Pasajul Doamna Ghica va fi gata abia spre finalul lui 2022. Banii şi tramvaiul le dau primarilor de furcă

Pasajul Doamna Ghica va fi gata abia spre finalul lui 2022. Banii şi tramvaiul le dau primarilor de furcă

Șantierul abandonat al Pasajului Doamna Ghica le va mai crea neplăceri majore bucureștenilor din zonă cel puțin vreo câteva luni. Vestea bună este că situația șantierului începe, totuși, să se clarifice.

Gabriela Firea a început pasajul Doamna Ghica în toamna anului 2019. A promis atunci – și pe tot parcursul anului următor – că până la finele lui 2020 întregul proiect va fi gata.

Abia după ce Firea a pierdut alegerile, s-a constatat că, de fapt, firma care construia pasajul (adică Trustul de Clădiri Metropolitane SA) reușise să facă doar jumătate din lucrările necesare, când a rămas fără bani.

În cele din urmă, din cauză că n-a mai primit niciun leu de la Primăria Generală (care avea conturile poprite și nu putea plăti), Trustul de Clădiri a părăsit șantierul pasajului.

Iar acesta - după cum SpotMedia.ro v-a relatat deja pe larg – le face viața un coșmar bucureștenilor din zonă.

În repetate rânduri, Nicușor Dan a anunțat că vrea să desființeze companiile municipale, cu excepția celor care se ocupă de termoficare. Or, asta însemna că pentru pasaj ar fi trebuit ales, prin licitație, alt constructor. Iar o astfel de licitație poate dura luni întregi.

ADVERTISING

Cine continuă construcția pasajului, când se reiau lucrările și cine plătește

Nicușor Dan a anunțat vineri, într-o conferință de presă, că nu mai desființează Trustul de Clădiri Metropolitane SA.

Dacă ar face-o, ar fi nevoit să ceară expertizarea porțiunilor de pod deja construite. Apoi, pe baza raportului expertizei, ar trebui să întocmească un caiet de sarcini. Și cu acesta să organizeze o licitație pentru a alege un alt constructor. Ar fi o procedură laborioasă și care ar risca să dureze luni sau chiar ani de zile. În plus, între timp, și ce s-a construit din pasaj s-ar putea degrada.

În consecință, primarul general al Capitalei a decis să lucreze tot cu Trustul de Clădiri Metropolitane. I-a și virat acestei companii municipale 10 milioane de lei, pentru a o ajuta să își mai achite din datorii și să se pregătească să reia lucrul.

”Din păcate, am avut doar 10 milioane de lei și nu vreo 50 de milioane, câte chiar i-ar fi trebuit (Trustului de Clădiri Metropolitane - n.red.) ca să înceapă lucrările. O să mai alocăm bani pe 10 iunie, după ce primim cotele de la stat”, a spus Nicușor Dan.

Până atunci, e posibil să contribuie cu bani și Primăria Sectorului 2, care a pus deja deoparte 30 de milioane de lei pentru a plăti lucrări la pasaj. Problema este că n-are cum să finanțeze direct șantierul, din cauză că - deși se află pe teritoriul Sectorului 2 - pasajul Domna Ghica este al Primăriei Capitalei.

ADVERTISING

În consecință, cele 2 primării urmează să creeze o asociere, în urma unei hotărâri pe care Consiliul General ar urma să o adopte pe 2 iunie. Iar prin asocierea respectivă, va putea și Primăria Sectorului 2 să dea bani la pasaj.

Una peste alta, Nicușor Dan a precizat că în a doua parte a lunii iunie speră ca lucrările să se reia pe șantierul Pasajului Doamna Ghica.

În context, primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, a precizat pentru SpotMedia.ro că - de la data reluării lucrărilor - în 2-3 săptămâni s-ar putea termina ceea ce mai e de făcut la sol.

Iar asta înseamnă că s-ar putea circula fără deviații și că ar dispărea mare parte din mizeria și dezordinea care le fac viața un coșmar bucureștenilor care fie locuiesc, fie doar trec des prin zona intersecției străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina.

Ce mai e de făcut la pasaj și care sunt costurile

Radu Mihaiu spune că ține neapărat ca pe mijlocul pasajului Doamna Ghica să rămână suficient loc pentru o linie de tramvai. Aceasta nu va fi montată acum, dar ar putea fi adusă ulterior.

De fapt, primarul Sectorului 2 își dorește să creeze un traseu de tramvai care să lege zona Titan de Pipera. Iar dacă pe pasaj n-ar fi loc pentru șine, întregul proiect al traseului de tramvai ar fi compromis.

ADVERTISING

Trustul de Clădiri Metropolitane SA a prezentat încă din 2020 un proiect care prevedea exact instalarea unei linii duble de tramvai pe mijlocul pasajului.

Dar pentru ca lucrările să se poată face, mai e nevoie de mici modificări ale proiectului, a explicat Radu Mihaiu pentru SpotMedia.ro.

Asta nu înseamnă că trebuie luat totul de la capăt. Nu vorbim despre o modificare dramatică. Dar trebuie lățit pasajul, totuși. Există soluția tehnică (...) Și avem hârtie de la Trustul de Clădiri Metropolitane care spune că se poate face.

Trebuie doar făcute rapid niște ajustări pentru ca linia de tramvai să fie susținută și să nu mai fie nevoie de modificări ulterioare ale structurii de rezistență a pasajului”, a mai spus Radu Mihaiu.

Per total, chiar și fără această modificare, Trustul de Clădiri Metropolitane mai are, oricum, mult de lucru la pasaj.

Potrivit informațiilor comunicate de Primăria Generală și de Trustul de Clădiri Metropolitane la solicitarea SpotMedia.ro, proiectul pasajului este realizat abia în proporție de 49%.

La sol, spre exemplu - unde a fost nevoie de devierea unor rețele de utilități - mai e de treabă doar pe alocuri. Lucrările la rețeaua de telecomunicații și la cea de termoficare s-au finalizat. În schimb, rețeaua de apă e terminată doar în proporție de 80%. Iar din rețeaua de canalizare pluvială s-a realizat doar 70%.

La structura podului a rămas, însă, mult mai mult de lucru. Rampa dinspre Lacul Tei este finalizată, în mare parte. Dar construcția celei opuse, dintre intersecția Delfinului, abia a început. Mai exact, i s-au turnat zidurile, dar n-a fost umplută.

S-au turnat pilele (picioarele de pod - n.red.). Dar tăblierul metalic - adică partea de pod care va fi suspendată peste intersecția străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina și pe care vor circula mașinile - nu a fost nici măcar confecționată.

Trustul de Clădiri a comandat 188 de tone de fier, din totalul de 953 de tone, câte i-ar trebui pentru confecționarea întregului tăblier metalic. Dar materialele n-au mai fost aduse pe șantier.

În plus, pe lângă toate astea - potrivit primarului Radu Mihaiu - mai trebuie construit un bazin de mari dimensiuni care să colecteze apa de ploaie din întreaga zonă. Acest bazin face parte din proiectul pasajului, dar urmează să fie construit mai departe, spre est, în preajma Pieței Cremenița.

Per total, Trustul de Clădiri Metropolitane a transmis că doar pentru ce a lucrat până acum la pasaj i-a trimis facturi Primăriei Generale în valoare de 37.604.363 de lei.

A primit parte din bani și - dacă putem la socoteală și cele 10 milioane pe care Nicușor Dan spune că le-a plătit abia zilele trecute - compania ar mai avea de primit aproape 6 milioane de lei.

Pentru restul de lucrări, însă, Trustul de Clădiri Metropolitane susține că ar mai avea nevoie 72.430.014 lei.

Potrivit lui Nicușor Dan - cu finanțare de la Primăria Generală și de la Primăria Sectorului 2 - lucrările vor continua.

Iar termenul realist pentru finalizarea întregului proiect este finalul anului viitor.

Cu alte cuvinte, pe pasajul pe care Gabriela Firea promitea că vom circula în toamna lui 2020 avem șanse să urcăm abia după 2 ani și ceva, adică la finalului lui 2022. Și asta, doar dacă între timp nu vor mai apărea și alte situații neprevăzute și întârzieri.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇