Subvenții de la stat în 2023: Partidele au cheltuit mai mult decât au primit, suma e mai mult decât dublă la AUR. Un nou record pentru presă și propagandă

Subvenții de la stat în 2023: Partidele au cheltuit mai mult decât au primit, suma e mai mult decât dublă la AUR. Un nou record pentru presă și propagandă

Anul 2023 a înregistrat noi recorduri cu privire la finanțarea partidelor politice. Șase partide au primit 227 de milioane de lei și au cheltuit 252 de milioane.

Pentru prima dată în ultimii ani, valoarea totală a cheltuielilor o depășește – chiar vizibil – pe cea a veniturilor, arată un nou raport privind subvențiile politice lansat de Expert Forum.

Bugetul pe anul 2024 a adus alocări și mai mari, în valoare de 314 milioane de lei, pe care partidele îi vor putea folosi pentru cheltuieli legate de funcționare și promovare, dar și pentru campaniile electorale. Conform legislației actuale, nu există nicio limită privind sumele care pot fi cheltuite pentru campanii raportat la subvențiile primite – cu alte cuvinte, se pot finanța campaniile integral din bugetul de stat.

ADVERTISING

Deși EFOR a protestat la adresa acestei creșteri și a cerut partidelor politice să reducă alocațiile pentru subvenții, bugetul a fost aprobat sub acest format.

”În contextul discuției despre comasarea alegerilor, infuzia de bani publici nu face decât să favorizeze partidele mari și mai mult. În cazul comasării alegerilor europarlamentare cu cele locale – și, deci, a unor campanii suprapuse – partidele mari care beneficiază de subvenții vor avea un avantaj major în defavoarea celor care vor desfășura campanii la nivel local sau regional”, arată Expert Forum.

Raportul prezent analizează toate veniturile și cheltuielile partidelor politice legate de subvenții din anul 2023 și completează rapoartele lansate în decembrie și august.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Principalele concluzii

  • Cheltuielile pentru presă și propagandă au ajuns la un nou record, adică 120 de milioane de lei, după ce în 2022 partidele politice au cheltuit 100 de milioane de lei, iar în 2021 aproape jumătate, adică 60 de mil. lei. Suma a fost împărțită între partide astfel:
    • PSD – 57 mil. – 67% din totalul cheltuielilor partidului
    • PNL – 46 mil. – 63%
    • USR – 14 mil. – 31%
    • AUR – 2 mil. – 5%
    • PMP – 1 mil. – 22%
    • Pe lângă categoria presă și propagandă, partidele au înregistrat cheltuieli și pentru producţia şi difuzarea de spoturi publicitare. Cele mai vizibile sunt la AUR – 1,4 milioane de lei și la PMP – 965 mii lei.
    • Cheltuielile pentru sondaje au ajuns la 19 milioane de lei, crescând cu aproape 5 milioane din luna octombrie și dublându-se față de 2022. Acesta fapt poate arăta interesul partidelor pentru anul electoral 2024. În spațiul public au apărut numeroase sondaje de opinie, comandate atât de partide, cât și de către anumite publicații. Abundența de sondaje, fiind numeroase cele legate de candidații la președinție (penultimele alegeri), arată că acestea pot fi folosite mai degrabă ca instrumente de promovare electorală. Partidele au cheltuit cel mai mult în lunile octombrie (25% din total) și în decembrie (11% din total). Partidele au cheltuit astfel:
    • PSD – 7,7 mil. – 9%
    • PNL – 6,5 mil. – 8,9%
    • USR – 3 mil. – 6,6
    • AUR – 2 mil. – 5,2%
    • PMP – 0,3 mil. – 6,9%
    • Potrivit Libertatea, în doar trei ani, începând din 2021, PSD și PNL au plătit peste 257 de milioane de lei pentru știri pozitive în mass-media. Adică aproape 52 de milioane de euro. Cu un milion mai mult decât a costat construcția spitalului „„Dăruiește viață”, dedicat copiilor bolnavi de cancer, făcut din donații de la oameni și firme.

      ADVERTISING
    • Cheltuielile pentru presă și propagandă au ajuns la un nou record, adică 120 de milioane de lei, după ce în 2022 partidele politice au cheltuit 100 de milioane de lei, iar în 2021 aproape jumătate, adică 60 de mil. lei. Suma a fost împărțită între partide astfel:
      • PSD – 57 mil. – 67% din totalul cheltuielilor partidului
      • PNL – 46 mil. – 63%
      • USR – 14 mil. – 31%
      • AUR – 2 mil. – 5%
      • PMP – 1 mil. – 22%
      • Pe lângă categoria presă și propagandă, partidele au înregistrat cheltuieli și pentru producţia şi difuzarea de spoturi publicitare. Cele mai vizibile sunt la AUR – 1,4 milioane de lei și la PMP – 965 mii lei.
      • Cheltuielile pentru sondaje au ajuns la 19 milioane de lei, crescând cu aproape 5 milioane din luna octombrie și dublându-se față de 2022. Acesta fapt poate arăta interesul partidelor pentru anul electoral 2024. În spațiul public au apărut numeroase sondaje de opinie, comandate atât de partide, cât și de către anumite publicații. Abundența de sondaje, fiind numeroase cele legate de candidații la președinție (penultimele alegeri), arată că acestea pot fi folosite mai degrabă ca instrumente de promovare electorală. Partidele au cheltuit cel mai mult în lunile octombrie (25% din total) și în decembrie (11% din total). Partidele au cheltuit astfel:
      • PSD – 7,7 mil. – 9%
      • PNL – 6,5 mil. – 8,9%
      • USR – 3 mil. – 6,6
      • AUR – 2 mil. – 5,2%
      • PMP – 0,3 mil. – 6,9%
      • Potrivit Libertatea, în doar trei ani, începând din 2021, PSD și PNL au plătit peste 257 de milioane de lei pentru știri pozitive în mass-media. Adică aproape 52 de milioane de euro. Cu un milion mai mult decât a costat construcția spitalului „„Dăruiește viață”, dedicat copiilor bolnavi de cancer, făcut din donații de la oameni și firme.

      • Per total, cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
        • presă și propagandă – 120 milioane de lei – 48% din totalul cheltuielilor
        • personal – 24 milioane de lei – 9,5% din totalul cheltuielilor
        • activități politice – 21 milioane de lei – 8,5%
        • sondaje de opinie – 19 milioane de lei – 7,8 %
        • bunuri mobile și imobile – 18 milioane de lei – 7,2%
        • consultanță politică – 17 milioane de lei – 7 %
        • pentru restul categoriilor, procentele sunt sub 3% – total 30 de milioane de lei
        ADVERTISING
      • Cheltuielile pentru presă și propagandă au ajuns la un nou record, adică 120 de milioane de lei, după ce în 2022 partidele politice au cheltuit 100 de milioane de lei, iar în 2021 aproape jumătate, adică 60 de mil. lei. Suma a fost împărțită între partide astfel:
        • PSD – 57 mil. – 67% din totalul cheltuielilor partidului
        • PNL – 46 mil. – 63%
        • USR – 14 mil. – 31%
        • AUR – 2 mil. – 5%
        • PMP – 1 mil. – 22%
        • Pe lângă categoria presă și propagandă, partidele au înregistrat cheltuieli și pentru producţia şi difuzarea de spoturi publicitare. Cele mai vizibile sunt la AUR – 1,4 milioane de lei și la PMP – 965 mii lei.
        • Cheltuielile pentru sondaje au ajuns la 19 milioane de lei, crescând cu aproape 5 milioane din luna octombrie și dublându-se față de 2022. Acesta fapt poate arăta interesul partidelor pentru anul electoral 2024. În spațiul public au apărut numeroase sondaje de opinie, comandate atât de partide, cât și de către anumite publicații. Abundența de sondaje, fiind numeroase cele legate de candidații la președinție (penultimele alegeri), arată că acestea pot fi folosite mai degrabă ca instrumente de promovare electorală. Partidele au cheltuit cel mai mult în lunile octombrie (25% din total) și în decembrie (11% din total). Partidele au cheltuit astfel:
        • PSD – 7,7 mil. – 9%
        • PNL – 6,5 mil. – 8,9%
        • USR – 3 mil. – 6,6
        • AUR – 2 mil. – 5,2%
        • PMP – 0,3 mil. – 6,9%
        • Potrivit Libertatea, în doar trei ani, începând din 2021, PSD și PNL au plătit peste 257 de milioane de lei pentru știri pozitive în mass-media. Adică aproape 52 de milioane de euro. Cu un milion mai mult decât a costat construcția spitalului „„Dăruiește viață”, dedicat copiilor bolnavi de cancer, făcut din donații de la oameni și firme.

          • AEP a virat către șase partide suma de 227 de milioane de lei: PSD 88 mil, PNL 74 mil, PMP 2,5 mil, USR 40 mil, AUR 17 mil, Pro România 3,3 mil lei.
          • Partidele au cheltuit mai mult de cât au primit, adică 252 de milioane de lei (111%), folosind și resurse economisite din anii trecuți. PSD și PNL sunt singurele care s-au menținut în limite, însă au primit, de departe, și cei mai mulți bani. AUR a cheltuit cel mai mult raportat la cât a primit, adică 222%. Este cea mai mare valoare a cheltuielilor de până acum, iar sumele crescânde reprezintă și un indicator care poate arăta că se pregătesc pentru alegerile din 2024. Per ansamblu, se observă o creștere a cheltuielilor de promovare, consultanță și pentru organizarea de activități cu potențialii alegători.
          • Cele mai mari cheltuieli din 2023 s-au făcut în luna decembrie – 30 de milioane de lei, iar cele mai mici în ianuarie, adică 15 milioane de lei.
          • Per total, cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
            • presă și propagandă – 120 milioane de lei – 48% din totalul cheltuielilor
            • personal – 24 milioane de lei – 9,5% din totalul cheltuielilor
            • activități politice – 21 milioane de lei – 8,5%
            • sondaje de opinie – 19 milioane de lei – 7,8 %
            • bunuri mobile și imobile – 18 milioane de lei – 7,2%
            • consultanță politică – 17 milioane de lei – 7 %
            • pentru restul categoriilor, procentele sunt sub 3% – total 30 de milioane de lei
            ADVERTISING
          • Cheltuielile pentru presă și propagandă au ajuns la un nou record, adică 120 de milioane de lei, după ce în 2022 partidele politice au cheltuit 100 de milioane de lei, iar în 2021 aproape jumătate, adică 60 de mil. lei. Suma a fost împărțită între partide astfel:
            • PSD – 57 mil. – 67% din totalul cheltuielilor partidului
            • PNL – 46 mil. – 63%
            • USR – 14 mil. – 31%
            • AUR – 2 mil. – 5%
            • PMP – 1 mil. – 22%
            • Pe lângă categoria presă și propagandă, partidele au înregistrat cheltuieli și pentru producţia şi difuzarea de spoturi publicitare. Cele mai vizibile sunt la AUR – 1,4 milioane de lei și la PMP – 965 mii lei.
            • Cheltuielile pentru sondaje au ajuns la 19 milioane de lei, crescând cu aproape 5 milioane din luna octombrie și dublându-se față de 2022. Acesta fapt poate arăta interesul partidelor pentru anul electoral 2024. În spațiul public au apărut numeroase sondaje de opinie, comandate atât de partide, cât și de către anumite publicații. Abundența de sondaje, fiind numeroase cele legate de candidații la președinție (penultimele alegeri), arată că acestea pot fi folosite mai degrabă ca instrumente de promovare electorală. Partidele au cheltuit cel mai mult în lunile octombrie (25% din total) și în decembrie (11% din total). Partidele au cheltuit astfel:
            • PSD – 7,7 mil. – 9%
            • PNL – 6,5 mil. – 8,9%
            • USR – 3 mil. – 6,6
            • AUR – 2 mil. – 5,2%
            • PMP – 0,3 mil. – 6,9%
            • Potrivit Libertatea, în doar trei ani, începând din 2021, PSD și PNL au plătit peste 257 de milioane de lei pentru știri pozitive în mass-media. Adică aproape 52 de milioane de euro. Cu un milion mai mult decât a costat construcția spitalului „„Dăruiește viață”, dedicat copiilor bolnavi de cancer, făcut din donații de la oameni și firme.


  • În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇