Proiectul de ordonanță de urgență prin care e creat cadrul legislativ ce permite și în România utilizarea certificatului digital COVID a fost pus în dezbatere publică luni, cu doar două zile înainte de termenul asumat de România pentru implementare.
Amintim că premierul Florin Cîțu spunea în mai că țara noastră așteaptă doar startul de la UE, pentru că are totul pregătit, dar la 1 iunie, când certificatul a devenit operațional și mai multe țări l-au implementat, la București autoritățile au dat din colț în colț și, în final, au avansat data de 1 iulie.
SpotMedia.ro vă relata atunci că principala problemă era că nu avem legislație în baza căreia să înceapă utilizarea certificatului digital COVID. În 2 iunie, Ministerul Sănătății ne spunea că ”deja există un draft de OUG elaborat de STS. Este în avizare în ministere”.
26 de zile mai târziu, acest proiect de OUG, al cărui inițiator e Ministerul Sănătății, a fost publicat de Secretariatul General al Guvernului în consultare interinstitutională și consultare publică.
Între timp a primit aviz favorabil de la vicepremierul Dan Barna, de la ministrul Apărării Naționale Nicolae Ciucă, de la cel de Interne, Lucian Bode, de la cel de Externe, Bogdan Aurescu, de la ministrul Justiției, Stelian Ion, precum și de la șefa Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ancuța Opre, și șeful STS, Ionel Sorin Bălan.
Ordonanța va fi adoptată în ședința de guvern din această săptămână, care este marți, după cum a anunțat ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă.
Apoi, ea trebuie publicată în Monitorul Oficial, ceea ce se poate întâmpla chiar în aceeași zi, dar ca certificatul verde să fie operațional cu adevărat e nevoie de emiterea unei serii de ordine și instrucțiuni. Ordonanța prevede un termen de 15 zile pentru asta, dar purtătorul de cuvânt al Ministerului Săntății, Oana Grigore, a declarat pentru SpotMedia.ro ca normele sunt gata.
Așadar, cu un maraton pe ultima sută de metri, România se pare că va avea certificat verde COVID de la 1 iulie.
Certificat digital sau regulile țării în care intrăm
SpotMedia.ro a consultat textul proiectului de ordonanță și vă prezentăm principalele lucruri pe care e bine să le știți dacă doriți să aplicați pentru un astfel de document.
Certificatele vor fi verificate și validate la intrarea pe teritoriul național prin punctele de trecere de frontieră prin intermediul sistemului informatic SII-CDC, o infrastructură de servicii informatice necesare pentru comunicarea cu portalul de interoperabilitate creat și gestionat de Comisia Europeană pentru aceste certificate verzi.
Astfel, la intrarea în România, va fi verificat certificaul persoanei care dorește să intre la noi în țară. Dacă certificatul nu va fi valid, respectivul va fi supus criteriilor de verificare în frontieră de către DSP, în conformitate cu măsurile de la momentul respectiv.
Prin ordonanță e stabilită și interconectarea bazelor de date care conțin date despre pacienții COVID sau persoanele vaccinate, precum și conectarea platformei pe care STS a făcut-o la sistemul Comisiei Europene.
De unde luăm certificatele, ce date trebuie să știm și cât sunt valabile
Odată aprobată ordonanța, vom avea la dispoziție site-ul https://cecrtificat-covid.gov.ro, singurul de pe care ne vom putea obține certificatele digitale.
Va fi activă și o aplicație denumită CoronaScan, prin care vor fi verificate autenticitatea certificatelor, prin scanarea codului QR de pe certificat.
Date necesare pentru cei care vor certificat în baza testului COVID:
- Pentru români: nume, prenume, CNP, seria și numărul de buletin, luna efectuării testului cu rezultat negativ, județul unde a fost făcut testul.
- Pentru străini: nume, prenume, număr pașaport/act de identitate, cetățenie, luna efectuării testului negativ, județul unde a fost făcut testul.
Date necesare pentru cei care vor certificat în baza vindecării de COVID:
- Pentru români: nume, prenume, CNP, seria și numărul de buletin, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv, județul unde a fost făcut testul.
- Pentru străini: nume, prenume, număr pașaport/act de identitate, cetățenie, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv, județul unde a fost făcut testul.
Date necesare pentru cei care vor certificat în baza vaccinării împotriva COVID-19:
- Pentru români: nume, prenume, CNP, seria și numărul de buletin, luna efectuării oricăreia dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara unde a fost făcut vaccinul.
- Pentru străini: nume, prenume, număr pașaport/act de identitate, cetățenie, luna efectuării oricăreia dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara unde a fost făcut vaccinul.
Pentru certificatele minorilor sub 14 ani vor fi cerute aceleași date, mai puțin seria și numărul actului de identitate, dar va fi nevoie de numele și prenumele părintelui sau tutorelui legal.
Valabilitatea certificatelor:
- Certificatele de testare sunt valabile 24 de ore (antigen rapid) sau 72 de ore (PCR) de la efectuarea testului pentru Sars-CoV-2.
- Certificatele de vindecare sunt valabile 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul COVID înregistrat pe platforma Corona-forms.
- Certificatele de vaccinare sunt valabile până la 30 iunie 2022. La acest moment sunt acceptate doar vacinurile Pfizer, Moderna, Astra Zeneca și Johnson & Johnson.
Obligații pentru DSP-uri, medicii de familie, ministere și instituții, dar fără bani în plus
În textul de lege sunt menționate numeroase obligații și responsabilități pentru o serie de instituții, dar și pentru medicii de familie. Proiectul nu menționează însă costuri pentru implementare, ba chiar stipulează că ”măsurile propuse nu presupun modificări ale veniturilor bugetare”.
DSP-urile vor avea obligația să asigure asistență pentru eliberarea certificatelor și să rectifice neconcordanțele din Corona-forms, dacă ele apar, în maximum 3 zile lucrătoare de la comunicare.
Ministerul de Interne, prin instituțiile sale, e responsabil de asigurarea logisticii, de la asigurarea că datele corecpund cu cele din Registrul Național de Evidența Persoanelor, până la sistemul informatic de citire a QR code-ului de pe certificate, la graniță.
Ministerul Apărării Naționale poate pune la dispoziție personal pentru funcționarea Call-Centerului ce va fi deschis pentu aceste certificate, în timp ce STS trebuie să se asigure că platformele create nu dau rateuri și sunt sigure.
Medicii de familie trebuie și ei să asigure asistență celor care vor să își elibereze certificate verzi.
În cazul în care solicitantul vrea doar pe hârtie, poate cere de la medicul de familie sau de la DSP, dar cu cel puțin 5 zile lucrătoare, dacă e vorba de certificat de vaccinare sau de vindecare, și cel puțin 12 sau 48 de ore înainte dacă este certificat de testare.
Citește pe acest subiect și: