În rapoartele agențiilor de informații prezentate de la Cotroceni se vorbește de 25.000 de conturi pe TikTok, coordonate din Rusia, de 100 de influenceri online, plătiți de o companie de marketing, dar și de cumpărare efectivă de voturi și de implicarea unor organizații extremiste și culte religioase.
Într-o conferință de presă ținută la Palatul Parlamentului, omul de afaceri Dan Șucu, printre altele și proprietarul clubului de fotbal Rapid București, a declarat îngrijorat că „după estimările noastre, până acum s-au cheltuit peste 50 de milioane de euro pentru desfășurarea campaniilor pentru Călin Georgescu pe rețelele sociale”.
1.183 de conturi au utilizat „#CG11″ în toate clipurile postate pe TikTok. Dintre acestea, 157 erau înregistrate pe TikTok după crearea canalului de Telegram, iar 76 au fost create și utilizate exclusiv cu intenția de a posta conținut de promovare, restul fiind asociate unor persoane reale care postau voluntar continut pro-Călin Georgescu.
Raport SRI, Administrația Prezidențială
„Se bagă și câte 3 milioane de euro pe zi”, a mai spus Șucu. La aceste cheltuieli se adaugă banii plătiți celor două televiziuni care-l susțin – Realitatea TV și RTV, de asemenea, în afara reglementărilor legale, dar și cheltuielile cu campania off-line.
Comparând cu ce fonduri au avut la dispoziție partidele care și-au făcut campanii electorale legale, cu bani de la buget, în Călin Georgescu, până acum, s-au investit peste 100 de milioane de euro pentru ca acesta să devină președintele României.
Prezintă interes faptul că o parte din grupurile de Telegram la nivelul cărora s-au coagulat susținători ai lui Călin Georgescu au fost create în septembrie 2022. Cu titlu de exemplu, a fost creat grupul Călin Georgescu - Proiect de țară, la nivelul căruia era promovată narațiunea candidatului, împreună cu alte patru grupuri de Telegram similare.
Raport SRI, Administrația Prezidențială
E o sumă uriașă pe care nu o putea strânge sau plăti o singură persoană sau chiar un grup din țara noastră, fără a exista și o finanțare din străinătate.
Candidatul zero
Doi șefi ai rețelei TikTok, e vorba de Caroline Greer, director politici publice și relații guvernamentale, și Brie Pegum, director global de produse, au fost audiați în Parlamentul European în legătură cu promovarea politică a lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale din România.
Reprezentanții rețelei chinezești de socializare au recunoscut că cel puțin una dintre campaniile plătite pe TikTok a fost susținută de o entitate din Rusia, e vorba de conglomeratul media de propagandă Sputnik.
În timpul alegerilor parlamentare din 1 decembrie, s-au remarcat zeci de conturi TikTok care au utilizat în fals sigla SRI și titulatura Brigada Antiteroristă (BAT), respectiv afișau mii de urmăritori și peste 100.000 de like-uri
Raport SRI, Administrația Prezidențială
Călin Georgescu a declarat în repetate rânduri că nu a cheltuit niciun euro în campania electorală, că totul a fost făcut de voluntari, de aici venindu-i și porecla de „candidatul zero”.
Dar o astfel de declarație se dovedește a fi o minciună, iar împotriva lui, până acum, s-au făcut mai multe plângeri penale pentru încălcarea legislației în vigoare.
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) e una dintre agențiile care a sesizat procurorii în legătură cu campania candidatului Călin Georgescu.
„…nu știm cine a comandat afișele, cine le-a făcut şi cât au costat, motiv pentru care am solicitat organelor de urmărire penală din fiecare județ, unde am fost sesizați că acestea au fost puse, cu fotografii şi aşa mai departe, că trebuie să facă cercetări să identifice unde au fost imprimate, cine le-a comandat, cine le-a plătit, pentru ca apoi să fie făcută legătura de cauzalitate între acest lucru şi eventual ceea ce vom avea de făcut mai departe”, a declarat Toni Greblă, președintele AEP.
Situația e mult mai gravă, pentru că deja sunt multe dovezi transmise de instituțiile statului, dar și de experți că România se află sub un atac al Rusiei, care urmărește o destabilizare politică, socială și economică.
România, sub atacul Rusiei
„… a fost confirmat faptul că, în actualul context de securitate regional și mai ales electoral, România, alături de alte state de pe Flancul Estic al NATO, a devenit o prioritate pentru acțiunile ostile ale unor actori statali și non-statali, în special Federația Rusă, existând din partea acesteia un interes în creștere pentru a influența agenda publică în societatea românească și coeziunea socială”, se arată în comunicatul CSAT din data de 28 noiembrie.
E greu de înțeles și de explicat pasivitatea instituțională din acest an, atâta vreme cât erau cunoscute pericolele generate de războiul de la graniță și se mai știa și faptul că Rusia intervine în alegerile din statele democratice, experiențe dure prin care au trecut și alte țări din Uniunea Europeană.
Atât parlamentari din Comisia de Control al SRI, cât și președintele României au anunțat anterior că nu există niciun pericol și că nu au fost informați despre posibile interferențe.
O astfel de strategie seamănă cu decizia luată de Iohannis la începutul conflictului din Ucraina de a da cât mai puține informații despre sprijinul pe care-l oferim țării vecine. Abordarea arată ori că la mijloc a existat o eroare de judecată în ce privește impactul războiului asupra societății noastre, ori existența unor informații că în România acționează mulți agenți de influență a Rusiei care pot crea un curent de opinie favorabil Kremlinului.
Din derularea evenimentelor, ambele posibilități s-au împlinit, iar deciziile luate atât la nivelul președinției cât și al guvernului au fost greșite.
Ce spun documentele agențiilor de informații
„Rețeaua de conturi asociată direct campaniei lui Călin Georgescu a fost formată inițial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înainte datei scrutinului electoral. Campania de promovare a avut o organizare deosebit de bună, numărul urmăritorilor crescând semnificativ”, se arată în raportul SRI, desecretizat de Klaus Iohannis, miercuri, 4 decembrie, 2024.
Decizia de a da publicității rapoartele SIE, SRI și MAI, care au stat la baza comunicatului CSAT din data de 28 noiembrie, arată cât de gravă e situația din România și cât de puternic a fost afectată de interferențele Rusiei în procesul electoral.
„Verificările tehnice de specialitate în mediul online și analiza valorilor metrice în mediul online, preponderent pe platforma TikTok, în contextul procesului electoral, au validat existența unei campanii electorale neetichetate ca atare, în care, începând cu luna noiembrie 2024, un număr de peste 100 de influenceri online, care aveau în total peste 8 milioane de urmăritori activi, au fost supuși unei acțiuni de manipulare în privința candidatului promovat”, se arată în raportul Ministerului Afacerilor Interne.
Extremiști, infractori și lideri religioși au căzut în capcana Kremlinului
Datele prezentate publicului de către administrația prezidențială arată o implicare profundă a agenților Rusiei în sistemul politic din țara noastră.
De asemenea, raportul confirmă ceea ce atât Spotmedia.ro cât și alte publicații independente au susținut în ultimele săptămâni, faptul că serviciile de informații din Rusia folosesc aceeași tactică aplicată și pentru procesul electoral din Republica Moldova. În plus, sumele au fost mult mai mari.
Verificările ulterioare au relevat că TikTok nu a șters conținutul electoral conform solicitării AEP, iar acesta a continuat să fie disponibil publicului din România, chiar și după încheierea campaniei electorale, inclusiv în ziua alegerilor (aspecte ce contravin legislației române).
Raport SRI, Administrația Prezidențială
Raportul Ministerului de Interne relevă faptul că influencerii români au fost plătiți prin intermediul unei platforme specializate, numele acesteia fiind cunoscut de autorități, dar a fost înnegrit în document.
„Unii dintre susținătorii campaniei, implicați în promovarea și cumpărarea de voturi, sunt exponenți ai mediilor extremiste de dreapta, mediilor infracționale și ai cultelor religioase, implicate anterior în promovarea unor narative proruse, antisemite, anti NATO sau împotriva Ucrainei”, se subliniază în documentul realizat de Ministerul Afacerilor Interne.
Nu numai că raportul aduce la cunoștința opiniei publice faptul că pe teritoriul României actori străini au desfășurat o operațiune de manipulare, dar au cumpărat și voturi, ceea ce este o știrbire a legitimității procesului electoral.
Cum ne vede Moscova
„România este percepută de centrii de decizie de la Moscova ca stat inamic”, se arată în raportul realizat de Serviciul de Informații Externe și prezentat în CSAT.
Țara noastră „a devenit o prioritate pentru acțiunile ostile ale Rusiei, existând un interes în creștere la Kremlin pentru a influența agenda publică din societatea românească în context electoral”, se mai arată în raportul SIE.
Publicarea documentelor cu două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale a creat un cutremur în sistemul politic din România, dar și teamă în societate.
Pentru prima dată de la începutul invaziei declanșate de Vladimir Putin asupra Ucrainei, cetățenii raționali din România descoperă amploarea pe care o are influența Rusiei în țara noastră și ce forțe se află în spatele candidatului Călin Georgescu.