămâne în urmă.”
În opinia sa, soluția este un echilibru între protecție și adaptare. „Nici să exagerăm expunerea care să ne ducă în patologie, nici să intrăm într-o logică de frică să interzicem lucruri.”
Daniel David reamintește că în școli telefoanele sunt deja interzise în timpul orelor, cu excepția folosirii lor în scop educațional, cu acordul profesorului: „Am avut o atitudine ponderată și asta aș recomanda și în ceea ce privește rețelele de socializare.”
