Întârzierea și/sau anularea unui zbor sunt evenimente pe care orice om le poate experimenta cel puțin o dată în viață. Odată cu creșterea exponențială a numărului zborurilor la nivel mondial, programele aeroporturilor și companiilor aeriene au devenit din ce în ce mai greu de gestionat. Chiar dacă în momentul în care aceste neplăceri au loc trebuie să ne păstrăm calmul și să încercăm să nu le lăsăm să ne strice călătoria, trebuie să știi că o întârziere sau anulare a unui zbor pot fi motive valide pentru a cere despăgubiri și/sau compensații.
Există o bază legală în baza căreia putem cere despăgubiri în caz de zbor întârziat sau anulat?
Comisia Europeană a stabilit încă din anul 2004 un set de reguli stricte în ceea ce privește despăgubirea, compensarea și asistența oferită pasagerilor aflați în situația unor zboruri anulate Blue Air sau întârzierii unui zbor. Toate aceste reguli au fost grupate sub forma Regulamentului CE nr. 261/2004, căruia chiar și România trebuie să i se conformeze odată cu aderarea la Uniunea Europeană. Trebuie să reținem, însă, că acest regulament se aplică doar atunci când neplăcerile create pasagerilor apar excusiv din vina companiei aeriene.
Ce sume de bani poți primi în aceste cazuri?
În funcție de situația particulară în care te poți afla, suma de bani pe care o poți primi despăgubire variază după reguli clare, astfel:
- Anulare zbor mai scurt de 1500km
- ai primit un bilet pentru un zbor de înlocuire la <2 ore - poți primi 125 de euro
- ai primit un bilet pentru un zbor de înlocuire la >2 ore - poți primi 250 de euro
- Anulare zbor pe distanță între 1500 și 3000km
- ai primit un bilet pentru un zbor de înlocuire la <3 ore - poți primi 200 de euro
- ai primit un bilet pentru un zbor de înlocuire la >3 ore - poți primi 400 de euro
- Anulare zbor pe distanță >3000km în interiorul UE
- ai primit un bilet pentru un zbor de înlocuire la <4 ore - poți primi 200 de euro
- ai primit un bilet pentru un zbor de înlocuire la >4 ore - poți primi 400 de euro
- Anulare zbor pe distanță >3000km în afara UE
- ai primit un bilet pentru un zbor de înlocuire la <4 ore - poți primi 300 de euro
- ai primit un bilet pentru un zbor de înlocuire la >4 ore - poți primi 600 de euro
Ce pot face în cazul pierderii unui zbor de conexiune Blue Air?
Același Regulament European 261/2004 protejează pasagerii în cazul în care întârzierea unui zbor duce la pierderea zborului de conexiune. Puteți cere despăgubire pentru zbor de conexiune pierdut în cuantum de până la 600 de euro.
În cazul în care în ultimii 3 ani te-ai aflat în situația neplăcută de a avea un zbor întârziat sau anulat din motive care nu țin de tine, poți verifica dacă ești eligibil pentru a primi despăgubiri în doar câteva minute. Prima condiție pe care zborul tău trebuie să o îndeplinească este aceea de a fi plecat din sau aterizat pe un aeroport dintr-o țară membră a Uniunii Europene.
Tot ce trebuie să faci în cazul în care te vei afla în aceste situații pe viitor este să ai foarte mare grijă de toate documentele legate de zborul cu probleme și să refuzi orice despăgubire oferită de compania aeriană în momentul întârzierii/anulării zborului (sub formă de bani sau alte produse/servicii). Acceptarea oricărei forme de compensație anulează dreptul de a primi despăgubiri ulterioare.
Odată ce situația neplăcută a trecut, cea mai eficientă metodă de a crește enorm șansele de a primi o despăgubire corectă este să apelezi la o firmă specializată în acest serviciu. De multe ori întregul proces de la formularea cerererii pentru despăgubire, la completarea actelor și așteptarea răspunsului poate fi unul dificil pentru cineva fără experiență, dar juriștii firmelor care au acest obiect de activitate, cum ar fi AirAdvisor, sunt deja specialiști în ceea ce privește obținerea unor despăgubiri corecte pentru clienții lor. Nu îți face griji, nu trebuie să plătești nimic din buzunarul propriu. În cazul în care cererea ta este una de succes și ești eligibil la a primi o sumă de bani, comisionul firmei care te-a ajutat este de doar 30% din suma finală.