Două sondaje pentru prezidențiale care se bat cap în cap

Două sondaje pentru prezidențiale care se bat cap în cap

Chiar dacă încă nu e stabilită definitiv, se apropie data alegerilor prezidenţiale şi sondajele răsar ca ciupercile după ploaie.

La fel cum am observat la locale, datele prezentate se bat cap în cap. Este vorba despre diferențe fundamentale de procente și de ierarhie.

Mircea Geoană e fie primul, fie pe locul 3. Marcel Ciolacu are diferenţă de 12%, Nicolae Ciucă de 8%, Elena Lasconi de peste 5%. Diana Şoşoacă are procentaj mai mult decât dublu la INSCOP faţă de CURS.

Şi vorbim de două sondaje realizate la interval de o săptămână, dar prezentate ambele acum.

ADVERTISING

Un sondaj CURS, realizat în perioada 26 iunie – 2 iulie, arată astfel intenţiile de vot pentru prezidenţiale:

  • Marcel Ciolacu - 30%
  • Nicolae Ciucă - 20%,
  • Mircea Geoană -17%
  • George Simion - 13%
  • Elena Lasconi - 9%,
  • Diana Şoşoacă - 6%,
  • un candidat UDMR - 3%,
  • alt candidat - 2%.

În schimb, un sondaj de opinie realizat de INSCOP Research, în perioada 19 - 27 iunie 2024, dar prezentat pe 4 iulie dă următorul clasament, raportat la cei care şi-au exprimat preferinţa pentru un candidat din listă, indiferent dacă declară că vin sau nu vin sigur vot (85.8% din total eşantion):

  • Mircea Geoană – 26.7% (comparativ cu 23.7% în mai 2024),
  • Marcel Ciolacu – 17.8% (18,2% în mai),
  • Elena Lasconi – 14.3% (măsurată în premieră în 2024; comparativ, în mai, Cătălin Drulă înregistra 8,6% din opţiuni),
  • Diana Şoşoacă - 13.4% (12,5% în mai).
  • Nicolae Ciucă – 11.9% (11,5% în mai),
  • George Simion - 11.2% (13,5% în mai),
  • Kelemen Hunor - UDMR 3.4% (5,5% în mai).
  • alt candidat - 1.2% (0,8% în mai).
ADVERTISING

E drept că datele CURS au fost culese prin interviuri faţă în faţă, la domiciliul respondenţilor, iar sondarea INSCOP prin interviuri telefonice.

Sociologa Ionela Șufaru a explicat recent pentru SpotMedia.ro ce ar putea determina diferenţele acestea în sondaje: Războiul sondajelor de opinie. De unde diferențele imense între ele?

Am vorbit şi cu sociologii Mircea Kivu și Barbu Mateescu despre cui folosește lansarea pe piață a unor sondaje de opinie care urcă sau coboară un anumit candidat: Spirala tăcerii s-a rupt. Ne manipulează sondajele de opinie sau sunt irelevante?

ADVERTISING

În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇