Comisarii de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au dat amenzi de peste 7 milioane de lei în urma a peste 300 de controale făcute în supermarketurile Lidl din toată ţara.
În urma neregulilor constatate, comisarii ANPC au dat 481 de amenzi contravenţionale, în valoare de aproximativ 7,3 milioane de lei, și 133 de avertismente. Totodată, ei au decis oprirea definitivă de la comercializare a unor produse neconforme în valoare de peste 125.000 de lei.
În cazul a 38 de magazine s-a decis oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficienţelor. Este vorba de magazine din județele Arad, Prahova, Caraş-Severin, Hunedoara, Neamţ, Iaşi, Constanţa, Olt, Dolj, Braşov, Alba, Mureş, Bihor, Satu Mare, Sălaj, Bistriţa Năsăud, Ilfov şi municipiul Bucureşti.
De asemenea, comisarii au formulat propunerea încetării practicilor comerciale incorecte, în cazul a 66 de unităţi, şi au decis închiderea temporară pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru un magazin din municipiul Bacău.
„Nu ştiu cum funcţionează această reţea în celelalte ţări. Speram ca măcar în România să fie un exemplu pentru toţi ceilalţi, dar mai ales pentru noi. De asemenea nu ştiu dacă, în ţara de origine a acestui operator economic, se mănâncă legume şi fructe mucegăite sau preţurile de la raft nu se potrivesc cu cele de la casă. Mă întreb şi dacă, după venirea unei autorităţi în control şi aplicarea unor sancţiuni, lucrurile sunt tratate cu aceeaşi superficialitate şi dezinteres. Noi ne luaserăm pixuri să învăţăm ce trebuie să facem, dar a trebuit să scriem cu ele în procese verbale de sancţiune”, a afirmat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
Printre abateri de la legislaţie constatate se numără comercializarea unor produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită, depozitare a unor produse de panificaţie neambalate, în lăzi cu praf şi impurităţi, folosirea unor vitrine sau lăzi frigorifice fără grafice de monitorizare a temperaturii, deteriorate sau neigienizate, cu gheaţă în exces, depuneri de praf, mâzgă, resturi alimentare şi de ambalaj, lovite, cu rugină, chedere rupte sau utilizarea unor rafturi de expunere şi a unor tăvi deteriorate sau neigienizate, folosirea unor cuptoare neigienizate.
Totodată, inspectorii au sancționat și comercializarea unor produse fără a avea eticheta cu elemente de identificare privind lotul şi data limită de consum, a unor produse alimentare cu ambalaje depreciate, devidate, cu lovituri mecanice, comercializarea unor fructe/legume ca fiind calitatea I când, în realitate, prezentau lovituri mecanice, mucegai şi zone încolţite, lipsa de la raft a preţurilor produselor, nerespectarea regimului promoţiilor (lipsa de la raft a produsului de referinţă, în cazul comercializării produselor, în sistem multipack, nespecificarea perioadei în care se desfăşura promoţia etc.) sau neconcordanţe între preţul produselor de la raft şi cel de la casa de marcat.
Au fost identificate și cazuri de condiţii de depozitare necorespunzătoare, cu curăţenie deficitară, lipsa menţionării factorilor alergeni de pe etichetele produse în magazine, lipsa menţionării ţării de provenienţă a unora dintre produse, nerespectarea temperaturii de depozitare indicate de producător, comercializarea unor produse electrice cu certificate de garanţie incomplete, lipsa declaraţiilor de conformitate în cazul unor produse electrocasnice comercializate sau netraducerea acestora în limba română, lipsa traducerii în limba română pe etichetele unora dintre produse, lipsa menţionării pe etichetă a termenului de valabilitate al produsului sau comercializarea unor produse cu fibre textile cu risc de inhalare pentru copiii aflaţi în limita de vârstă indicate de producători.