„Autostradă” pentru biciclete spre Ungaria. Traseul de 192 km, gata cu șase luni mai devreme

„Autostradă” pentru biciclete spre Ungaria. Traseul de 192 km, gata cu șase luni mai devreme
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Proiectul de amenajare a pistelor de biciclete pe digurile apelor din bazinul Crișuri, cu o lungime totală de 192 de kilometri, a fost finalizat cu șase luni mai devreme decât termenul prevăzut. Lucrările au fost implementate de Administrația Bazinală de Apă Crișuri.

Este vorba despre prima rețea de trasee cicloturistice din România construită pe coronamentele digurilor, de-a lungul râurilor Ier, Barcău, Crișul Repede, Crișul Negru și al Canalului Colector.

Proiectul a fost finanțat prin PNRR, cu un buget inițial de 92,7 milioane de lei, însă a fost realizat cu o economie de peste 8,15 milioane de lei.

„O carte de vizită pentru Bihor și pentru România”

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat vineri, la fața locului, că proiectul reprezintă un reper pentru cicloturismul din România.

autostrada biciclete 1 foto fb Cseke Attila
Foto: Facebook/ Cseke Attila

„Este un proiect important de cicloturism care va deveni, după părerea mea, o carte de vizită atât pentru județul Bihor, cât și pentru România. Este cel mai mare traseu de cicloturism finanțat din PNRR prin Ministerul Dezvoltării, toate facturile pe această investiție fiind achitate. Sunt 192 de kilometri, pe cinci loturi. Lotul cu cea mai mică lungime are 23 de kilometri, iar cel mai lung are 53 de kilometri. Practic, pe lungimi de peste zeci de kilometri se poate practica cicloturismul, asigurând în același timp consolidarea hidrotehnică a digurilor, care este la fel de importantă”, a spus ministrul.

Întâlnirea cu presa a avut loc pe digul Crișului Repede, în zona Borș, acolo unde, pe 2 mai 2025, a fost turnată prima lopată de ciment la începutul lucrărilor.

Cseke Attila a reamintit că acest proiect este prima infrastructură de mobilitate verde realizată pe diguri în România și poate fi considerat „un model de proiect”, având un dublu rol: creșterea siguranței hidrotehnice, prin reabilitarea coronamentelor, și dezvoltarea mobilității verzi, prin crearea unui sistem continuu de trasee cicloturistice, conectate cu localități, frontiere și alte rute existente.

Lucrări încheiate mai devreme pe toate cele cinci loturi

Directorul ABA Crișuri, Pasztor Sandor, a anunțat că toate cele cinci loturi de lucrări au fost finalizate integral cu șase luni înainte de termen. Traseele sunt amplasate majoritar în județul Bihor, cu porțiuni mai mici în județele Arad și Satu Mare.

„Partea ungară are o rețea foarte dezvoltată de piste de biciclete, practic paralelă cu granița. Am avut două rânduri de întâlniri cu ei și am aflat că, spre deosebire de noi, care am terminat lucrările, ei lucrează încă pentru a conecta digurile noastre la rețeaua lor existentă”, a declarat Pasztor Sandor, pentru Agerpres.

Diguri înălțate și trasee monitorizate

Potrivit acestuia, toate digurile mari care intersectează granița româno-ungară au fost consolidate și dotate cu piste de biciclete. Accesul autovehiculelor este interzis pe coronament, fiind permis doar bicicliștilor, prin bariere speciale. Traseele sunt monitorizate cu 50 de camere video, conectate la dispeceratele ABA și ale poliției.

autostrada biciclete 3 foto fb Cseke Attila
Foto: Facebook/ Cseke Attila

Constructorul Beniamin Rus a explicat că lucrările de consolidare au presupus, în principal, aducerea digurilor la cota necesară, prin înălțarea acestora cu aproximativ 50 de centimetri, după compactarea solului.

„A urmat un strat de balast și piatră spartă, finalizat cu un strat de macadam. Am terminat cu aproape șase luni mai devreme pentru că am promis beneficiarului că vom finaliza acest tronson în acest an. Ne-am ținut de cuvânt printr-o mobilizare de excepție, având și avantajul că nu am lucrat sub trafic”, a declarat acesta.

Lucrările au inclus reabilitarea completă a coronamentelor, ajustări de geometrie, compactare și nivelare, aplicarea unui strat de macadam de 10 centimetri, lucrări de drenaj și consolidare, terasamente, corectarea pantelor, refacerea zonelor afectate de tasări, montarea de elemente de protecție și semnalizare, precum și instalarea camerelor de supraveghere pe stâlpi metalici.

Economii de peste 8 milioane de lei

Bugetul total al proiectului a fost de 92.783.926 de lei (cu TVA), iar valoarea finală a investiției a ajuns la 84.625.000 de lei (cu TVA), rezultând o economie de 8.158.926 de lei.

„Mulțumesc ministerului pentru o finanțare constantă și funcțională, fără de care nu am fi fost capabili să finalizăm această lucrare. Mulțumesc și constructorilor, care au reușit să termine lucrările într-un timp optim și la o calitate foarte bună. Avem toate actele încheiate”, a conchis Pasztor Sandor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇