Promis de Gabriela Firea pentru toamna anului 2020, pasajul Doamna Ghica riscă să nu fie gata nici până la finele lui 2022. Așa că e greu de spus când am putea circula pe pasajul rutier, peste intersecția străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina.
Întrebat pe 15 aprilie, la o conferință de presă, care este stadiul pasajului Doamna Ghica, Nicușor Dan a spus „nu știu dacă cu asfaltul ne vom încadra până la sfârșitul acestui an”.
E o veste prostă mai ales pentru bucureștenii care locuiesc în apropierea șantierului. Sunt oameni care așteaptă, în zadar, de aproape 2 ani, finalizarea acestei construcții, care le-a transformat viețile în coșmar.
Mai multe detalii despre stadiul lucrărilor și motivele pentru care finalizarea s-ar putea lăsa din nou așteptată ne-a oferit directorul Companiei Municipale Trustul de Clădiri Metropolitane București (TCMB) SA, Cristian Hiver.
”Am avut o întâlnire cu Scandiuzzi Steel Constructions SPA, societatea care a început fabricarea tablierului metalic (structura din grinzi metalice care susține calea de rulare a mașinilor -n.red.). Și am fost plăcut impresionat de progresul pe care l-au făcut. Cred că de la finele lunii iulie vor începe să aducă tablierul și să îl monteze. E o operațiune care ar dura cam 3 luni (deci până la finele lunii octombrie - n.red.).
Problema este că, ulterior, nu știm cum va fi vremea. Nu se poate turna asfalt pe ploaie sau la temperaturi foarte scăzute, din cauză că asta ar afecta calitatea lucrării. Și noi ne dorim să dureze”, a precizat Cristian Hiver.
Între timp, continuă lucrările care nu depind de tablierul metalic.
„Rampa dinspre Piața Delfinului este în curs de umplere. Mai sunt de executat lucrări de balastare, compactare și așternerea a 2 straturi de balast stabilizat. Dar lucrările la rampă nu sunt unele de maximă urgență. Vor fi gata până la sosirea tablierului.
Între timp, mai sunt câteva lucrări de executat la sol, la intersecția străzii Sinaia și la intersecția cu Colentina, unde canalizarea nu era la cotă. Vom începe imediat după Paște, iar problemele se vor rezolva în decurs de 2 săptămâni”, a precizat Cristian Hiver.
Una peste alta, bucureștenii care se așteptau ca măcar în acest an să fie gata pasajul s-ar putea să fie nevoiți să mai aștepte până în primăvara anului 2023 ca să vadă șantierul finalizat. Nu de alta, dar dacă TCMB SA se teme că s-ar putea să nu poată turna asfalt în noiembrie, atunci e puțin probabil să o poată face în ianuarie sau februarie. Așa că prin martie s-ar relua lucrările, în scenariul optimist.
Dacă te interesează, află istoria pasajului și de ce se construiește atât de greu
Pasajul Doamna Ghica este un proiect început de Gabriela Firea, cu scopul de a reduce aglomerația din intersecția Străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina.
Mai exact, după finalizarea pasajului, șoferii care circulă pe Strada Doamna Ghica, dinspre Bulevardul Lacul Tei, vor mai intra în intersecție doar dacă vor să vireze pe Șoseaua Colentina. Dacă, însă, vor doar să își continue drumul spre Piața Delfinului, vor traversa intersecția pe deasupra, pe pasajul rutier. Și astfel nu vor mai pierde mult timp în trafic.
Lucrările la pasaj au început la finalul lunii noiembrie din 2019 și – potrivit Gabrielei Firea – ar fi trebuit să se termine în doar un an. Evident, termenul nu era realist.
Cum 2020 a fost an electoral, Firea a continuat, însă, să promită că termină pasajul într-un singur an. Fostul primar și-a menținut asumarea nerealistă chiar și după ce pe șantier apăruse deja un panou de lucrări pe care termenul de finalizare nu era toamna lui 2020, ci luna iunie 2021.
Firea a pierdut primăria pe 27 septembrie 2020. Iar pe 29 octombrie, Nicușor Dan a preluat instituția cu conturile blocate. A urmat mai bine de jumătate de an în care nu s-a mai lucrat la pasaj. Viața bucureștenilor care locuiesc, lucrează sau care doar tranzitau zona s-a transformat repede într-un coșmar. Traficul era deviat, trotuarele erau sparte și toată zona era lăsată în paragină.
Abia la finalul lunii iulie 2021 - la aproape 9 luni de la preluarea mandatului - Nicușor Dan a mers pe șantier și a anunțat reluarea lucrărilor. Primarul general a spus atunci că până în toamnă urma să se termine haosul de la sol, din intersecție. Și, ulterior, urma să se finalizeze și pasajul. Dar nu imediat, ci pe la finele lui 2022.
Cea mai mare întârziere a fost cauzată de faptul că, vreme de mai bine de 2 ani, administrația Capitalei n-a reușit să selecteze o firmă care să producă un tablier metalic. Ocazii au fost, dar nu s-au valorificat.
Inițial, în februarie 2020, Trustul de Clădiri Metropolitane București (TCMB) SA a lansat o licitație pentru tablier. Dar a anulat-o.
Ulterior, TCMB SA a decis apoi să semneze un contract cu CM Consolidări SA, care să fabrice tablierul. Consilidări SA a cumpărat de la Baurom SRL 188 de tone de fier pentru care a plătit 1.144.600 lei, fără TVA.
Și a rămas cu fierul, din cauză că între timp TCMB SA s-a răzgândit și a decis să facă iar licitație.
A relansat procedura pe 30 iulie 2021 , a primit o ofertă, dar societatea respectivă a decis, până la urmă, să nu continue participarea activă la licitație. Așa că procedura s-a anulat pentru a doua oară.
În cele din urmă, TCMB a lansat pentru a treia oară licitația pentru tablier, pe 12 noiembrie 2021. Și, de această dată, a reușit să o ducă la capăt și a contractat Scandiuzzi Steel Constructions SPA pentru fabricare.