Fenomenul Cumpănașu – TikTok a alertat, în sfârșit, autoritățile, dar și pe părinți.
Fostul candidat la președinție, intrat în lumina reflectoarelor ca urmare a tragediei din Caracal, în iulie 2019, a făcut o pasiune în ce privește promovarea personală și controversată pe rețelele sociale.
Alexandru Cumpănașu, un activist social care a coordonat mai multe ONG-uri finanțate din bani publici, a strâns 500.000 de adolescenți care-i urmăresc postările pe platforma socială TikTok.
Mesajele promovate de Cumpănașu pe contul său sunt unele care îndeamnă la revoltă împotriva profesorilor, a părinților și a autorităților, folosindu-se de nemulțumirile adolescenților legate de restricțiile impuse de pandemie și de școala online.
Încurajează, de asemenea, și încălcarea unor norme de conduită. De exemplu, trece drept un susținător al “libertății” elevilor de a mesteca gumă în clasă, în fața profesorilor. La 14 ani, cred că și eu aș fi susținut o astfel de idee.
E firesc pentru adolescenți să se împotrivească regulilor, acest proces face și el parte din educația lor, din pregătirea pentru viață. Dar de aici și până la a specula această tendință naturală a adolescenților e o cale lungă, presărată cu abuzuri morale exercitate de un adult asupra unor minori.
Cumpănașu, în unele postări, flirtează cu fete de 16 ani, jignește o persoană minoră care-l acuză de manipulare, iar unui critic adolescent îi spune “agitator mic”.
Analizându-i postările descoperi că “profu.online” folosește nemulțumirile, problemele și nevoia de răspunsuri ale adolescenților pentru a-și crea o “grupare de susținători”.
Nu e clar scopul imediat al unui astfel de proiect, dar se poate bănui că încearcă să-și consolideze statutul de celebritate pe rețelele sociale, țintind o nouă candidatură la președinție.
Ce face acum pe TikTok, Alexandru Cumpănașu a încercat să facă și pe Facebook pe parcursul anilor 2019 și 2020. Acolo, strategia lui s-a prăbușit pentru că video-urile sale furioase și militante au fost percepute ca fiind ridicole, iar el a devenit eroul a zeci de glume.
După eșecul înregistrat pe Facebook, Cumpănașu s-a reorientat spre TikTok, o platformă socială pe care se postează clipuri video de maximum un minut, extrem de populară printre adolescenți.
Aici, acesta joacă rolul de “reformator” al sistemului de învățământ, susținând drepturile elevilor și încurajându-i pe aceștia să se plângă de profesori și de părinți.
Așa că o mare parte dintre comentarii au legătură cu temele de la școală sau cele din vacanță, cu notele, cu absențele, cu ținuta, relația cu profesorii, relația cu părinții și altele.
Mulți adolescenți, în încercarea lor de a primi răspunsuri la întrebări, de a fi ascultați de un adult și de a li se da dreptate, l-au găsit pe Cumpănașu, un erou fals care speculează emoțiile și fragilitatea unor tineri care, ca noi toți de altfel, sunt nemulțumiți, speriați și stresați de criza prin care trecem.
Ghinionul lui Cumpănașu a fost că la 500.000 de urmăritori a dat și peste puști mai deștepți ca el care s-au prins că “inamicul” vrea să-i folosească și au început să-l critice, să-l raporteze, să-i întindă capcane online, iar profu.online a început să strige, să amenințe și să jignească, la fel cum făcea pe Facebook.
În plus, mulți părinți s-au îngrozit când au descoperit că munca lor în ce privește educația copiilor e minată de un aventurier și au trecut la acțiune. Așa s-a ales Cumpănașu cu mai multe plângeri penale și cu procurorii porniți pe urmele lui.
Fenomenul “profu.online” spune multe despre criza de comunicare, criza din educație, dar și criza socială provocate de pandemie.
În opinia mea, “succesul” lui Cumpănașu e un efect direct al faptului că școlile sunt închise, iar modelul de învățare online are încă multe hibe din cauză că mulți profesori și copii nu s-au adaptat la el.
Dacă elevii mergeau la școală, dacă se întâlneau cu prietenii, dacă ieșeau mai mult la joacă, făceau sport, se duceau la filme, la petreceri, în excursii și tabere, nu mai aveau timp de Cumpănașu.
Profu.online e o expresie a anxietății care a atins toate straturile sociale și cred că fenomenul trebuie tratat cu seriozitate.
E nevoie ca părinții să fie mult mai atenți la modul cum își petrec copiii timpul pe telefoane și laptopuri, dar mai ales e nevoie să facă un efort în plus pentru a sta de vorbă cu copiii lor.
Ce e șocant când parcurgi comentariile și postările de pe contul lui Cumpănașu e mulțimea de întrebări pe care le pun copiii. Sunt sigur că multe din aceste întrebări le-au pus și părinților, dar în cele mai multe situații au primit răspunsuri standard: “așa trebuie”, “astea sunt regulile”, “n-avem bani”, “e o prostie” etc.
De exemplu, un elev îl întreabă pe Cumpănașu de ce primește teme în vacanță? Altul, de ce "profa de mate" îi pune absență dacă își închide camera de la laptop? Sau de ce trebuie să meargă în uniformă la școală?
Sunt întrebări pe care copiii le pun aici pentru că nu au primit un răspuns satisfăcător de la educatorii oficiali sau de la părinți.
Trebuie să facem un efort și să ne ascultăm copiii, să le răspundem sincer la întrebări, să le dăm exemple din viața noastră de zi cu zi, să-i tratăm de la egal la egal și să nu-i mai considerăm membri de familie de mâna a doua doar pentru că nu au încă buletin sau pentru că nu se pot întreține singuri.