Cultura UE, la bani (chiar) mărunți. Românii o consumă puțin și scump - recreere + sport + cultură = 95 lei/lună

Cultura UE, la bani (chiar) mărunți. Românii o consumă puțin și scump - recreere + sport + cultură = 95 lei/lună
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

În domeniul cultural, România a înregistrat una dintre cele mai mari inflații din UE în perioada 2018 – 2023.
Conform datelor Eurostat, care utilizează Indicele Armonizat al Prețurilor de consum (IAPC) care permite comparații între evoluția prețurilor între țări, ținând cont de puterea de cumpărare, România s-a clasat pe locul al cincilea, cu o rată de creștere anuală a IAPC în 2022 – 2023 de 9,7%, față de media anuală de 6,4% la nivelul UE.

Pe primul loc s-a clasat Ungaria (+17%), urmată de Cehia (+12%), Slovacia și Polonia (fiecare cu +11%).

ADVERTISING

Cheltuieli gospodărie România recreere + sport + cultură = 95 lei/lună

La nivelul inflației totale, scumpirile din România în domeniul cultural au o influență neglijabilă, în trimestrul al IV-lea din 2023, din cheltuielile unei gospodării medii (cheltuieli totale de 4.038 lei/lună) doar 2,4% - adică 95,5 lei - au fost destinați pentru activități de recreere, sport și cultură.

Cea mai mare creștere a prețurilor în România a fost consemnată pentru ziare și periodice, rata de creștere în perioada 2018 – 2023 fiind de aproape 14%, iar în 2022 – 2023 scumpirea a fost de 19,6%, a doua cea mai mare creștere din UE, după Ungaria (+21%).

ADVERTISING

În acest domeniu au contat scumpirea hârtiei, serviciile tipografice, energia și costurile de transport.

Pentru România, cel mai mic avans al IAPC s-a înregistrat pentru serviciile culturale (cinema, teatre, biblioteci, muzee, spectacole și alte servicii culturale), de doar 4,1% în 2023, față de 2022. Media UE a fost la acest capitol de 6,1%.

Cărțile s-au scumpit în perioada 2022 – 2023 cu 8% în România, dublu față de media UE (4,2%).

Românii – pe ultimul loc la vizionarea canalelor de streaming TV

În România se consumă puțină cultură, indiferent de forma ei.

ADVERTISING

De exemplu, în 2022, 65% dintre cetățenii UE au vizionat canale TV cu filme sau videoclipuri (streaming TV), în timp ce România se plasează pe ultimul loc, cu 34% din populație, urmată de Bulgaria (40%) și Slovacia (50%).

În 24 din 27 de țări UE, mai mult de jumătate dintre persoanele între 16 și 74 de ani au folosit Internetul pentru a viziona filme pe canale de  streaming TV sau videoclipuri. Finlanda a avut cea mai mare pondere, cu 93%, urmată de Țările de Jos (90%) și Danemarca (89%).

Locul 2 la scumpirea presei tipărite + scumpire de două ori mai mare a cărților decât media UE

Între 2018 și 2023, toate țările UE au înregistrat o creștere a prețurilor „ziarelor și periodicelor”. În această perioadă, rata medie anuală de variație pentru această categorie a fost mai mare decât pentru inflația generală din 20 de state membre ale UE.

Între 2022 și 2023, prețurile ziarelor și periodicelor au crescut mai repede decât inflația generală în 16 țări UE.

În acea perioadă de un an, cea mai mare creștere a prețurilor la ziare și periodice a fost înregistrată în Ungaria (21,0 %) și România (19,6 %).

Citeşte integral analiza Cultura UE, la bani (chiar) mărunți: românii o consumă puțin și scump pe Curs de Guvernare


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇