Copiii din Sibiu au început școala altfel: pe lângă masca obligatorie, ei au mai primit gratuit și câte o vizieră adaptată pe mărimea lor și omologată. ”Un factor de protecție în plus”, spune producătorul, care a primit sprijinul Inspectoratului Școlar pentru inițiativa sa.
Flavius Pogan și-a propus să doneze câte o vizieră pentru fiecare copil din județul său, astfel încât școala să fie un loc mai sigur pentru fiecare dintre ei. Și pentru că este un obiectiv destul de ambițios, el a lansat o întreagă campanie în acest sens.
La propunerea sa au reacționat și alte companii, care la un loc vor să doneze în total 60.000 de viziere, câte una pentru fiecare copil din județ.
Ideea lui Flavius Pogan a pornit după ce a văzut un clip pe YouTube, publicat de agenția de presă AFP, care arăta modul în care au început școlile elevii din Japonia, cu viziere pe față.
”Ideea ne-a venit din prezentarea unei scoli din Japonia. Dacă la ei se poate, de ce să nu se poată la noi? Știu ca noi in Sibiu zicem ca-n Germania, eu zic ca merge și ca în Japonia”, spunea Flavius Pogan, într-o postare pe Facebook.
Cum s-a născut ideea de a dona copiiilor viziere
Pandemia a schimbat viața și calculele tuturor, inclusiv ale oamenilor de afaceri.
Schwarz Gruppe, deținută de Flavius Pogan și încă un acționar austriac cu cetățenie română, este o companie care face producție publicitară din 2013 pentru companii mari precum Decathlon. În martie, compania s-a trezit pusă în fața unei situații fără precedent, în care toată lumea și-a închis activitatea în doar 24 de ore.
”Atunci mi-a venit ideea: Hai să ne apucăm să facem viziere.
Si ne-am dus la medici, ne-am dus la Centrul de Cercetare și Prevenție a Bolilor. Și ne-au dat niște condiții: cum trebuie să fie la colțuri, cum trebuie să fie sub bărbie, cum trebuie să fie ermetizată pe cap, să fie la distanță suficientă ca să poată purta mască să mai poată și respira. Unii au ochelari, au și ochelari speciali care îi ajută în timpul operației.
Atunci noi am dezvoltat aceste viziere, începând din martie. Ne-am schimbat și codul CAEN, am făcut totul online pentru că erau închise toate instituțiile publice. Și suntem primii, din câte știm noi, care ne-am autorizat aceste produse”, povestește Flavius Pogan, pentru SpotMedia.ro.
După ieșirea din starea de urgență, lucrurile au intrat în normal, dar filmarea din Japonia l-a pus pe gânduri pe omul de afaceri. Având în vedere că în scurt timp și copiii săi urmau să înceapă școala iar îngrijorările de părinte sunt nenumărate, se simțea dator să facă ceva.
”Este un mijloc de protecție în plus”, explică acesta, care spune că în condițiile actuale ar recomanda și vizieră și mască pentru cei mici, dar subliniază că a propus autorităților și varianta în care copiii ar purta doar vizieră în bancă, întrucât este mai confortabilă, mai eficientă și permite o mai bună comunicare cu profesorii săi.
Desigur, la ieșire în pauză, ar urma să-și pună și măștile pe față, spune Flavius Pogan, care a trimis propunerea sa și către Ministerul Educației și către Ministerul Sănătății.
Apoi s-a pus pe treabă, donând la început de an școlar peste 10.000 de viziere pentru cei mici. Dar pentru a putea dona în toate școlile avea nevoie de susținere.
”Am încercat să mai strângem parteneri și, din fericire, chiar au mai venit. Și sunt ferm convins că împreună vom reuși să facem (viziere - n.red.) pentru cei 60.000 de copii care sunt în tot județul”, povestește Flavius Pogan.
Statul nu a fost impresionat
”Am contactat statul, am propus un mijloc de protecție în plus pe care noi vrem să-l dăm gratuit. Din punctul meu de vede și masca și viziera au plusuri. În primul rând viziera este un mijloc de protecție în plus pentru că punem mâna pe față incontrolabil.
Uitați-vă la toți cei care apar la televizor și poartă măști: veți observa că 50% poartă corect, la 50% le cade de pe nas. Dar ei când fac corecția măștii o apucă direct din față, în loc să pună mâna pe lateral.
O vizieră, în schimb, nu poți să o pui greșit pe față, pentru că nu merge altfel. Întotdeauna prinzi de partea superioară, unde e sigur, și de acolo o așezi pe față”, povestește antreprenorul.
Deocamdată feedback-ul nu este tocmai unul pozitiv din partea autorităților centrale. Răspunsul a fost că ”o schimbare cu două zile înainte de începerea școlii ar produce o bulversare”.
”Poate să însemne că, și dacă ar fi și dacă nu ar fi ok, s-ar putea ca nimeni să nu își asume o astfel de schimbare. Dar dacă în Japonia se poate, de ce nu s-ar putea la noi?”, se întreabă inițiatorul campaniei.
Vorbind despre implicarea autorităților, omul de afaceri își amintește de lunile din perioada de urgență în care statul nu a făcut nimic pentru a-i sprijini pe micii producători de viziere care s-au reorganizat ad hoc, pentru a face față cererii.
”Statul a preferat să cumpere de afară. Noi am vândut doar când nu au mai fost. În rest, noi am vândut în Europa. Pentru că în România s-a preferat să se aducă de afară. Și s-a întârziat luni bune, când puteau să ne întrebe pe noi. Și iată că, involuntar, pandemia a creat niște producători de dispozitive de protecție.
Și noi ne-am înscris pe toate listele posibile, ne-am dus la București și am prezentat și am sunat: ”Putem, chiar putem, haideți nu mai dați 400.000 de euro pe avioane. De 400.000 de euro cumpărați-le, că noi putem produce”.
Se făcuse o alianță de producători și în momentul de față acea alianță se poate redeschide și se poate regândi acum pentru protecția copiilor noștri”, spune el.
Inițiativa, primită cu brațele deschise pe plan local
Chiar dacă de la București feedback-ul nu a fost unul tocmai încurajator, pe plan local ideea antreprenorului a fost apreciată și susținută, drept urmare livrarea vizierelor a început deja la nivelul municipiului Sibiu.
Dumitru Dumbravă, Șeful Inspectoratului Școlar al Județului Sibiu, crede că vizierele ar putea într-adevăr să le ofere o protecție în plus copiilor și speră să strângă banii necesari pentru a dota toate școlile din județ.
„Știu că au fost create peste 10.000 de viziere de ciclul primar și gimnazial din Sibiu. Ne-am gândit că împreună ar fi frumos să lansăm o campanie prin care poate reușim să atragem și alte firme interesate, care pot să sponsorizeze această inițiativă. Într-adevăr, aceste viziere medicale asigură protecție suplimentară”, a declarat Șeful Inspectoratului Școlar al Județului Sibiu pentru publicația Turnul Sfatului.
Printre cei interesați de idee s-au numărat și școlile private, spune Flavius Pogan.
Pandemia, o criză și o oportunitate
Așa s-a născut campania #Cu zâmbetul la vedere, prin care companiile sunt chemate să se implice.
Iată cum pandemia a demonstrat încă o dată că românul este inventiv, dar și extrem de optimist.
”Pandemie, in japoneză, e compus din doua cuvinte: 'criză' și 'oportunitate'. Eu sunt convins că noi românii suntem inventivi si trebuie să vedem o oportunitate, să ne obișnuim cu virusul, să luăm și ce-i bine. Ce-i rău la un moment dat trece. Ori ne vom învăța cu această nebunie, ori va trece. Trebuie sa o vedem ca o provocare, nu să ne panicăm și să nu mai facem nimic”, susține antreprenorul.
Citește și:
Cum să treci cu bine peste primele săptămâni de școală – Interviu