Strategiile social-democraților prevăd extinderea transporturilor terestre, feroviare și fluviale pentru a conecta țara la Europa și a susține o dezvoltare economică durabilă a României. Creșterea perioadei de navigabilitate pe Dunăre, modernizarea și extinderea infrastructurii feroviare și rutiere sunt doar câteva exemple dintre obiectivele Programului de Guvernare PSD 2024-2028 ale cărei programe și proiecte vor transforma România într-un centru logistic regional.
Navigabilitatea Dunării, extinsă la peste 11 luni pe an
O componentă-cheie în strategia PSD este extinderea perioadei de navigabilitate pe Dunăre, de la 280 cât este media în prezent, la 340 de zile anual. Proiectul „Fast Danube 2”, cu un buget propus de 230 mil. euro, dintre care 85% finanțare europeană, presupune operațiuni ample de decolmatare pe sectoarele dunărene comune cu Bulgaria. Aceasta va asigura o navigație continuă pentru cel mai ieftin tip de transport și va crește capacitatea de transport a navelor.
„Obiectivul asumat este folosirea eficientă a tuturor oportunităților pe care le oferă poziția noastră geografică. De aceea trebuie să continuăm măsurile necesare creșterii duratei de navigabilitate pe Dunăre la 340 de zile pe an. Decolmatarea sectoarelor de pe Dunăre prin dragaj pe sectorul comun România – Bulgaria va asigura o navigație continuă fără blocaje și un tonaj mai ridicat al navelor și al barjelor”, consideră ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
20% mai multă marfă transportată pe Dunăre
Prin creșterea numărului de zile navigabile pe Dunăre, PSD urmărește majorarea volumului de mărfuri. Prin această măsură, este estimat un salt de 20%. În același timp, reducerea impactulului asupra mediului va fi considerabil, majorarea volumului de marfă va reduce presiunea pe transportul rutier.
Modernizarea coridorului feroviar est-vest
PSD vizează modernizarea coridorului feroviar principal dintre Marea Neagră și Europa Centrală, proiect care va include finalizarea tunelurilor feroviare între Predeal și Sighișoara. Aceste lucrări vor crește viteza de deplasare la 160 km/h pentru trenuri de pasageri și 120 km/h pentru trenurile de marfă, oferind o alternativă rapidă și sigură față de transportul rutier.
Interconectarea orașelor mari prin transportul feroviar
Concomitent cu modernizarea infrastructurii, planul de guvernare include și introducerea a 128 de trenuri electrice noi, care vor deservi toate orașele mari, contribuind la reducerea emisiilor și creșterea confortului călătorilor. Recent, Guvernul Ciolacu a aprobat o investiție de 3,3 mld. lei, din fonduri europene, pentru achiziția a 58 de trenuri electrice noi. Aceste trenuri vor interconecta 13 municipii reședință de județ.
„Aprobăm un proiect major de investiții ce conectează mari centre urbane prin transport feroviar modern. Această investiție este esențială pentru dezvoltarea economică a regiunilor și îmbunătățirea mobilității cetățenilor,” a declarat Premierul Ciolacu.
Dezvoltarea metroului și energiei verzi, pentru o Capitală europeană sustenabilă
Extinderea rețelei de metrou din București-Ilfov este un alt pilon esențial în planul social democraților. Aceștia propun 26 de stații noi de metrou, facilitând accesul la transport rapid pentru 250.000 de locuitori.
PSD propune măsuri și pentru eficientizarea costurilor pentru aeroporturi. Un program anual de 70 de milioane de euro va sprijini instalarea de capacități de energie solară pentru aeroporturi, contribuind la un consum energetic sustenabil și costuri mai mici.
PSD și Marcel Ciolacu au demonstrat că sunt cei care cresc veniturile românilor, salariul minim și pensiile. Calea sigură pentru România trebuie să conțină reindustrializarea economiei naționale și finalizarea autostrăzilor, oferind în același timp tuturor românilor, din țară și din diaspora, acces egal la sănătate și educație și un program național de protejare a tinerilor de droguri.
Material de propagandă electorală, CMF 31240010