Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor i-a chestionat, marți, pe reprezentanții TikTok cu privire la modul în care compania aplică normele digitale ale UE, în contextul recentelor alegeri din Europa.
Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor a purtat marți o discuție cu Caroline Greer, director de politici publice și relații guvernamentale la TikTok, și Brie Pegum, director global de produse, autenticitate și transparență la TikTok, informează Parlamentul European.
- Cazul Georgescu, în Politico: Șeful TikTok, convocat la Parlamentul European pentru rolul platformei în alegerile șocante din România
- Un purtător de cuvânt al TikTok respinge îngrijorările CNA cu privire la rolul algoritmilor săi în alegerile din România
- CSAT: Au existat atacuri cibernetice cu scopul de a afecta votul. TikTok, ilegal, a influențat rezultatul alegerilor
Deputații europeni au adresat întrebări legate de măsurile luate de companie, în conformitate cu regulamentul digital al UE, pentru a asigura un spațiu online sigur, transparent și demn de încredere, în special în perioadele electorale.
În contextul alegerilor actuale din România, Comisia a întrebat despre procesul de gestionare a riscurilor al TikTok în ceea ce privește manipularea informațiilor, sistemele de recomandare și accesul terților la date.
Dan Barna: Rețeaua nu își asumă nicio răspundere pentru manipulare
Europarlamentarul USR Dan Barna a scris pe Facebook că a observat „lucruri îngrijorătoare”:
- rețeaua nu își asumă nicio răspundere pentru manipularea clară și documentată în favoarea candidatului pro-rus Călin Georgescu;
- răspunsurile reprezentanților companiei au fost mai evazive decât ale unui politician confruntat cu un subiect incomod la televizor;
- despre pleiada de influenceri, care au mărturisit că au primit bani ca să posteze, TikTok ridică din umeri;
- compania nu știe decât să spună că are un set de reguli (community guidelines) și că ele trebuie respectate. Cum veghează la respectarea lor, nu poate răspunde convingător;
- grupurile pro-europene din Parlament au pus întrebări clare, la obiect, în timp ce extremiștii de dreapta acuză că audierea ar fi o formă de cenzură.
Barna menționează că „problema datelor cetățenilor europeni, care ajung în posesia statului chinez, o problemă demonstrată de multe ori în investigații de presă, a fost negată aproape cu nerușinare de reprezentanții TikTok”, dar și că directorii companiei au avut răspunsuri evazive.
El a adăugat că, în urma rezultatului nesatisfăcător al reuniunii de astăzi, grupul Renew din Parlamentul European a cerut președintei Roberta Metsola audierea CEO-ului companiei.
„CEO-ul TikTok trebuie să vină să dea socoteală în fața Parlamentului European. După o coordonare cu @DanBarnaUSR și @usr_oficial, am făcut o solicitare oficială către Președintele Metsola. Algoritmii nu trebuie să influențeze niciodată campaniile noastre electorale. Nu există democrație fără corectitudine”, a declarat și europarlamentara Valérie Hayer.
TikTok susține că Georgescu a fost sprijinit de o rețea mică de conturi false
În contextul alegerilor actuale din România, Comisia a întrebat despre procesul de gestionare a riscurilor al TikTok în ceea ce privește manipularea informațiilor, sistemele de recomandare și accesul terților la date.
Comisia s-a interesat anterior cu privire la proiectarea și funcționarea sistemelor de recomandare ale TikTok, YouTube și Snapchat și, mai precis, cu privire la măsurile luate de TikTok pentru a reduce riscurile legate de alegeri, pluralismul media și discursul civil.
Directorii TikTok au spus, marți, în fața parlamentarilor europeni, că au înlăturat deja conturile false și că se „străduiesc neîncetat să prevină dezinformarea”.
„Pe platforma noastră asigurăm experiența autentică. Utilizatorii știu cu cine interacționează. Luăm lucrurile foarte în serios. Între septembrie și ieri am înlăturat 66.000 de conturi false și mulți urmărători falși. Sunt, de asemenea, și canale de false care se dau drept personaje politice. Am blocat 260.000 de spam-uri și ne străduim neîncetat să prevenim dezinformarea”, a spus Brie Pegum.
Ea a declarat că în septembrie a găsit o rețea de 22 de conturi care țintea publicul român, pe care a destructurat-o, precum și "o altă rețea cu 12 conturi, respectiv 78 de conturi, săptămâna trecută, care încerca să țintească publicul român".
"Rezultatul acțiunii a venit după o anchetă pe care noi am făcut-o. Am verificat și un alt candidat. Singura rețea, de fapt, care îl promova pe Călin Georgescu era o rețea mică, cu 17.000 de urmăritori”, a adăugat Pegum.
Comisia s-a interesat anterior cu privire la proiectarea și funcționarea sistemelor de recomandare ale TikTok, YouTube și Snapchat și, mai precis, cu privire la măsurile luate de TikTok pentru a reduce riscurile legate de alegeri, pluralismul media și discursul civil.
Legea privind serviciile digitale, care a intrat pe deplin în vigoare la 17 februarie 2024, stabilește obligații stricte pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi rețelele de socializare sau piețele, pentru a combate conținutul ilegal, dezinformarea online și alte riscuri societale online.
Comisia Europeană, care are competențe de investigare și sancționare în temeiul DSA, a început să analizeze strategiile de conformitate ale mai multor platforme online foarte mari.