Daniel David: Responsabilitatea pentru analfabetismul funcțional este a profesorilor

Daniel David: Responsabilitatea pentru analfabetismul funcțional este a profesorilor
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Lipsa de pregătire a profesorilor din România reprezintă principala cauză a analfabetismului funcțional din țara noastră, a declarat ministrul Educației, Daniel David.

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat, într-un podcast „Salvați Copiii România”, că există o legătură între analfabetismul funcțional și teoriile conspirației promovate în mediul online, inclusiv de către cadre didactice.

"Profesorii trebuie să înțeleagă că, dacă ai un astfel de coleg (conspiraționist - n.r.), îți strică imaginea, strică imaginea școlii și trebuie să luăm atitudine împotriva acestui lucru", a spus ministrul.

Daniel David a dat ca exemplu situațiile din ultimele luni, când unii medici au răspândit teorii ale conspirației, iar Colegiul Medicilor și asociațiile profesionale au luat imediat atitudine. "La fel trebuie să facem și în educație", a spus ministrul.

Dovada eșecului educației

Întrebat de ce se extinde analfabetismul funcțional, Daniel David a explicat: "Noi nu am mai transferat în actul educațional competențe. Actul educațional ar trebui să fie centrat pe elev, iar în această centrare pe elev elementul fundamental este formarea de competențe. Nu suntem eficienți, din mai multe motive (…) Cei care vin la școală, când văd un curricululm neatractiv, metode de predare depășite, manuale care nu îi încurajează, n-au cum să dobândească aceste competențe și ajung în zona de analfabetism funcțional."

"Analfabetism funcțional înseamnă că tu nu înțelegi cum funcționează lumea fizică, chimia, nu înțelegi biologia, ajungi să crezi că constelațiile îți influențează destinul. Toate acestea arată eșecul educației", a spus ministrul.

"Nu vă supărați, nu vreau să spun 100%, dar cea mai mare parte. Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe.

N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Și asta e valabil și în preuniversitar și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior – când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii", a afirmat ministrul.

O "nouă logică curriculară"

Ministrul Educaţiei a afirmat că, dacă lucrurile merg bine, elevii care vor începe clasa a IX-a în anul şcolar 2026-2027 vor intra într-o "nouă logică curriculară". El a precizat că se aşteaptă ca analfabetismul funcţional să se reducă drastic apoi, în patru ani, relatează News.ro.

"Curriculum la nivelul liceului - suntem în linie dreaptă, se lucrează la programe după ce am trecut de planurile-cadru, dacă toate lucrurile merg bine, clasa a IX-a în anul şcolar 2026-2027 va intra într-o nouă logică curriculară. Aştept efectele inclusiv în zona analfabetismului funcţional, adică o reducere drastică în patru ani. Cam acesta este intervalul", a anunțat Daniel David, miercuri, pe pagina de Facebook a Ministerului Educaţiei.

Ce se întâmplăp cu programele de gimnaziu

El a fost întrebat ce se întâmplă cu programele la nivelul gimnaziului.

"Deocamdată nu facem nimic, hai să încheiem curriculum la nivelul liceului, iar după aceea ne vom orienta şi spre gimnaziu şi după aceea la nivelul învăţământului primar şi la nivelul educaţiei timpurii.

Doecamdată, la nivel de gimnaziu cred că este foarte importantă acea măsură pe care am luat-o, ca 25% din timpul alocat fiecărei discipline să fie dedicat învăţării remediale. Era la dispoziţia profesorului şi până acum, dar prin instrucţiune focalizarea trebuie să fie pe învăţare remedială. Dacă facem bine acest lucru, o să vedeţi că performanţele o să fie altele şi la Evaluarea Naţională şi la testarea PISA", a transmis ministrul Educaţiei.

Daniel David a adăugat că deocamdată nu vor fi schimbări în privinţa Evaluării Naţionale la clasa a VIII-a.

"Am spus că este o problemă aşa cum o avem, dar nu sunt momentele cele mai bune să discutăm despre cum vrem să schimbăm Evaluarea Naţională. Contextul trebuie să fie unul fără presiunea asta financiară, oamenii să fie mai aşezaţi în sistem, să putem găsi cea mai bună soluţie, larg acceptată în sistemul nostru de educaţie", a explicat Daniel David.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇