Ministerul Educației pregătește o serie de schimbări majore pentru anul școlar 2026-2027, de la introducerea standardelor unice de evaluare și notare la toate nivelurile de învățământ, până la noi programe pentru liceu și reguli mai clare privind temele pentru acasă.
Totodată, vor fi folosite fonduri europene atât pentru plata primei de carieră didactică, cât și – posibil – pentru completarea burselor studenților. Ministrul Daniel David spune că toate aceste măsuri urmăresc „uniformizarea criteriilor de evaluare, reducerea discrepanțelor și creșterea calității educației”.
David: După atâția ani, încă nu avem standarde de evaluare clare
Ministrul Educației, Daniel David, recunoaște că diferențele mari între notele din catalog și rezultatele obținute la examenele naționale arată o problemă structurală a sistemului. „Da, există aceste discrepanţe, noi avem această problemă: după atâţia ani, încă nu avem standarde de evaluare şi de notare clare. Este o problemă, eu am început să caut soluţii la ea”, a spus ministrul.
El a anunțat că până în luna iunie 2026 vor fi gata standardele de evaluare și notare pentru învățământul primar, gimnazial și liceal. „Pentru primar şi gimnaziu vom încheia procesul care implică elaborarea standardelor de evaluare şi notare, pregătirea profesorilor, probabil anul viitor, în luna iunie. Tot atunci îmi propun să terminăm şi aceste standarde pentru învăţământul liceal, astfel încât din anul şcolar 2026-2027 să începem nu doar cu programe noi la nivel de liceu, dar şi cu standarde de evaluare şi notare”, a explicat David.
Ministrul spune că aceste standarde vor permite „uniformizarea” notelor şi o mai bună construcție a portofoliilor educaționale.
În paralel, se lucrează la noile programe pentru liceu, care ar putea fi implementate din toamna viitoare „cu manuale noi şi într-o altă logică curriculară”.
„Dacă temele devin o povară, efectul este negativ”
Ministrul Educației atrage atenția profesorilor asupra respectării duratei maxime pentru temele de acasă. „Orice profesor trebuie să înţeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenţia bună pe care o ai ca profesor, de fapt vei obţine efecte negative”, a spus Daniel David.
El consideră că este necesar ca durata temelor să fie reglementată și respectată inclusiv în vacanțe: „Trebuie găsite mecanisme prin care profesorii să fie determinaţi să respecte timpul necesar rezolvării temelor pentru acasă”. Ministrul a recunoscut că „este ciudat să reglementezi respectarea unei reglementări”, dar susține că o astfel de măsură este necesară „pentru binele întregului sistem”.
Mai puține ore? Vacanțe mai scurte
Daniel David afirmă că elevii români petrec deja mai puțin timp la școală decât media țărilor OCDE. „Pe parcursul anului şcolar noi avem, de obicei, mai puţine ore, suntem sub media OECD-ului. Dacă ne punem problema să avem şi mai puţine ore pe parcursul unei săptămâni, cu siguranţă va trebui să gândim ce facem cu perioada de vacanţă”, a spus ministrul.
El susține că o eventuală schimbare trebuie discutată amplu cu toți actorii implicați, pentru a găsi „cea mai bună variantă” de echilibru între orele de curs și timpul liber al elevilor.
Burse și prime didactice din fonduri europene
Ministrul Educației a anunțat că România a obținut aprobarea Comisiei Europene pentru folosirea fondurilor europene în plata primei de carieră didactică, în valoare de 1.500 de lei. „Aşa cum am anunţat public, noi am obţinut aprobarea Comisiei pentru a utiliza fondurile europene, lucru pe care vreau să-l fac în viitor şi pentru a completa bursele studenţilor, astfel încât, probabil, prima de carieră vom începe să o plătim din ianuarie 2026”, a spus Daniel David.
Prima poate fi folosită pentru cursuri de pregătire profesională, achiziționarea de cărți sau echipamente IT, iar o treime din sumă poate acoperi nevoi didactice specifice. Totodată, ministrul a precizat că plățile pentru cardurile educaționale vor începe în noiembrie pentru beneficiarii existenți și în decembrie pentru cei care urmează să le primească.
