Construcția la pasajul Doamna Ghica a fost abandonată și așa ar putea rămâne ani buni. În zonă, pietoni și mașini circulă în condiții de coșmar (Galerie foto)

Construcția la pasajul Doamna Ghica a fost abandonată și așa ar putea rămâne ani buni. În zonă, pietoni și mașini circulă în condiții de coșmar (Galerie foto)

În loc să fie gata peste doar două luni, așa cum scrie în contract, Pasajul Doamna Ghica riscă să rămână la stadiul de șantier, ani la rând.

Iar asta ar fi un coșmar atât pentru oamenii care locuiesc în preajma intersecției aglomerate peste care trebuie construit pasajul, cât și pentru toți ceilalți bucureșteni care doar trec prin zonă.

Până și cei mai răbdători dintre bucureșteni sunt puși la grea încercare când trec prin intersecția Șoseaua Colentina cu Doamna Ghica, unde e șantierul viitorului pasaj.

Trotuarele de pe strada Doamna Ghica sunt îngustate de gardurile de sârmă care împrejmuiesc șantierul.

Parte dintre craterele din pavaj sunt acoperite, cu poduri din scândură.

Poduri de lemn peste gropi și noroaie, la tot pasul

Alte gropi sunt descoperite, așa că orice trecător neatent riscă să calce în ele.

Într-o zi ploioasă ca marţi, doi oameni n-au loc să treacă pe trotuar, unul pe lângă celălalt, cu umbrelele desfăcute.

Trotuare îngustate de garduri și pline de bălți

Iar pe măsură ce te apropii de intersecție, e tot mai rău. Gardurile continuă să îngusteze calea pietonală. Mai apar și niște balize din plastic. Și oriunde rămâne un colț liber de stradă, bucureștenii parchează fără jenă.

Semafoarele de pe strada Doamna Ghica sunt montate în șantierul pasajului, dincolo de gardurile înalte. Șoseaua e plină de gropi.

Semafoarele sunt montate în șantier. Strada e plină de gropi

Iar pietonii trec prin niște culoare marcate cu balize, pe carosabil.

Cum traversează pietonii, prin culoare delimitate de balize, prin intersecția peste care ar trebui să se ridice pasajul

Cu maști și cu glugile ridicate, oamenii încearcă să își croiască drum spre siguranța trotuarului. Se întâmplă des să se ciocnească unii de alții, să se împiedice sau să calce în bălți. Toacă mărunt din buze și merg mai departe, prin vuietul intersecției.

Pentru șoferi e și mai greu. În preajma intersecției, un sens de mers e închis, așa că șoferii trebuie să facă un traseu de slalom, de pe o bandă pe alta. Dau cu mașinile prin gropi și bălți. Se îngrămădesc, se claxonează unii pe ceilalți și de multe ori reușesc să evite la limită o tamponare.

E un calvar prin care mulți bucureșteni sunt nevoiți să treacă zi de zi, în drum spre birou și spre casă.

Aglomerație la ieșirea din intersecția Șoselei Colentina cu strada Doamna Ghica, spre intersecția Delfinului

Până nu demult, oamenii au sperat că vor scăpa de toate aceste probleme în cursul verii următoare. Din păcate, speranțele li s-au spulberat.

Acum, nimeni n-ar mai putea spune când se vor termina lucrările.

Iată cum s-a ajuns aici, dar și cine și cum ar putea rezolva problemele.

Un pasaj pe care Firea spunea că îl termină toamna trecută

Din cauză că intersecția străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina este foarte aglomerată, administrația Firea a decis să construiască acolo un pasaj.

A luat în calcul să-l facă subteran. Dar lucrările ar fi fost mai complicate și mai scumpe. Așa că a decis să construiască pasajul la suprafață.

Scopul său este ca șoferii care circulă pe strada Doamna Ghica - între Bulevardul Lacul Tei spre intersecția Delfinului sau în sens invers - să poată trece pe pasaj, peste intersecția cu Șoseaua Colentina.

În acest fel, în intersecția de la sol vor coborî doar mașinile care intră pe Șoseaua Colentina.

Rampa Delfinului, încă nefinalizată

Primăria Capitalei a semnat încă din septembrie 2019 un contract cu Trustul de Clădiri Metropolitane București (TCMB) SA. Compania a primit rolul de antreprenor, adică un fel de coordonator al proiectului.

În septembrie 2019, Gabriela Firea a anunțat că întregul proiect urma să fie gata într-un singur an.

Termenul era nerealist din cauză că proiectul presupunea, printre altele, și devierea rețelelor de utilități din subteran.

Iar asta însemna că Energetica Servicii SA trebuia să schimbe conductele de termoficare, Apa Nova să devieze circuitele de apă rece și canalizare, companiile de curent să creeze noi trasee pentru cabluri etc. Iar toate astea durează.

Proiectul a fost împărțit în două.

Mai exact, s-a semnat un contract cu termen de finalizare 29 septembrie 2020 pentru relocarea utilităților.

Apoi, s-a mai semnat un contract și pentru construcția pasajului suprateran rutier cu circa 28 de milioane de euro. Aceste lucrări - pe care Firea spunea că le va termina toamna trecută - ar trebui să fie gata, potrivit contractului, în mai 2021.

Rampa dinspre Lacul Tei este finalizată, dar în fața ei e încă șantier

Poate chiar puțin mai târziu, dacă antreprenorul invocă motive întemeiate, care să convingă PMB să mai aștepte recepția lucrărilor și deschiderea pasajului rutier.

Până acum, s-a finalizat construcția rampei de intrare dinspre Lacul Tei. La cea din sens opus, dinspre Delfinului, mai e destul de lucru. S-au turnat pilele (picioarele podului -n.red.) pe ambele părți.

N-a fost adus, însă, tăblierul. Trustul de Clădiri Metropolitane a anulat o licitație prin care voia să cumpere acest tăblier. Apoi a decis să aducă fier și să confecționeze tăblierul. S-au făcut comenzi de materie primă. Dar lucrarea n-a avansat.

Iar acum nu mai sunt bani pentru finalizarea pasajului. Așa că primarii au început să-l dea de la unii la ceilalți. Și nimeni nu mai știe nici când și nici cum va fi finalizat.

Nicușor Dan: Nu sunt bani. Primarul Sectorului 2 și-a arătat disponibilitatea

Într-o conferință de presă de pe 14 martie, Nicușor Dan a precizat că în bugetul Primăriei Capitalei nu sunt bani pentru continuarea lucrărilor la pasajul Doamna Ghica.

Dar că a avut o discuție cu primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, care ”și-a exprimat disponibilitatea de a prelua acest proiect”.

În scurt timp, însă, Radu Mihaiu a reacționat printr-o postare pe Facebook, în care a scris că - deși vrea să ajute - a fost luat prin surpindere de anunțul lui Nicușor Dan.

Și că nu le poate propune cetățenilor pe care îi reprezintă să susțină acest proiect cu bani publici până nu se stabilește exact ce e de făcut și cât costă.

E adevărat. M-am arătat interesat să ajut în rezolvarea unei probleme arzătoare din Sectorul 2 - pasajul Doamna Ghica....

Posted by Radu Mihaiu on Monday, March 15, 2021

La Digi 24, în cadrul emisiunii ”În fața ta”, Radu Mihaiu a spus că își dorește ca ”la finalul acestui mandat să fie gata pasajul Doamna Ghica”.

Înseamnă asta că riscă să mai treacă 3 ani și jumătate până la finalizarea șantierului?

Înainte de toate, e neclar cine și ce ar trebui să facă în perioada imediat următoare:

  • cine va face și cine va plăti pentru o analiză a proiectului pasajului? Vor fi suficiente datele pe care le pot strânge specialiștii Primăriei Sectorului 2 sau va fi nevoie de externalizare?
  • care e procedura prin care proiectul poate trece de la Primăria Generală la cea de sector? Va trebui să îl ceară Primăria Sectorului 2? Sau se va trezi cu el în grijă?

I-am cerut câteva dintre detalii primarului Sectorului 2 și vom reveni, pe măsură ce vom primi răspuns.

Mihai Corbu, directorul Trustului de Clădiri Metropolitane: Putem termina până la finele anului

La solicitarea SpotMedia.ro, directorul general al Trustului de Clădiri Metropolitane, Mihai Corbu, a spus că societatea pe care o conduce poate termina pasajul până la finele acestui an.

Asta, cu condiția să primească suficienți bani de la PMB pentru a lucra.

”Acum nu lucrăm. Dar mai avem niște oameni și putem reveni la mobilizarea anterioară pentru acest proiect. Nu de la o zi la alta, bineînțeles, dar putem reveni”, a precizat Mihai Corbu.

Acesta a precizat că lucrările executate au fost puse în conservare potrivit cerințelor legale și că nu se degradează.

L-am mai întrebat pe directorul Trustului de Clădiri Metropolitane și cât de avansate sunt lucrările la pasaj, dar și câți bani a plătit Primăria Capitalei până acum pentru lucrările executate.

Potrivit unor surse apropiate proiectului pe care le-a consultat SpotMedia.ro, până la începutul acestui an se executaseră mai puțin de jumătate dintre lucrările necesare finalizării pasajului. Iar din costul construcțiilor realizate, PMB achitase doar 30-40%.

Or, asta înseamnă că, de fapt, mare parte din costul pasajului încă n-a fost plătit și urmează să fie suportat. Dar nimeni nu spune momentan despre ce sumă este vorba.

Mihai Corbu a spus că va reveni cu răspunsuri în scris la întrebările noastre, în zilele următoare.

SpotMedia.ro a solicitat informații și de la Primăria Capitalei cu privire la acest proiect. Când instutția va răspunde, vom reveni cu amănunte.

Până atunci, la pasajul Doamna Ghica nu lucrează nimeni. Iar bucureștenii care au drum prin zona se chinuiesc zi de zi să traverseze un șantier, prin noroaie, îngrămădiți pe culoare pietonale improvizate și nesigure.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇