Ministerul Educaţiei şi Cercetării anunţă, luni, că a pus în dezbatere publică programele şcolare aferente noilor planuri-cadru pentru liceu, prioritatea fiind acordată disciplinelor prevăzute cu debut în clasa a IX-a.
Se aşteaptă propuneri până în 12 decembrie, pe adresa de e-mail consultare@rocnee.ro.
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat că este o schimbare de paradigmă, care va duce la diminuarea analfabetismului funcţional, care a devenit un risc de securitate naţională.
Daniel David a precizat că programele şcolare pentru disciplinele din învăţământul liceal ţintesc formarea celor opt competenţe-cheie:
(1) competenţe de limbă/comunicare (alfabetizare);
(2) competenţe multilingvistice;
(3) competenţe STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică);
(4) competenţe digitale,
(5) competenţe de viaţă (personale/sociale/de a învăţa să învăţăm);
(6) competenţe civice, juridice şi de mediu;
(7) competenţe antreprenoriale; (8) competenţe de expresie şi sensibilitate culturală.
”Este o schimbare paradigmatică a unor programe deja vechi de aproape 20 de ani”, a transmis Daniel David, într-un comunicat de presă.
Potrivit ministrului, primul pas concret în reforma curriculumului liceal a fost adoptarea planurilor-cadru, care au stabilit reperele disciplinare şi de timp, prin raportare la profilul aşteptat al absolventului, în două variante: standard şi alternativă.
”Prima variantă a planurilor-cadru, varianta standard, a rezultat după un proces complex de dezbateri, în care (1) a trebuit să menţin un echilibru între discipline legate de ştiinţe şi religie şi între disciplinele dedicate culturii naţionale şi cele dedicate pregătirii personale pentru viaţă, respectiv (2) între centralizare şi descentralizare (educaţie personalizată).
Pentru a oferi mai multă libertate şi descentralizare celor care nu au fost pe deplin satisfăcuţi cu varianta de planuri-cadru standard rezultată după dezbaterile publice, am oferit posibilitatea unei variante alternative, care permite mai puternic descentralizarea şi personalizarea educaţiei la nivelul unităţii şcolare şi al elevilor.
Numai printr-un echilibru între ştiinţe şi religie, pe de o parte, şi între discipline asociate culturii naţionale şi cele asociate pregătirii pentru viaţă, pe de altă parte, vom putea forma eficient buni specialişti (la nivelurile de calificare 3, respectiv 4), buni cetăţeni şi oameni cu o calitate bună a vieţii”, a mai transmis Daniel David.
Ministrul apreciază că ”acest al doilea pas, al elaborării programelor şcolare, este fundamental pentru atingerea obiectivelor educaţionale - formarea celor opt competenţe cheie -, cu impact pozitiv semnificativ asupra alfabetizării funcţionale”.
”După aprobarea programelor şcolare, urmează elaborarea manualelor şi formarea profesorilor pentru implementarea acestui curriculum cu metode moderne, alături de finalizarea standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare programă şcolară.
În urma acestui proces, sunt convins că generaţia care va avea şansa să fie pregătită la nivel liceal prin noul curriculum - începând cu clasa a IX-a din anul şcolar 2026 - 2027 - va atinge standardele educaţionale aşteptate de ţară, iar analfabetismul funcţional - care a devenit în ultimii ani un risc de securitate naţională - va fi drastic redus”, a mai declarat Daniel David.
