Domnul Cumpănașu răspunde la problemele elevilor, nu folosește un limbaj superior și le spune ce vor ei să audă, targetul lui fiind elevii de liceu care vor avea în curând drept de vot. Dar contul lui de TikTok ar trebui șters, pentru că dl Cumpănașu are o ură profundă față de sistemul de educație și instigă la ură și la acțiuni care mai mult ca sigur nu vor repara sistemul, dar vor dezbina elevii și profesorii.
Acestea sunt opiniile lui Vlad Iușan, elev în clasa a XI-a la Liceul Teoretic „Gheorghe Sincai” din Cluj-Napoca, care ne-a atras atenția mai întâi printr-un comentariu ieșit din tiparele de licean cu care ne-a obișnuit în ultimele săptămâni talentatul domn Cumpănașu. Comentariul a fost scris la deja celebra postare a dl prof. Ciprian Mihali din 2 ianuarie, postare care s-a viralizat pe Internet și a declanșat apoi dezbateri aprinse și atacuri furibunde la adresa autorului.
Iată un fragment din comentariul lui Vlad, liceanul care a avut curajul să intervină public în aceste discuții ”între adulți”:
”Și eu sunt elev. Și eu sunt nemulțumit de sistemul educațional, dar diferența este că eu nu doar mă plâng. Incerc să găsesc soluții la problemele găsite. Soluții care, cel mai probabil, nu vor fi ascultate niciodată. In schimb, mulți copii adoptă efectul de turmă, toți suntem nemulțumiți, nimănui nu ii place nimic iar orice am face nu e bine. Iar această turmă e foarte ușor de controlat de către cineva care știe cum să își livreze discursul. Să nu uităm că tot acest personaj a mers cu o pușcă airsoft in sediul TVR la o emisiune live ca să împuște baloane cu aer ca să ’atragă’ votanți. (...)”, a scris Vlad pe Facebook.
Corectă observație, aproape am uitat episodul, ne amintim frecvent doar de scandalurile legate de cazul Caracal, de suspiciunile de fraudă cu fonduri europene anchetate de DNA și de diploma falsificată care a pus pe jar SNSPA... De ce am uitat episodul sinistru de la TVR? Poate pentru că nimeni nu a fost pedepsit exemplar, astfel încât așa ceva să nu se mai repete.
Eu nu doar mă plâng, eu încerc să găsesc soluții, soluții care, cel mai probabil, nu vor fi ascultate niciodată, a scris Vlad pe Facebook, iar asta a sunat ca o provocare. Prin urmare, l-am căutat și l-am invitat să spună cu voce tare ce crede și, mai ales, ce soluții propune la ”problema Cumpănașu”.
Cu sinceritate, candoare, fermitate și o încredere în sine de invidiat, Vlad Iușan ne-a explicat cum se văd lucrurile de pe băncile liceului, ne-a demonstrat că așa cum politicienii nu sunt toți la fel, nici liceenii nu sunt toți la fel, și a transmis public câteva mesaje clare către părinți, profesori și guvernanți, deopotrivă: ”Toate aceste probleme care ajung în mediul online ar trebui să se rezolve în școală. (...) Am vrea să nu mai fie, pur și simplu, niște oameni acolo sus care să ne dicteze, practic, nouă viața. Să avem și noi un cuvânt de spus!”.
Spot: Care e rețeta succesului, cum a ajuns Alexandru Cumpănașu să aibă peste 500.000 de folowers, așa cum susține, în special printre adolescenți și copii?
Dl Cumpănașu a reușit să aibă succes prin intermediul platformei pe care o folosește. TikTok este una dintre cele mai populare platforme de socializare în rândul tinerilor, mai cunoscută decât Facebook sau Instagram, iar faptul că el răspunde problemelor cu care se confruntă elevii în sistemul de educație sau în viață în general, din câte am observat, îi atrage pe aceștia.
Spot: Dar asta nu e tot, nu poate fi așa. Eu nu cred că dacă un intelectual de marcă sau un ministru al Educației, indiferent cum s-ar numi el, și-ar face cont pe TikTok și ar posta acolo, ar avea un astfel de succes. La Cumpănașu e ceva ce tinerii nu găsesc în altă parte. Ce anume?
Nu știu dacă neapărat un funcționar de stat ar avea același succes, dar putem observa că dl Cumpănașu vorbește pe limba elevilor. Nu folosește un limbaj superior. Și le spune ce vor ei să audă.
Spot: Le spune ce vor ei să audă – excelentă observație. Nici nu mai contează dacă el are sau nu dreptate, nici dacă știe sau nu știe despre ce vorbește, cum ar fi despre redeschiderea școlilor, de exemplu.
Nu. Și nici nu este interesat de astfel de aspecte.
Spot: De ce spui asta?! Ce ți se pare ție că urmărește el de fapt?
Probabil că urmărește un câștig politic. În targetul lui de audiență sunt persoanele din liceu care la următoarele alegeri vor avea drept de vot. Pe cine să voteze? Pe dl Cumpănașu, care i-a ajutat în acești ani să treacă peste greutăți.
Spot: Nu știu cât de multe ai văzut tu din ce se întâmplă pe acel cont, dar ce m-a șocat pe mine a fost agresivitatea îndreptată către profesori.
Într-adevăr, circulă o replică cunoscută care însoțește acest fenomen Cumpănașu – ”O să bage el în închisoare 10.000 de profesori”.
Spot: La fel de revoltătoare este atitudinea lui față de fete, unele chiar minore. Pe rețelele de socializare se afirmă că ar exista chiar plângeri, sesizări la Poliție, la Parchet cu acest subiect. Cum percepi tu situația, și ca băiat, și ca licean?
Mi se pare extraordinar de ciudat, pentru că această poveste are două părți. El susține că fetele nu ar trebui să trimită videoclipuri pentru orele de sport, pentru a primi note bazate pe probe, fiindcă nu știm cine sunt acei profesori, nu îi cunoaștem, nu știm dacă acele filmări vor ajunge în mediul online sau ce se mai poate întâmpla cu ele.
Dar, în același timp, dl Cumpănașu poartă discuții obscene cu fete și răspunde tiktok-urilor în care ele sunt îmbrăcate sumar sau mai provocator.
Spot: Și ce e rău în asta, te-ar putea întreba unii, cei care spun că fiecare e liber să facă ce vrea, să spună ce vrea pe rețelele de socializare? Cui nu-i place să nu se uite...
Fiecare e liber să facă ce vrea, dar domnul are o vârstă și nu știu în ce măsură e foarte ok ca el să aibă legături, să intre în discuții și să urmărească fete.
Spot: Închiderea contului respectiv ți s-ar părea ok sau ar fi cenzură?
Consider că libertatea de exprimare trebuie respectată și păstrată, dar ea este benefică atât timp cât nu faci rău altor oameni folosind-o. Aici putem vedea că dl Cumpănașu are o ură foarte profundă față de sistemul de învățământ și față de profesori.
Eu recunosc, sunt foarte multe probleme în acest sistem, dar asta nu înseamnă că trebuie să fim violenți față de ei, să îi înjurăm, să nu ne facem temele sau alte lucruri la care dl Cumpănașu instigă, de aceea, mă gândesc că cel mai bine ar fi ca acel cont să fie șters, pentru că instigă la ură și la acțiuni care mai mult ca sigur nu vor repara sistemul, ci vor dezbina elevii față de profesori, în loc să îi unească.
Spot: Dar asta ar fi o soluție temporară, nu pe termen lung, pentru că închidem acest cont, să zicem, dar el și-ar face un cont nou sau ar apărea alte conturi de același fel, făcute de alții. Istoria ne oferă exemple foarte triste, unele chiar dramatice. Cum facem să îi educăm pe cei tineri, NU SĂ ÎI FORȚĂM, nu să îi constrângem, ci să le explicăm, să îi facem să înțeleagă de ce nu e bine ceea ce se întâmplă? E complicat, nu-i așa?
Destul de complicat. Eu cred că discuția ar trebui să pornească de acasă, de la părinți și copii. Ei ar trebui să discute - Pe cine urmăresc copiii pe social media și ce fac mai exact acolo?
Părinții, în marea lor majoritate, nu prea le au cu tehnologia ș.a.m.d. Putem observa că în ultimii ani, da, și-au mai deschis conturi de Facebook, și-au mai cumpărat dispozitive inteligente, dar tot nu se descurcă ei la fel de bine cum ne descurcăm noi. Și, în acest sens, ei nu ne pot controla, nu știu ce fac copiii lor. În astfel de situații copilul poate ajunge să urmărească persoane precum Cumpănașu, care nu le va insufla niciodată valori bune de urmat.
Spot: Profesorii ar putea/ ar trebui să facă ceva?
Da! Profesorii și în special dirigintele.
Consider că, în timpul orelor de dirigenție, dirigintele ar trebui să discute mai mult cu elevii despre problemele pe care le au ei în timpul școlii, despre un profesor care le cauzează nemulțumiri sau care i-a jignit... Toate aceste probleme care ajung în mediul online ar trebui să se rezolve în școală.
Spot: Ministerul Educației ar putea juca un rol în acest caz? Ai așteptări de la această instituție?
Putem observa că de cele mai multe ori Ministerul Educației nu reprezintă interesele elevului foarte mult, dar consider că ministerul ar putea să convingă, să determine profesorii să discute cu elevii despre problemele lor ca să le poată rezolva, să le dea un sfat ș.a.m.d.
Există foarte multe modalități prin care se pot rezolva astfel de probleme, altele decât să mergem în mediul online și să strigăm ”Uite, am un profesor, nu îmi place de el, hai să mergem și să îi dăm în cap, să îl facem să iasă la pensie!” sau mai știu eu ce...
Spot: Constat că ești sincer preocupat de ceea ce se întâmplă în sistemul de învățământ. Și am mai observat că ești implicat în diverse activități, de exemplu, în urmă cu câteva săptămâni îți invitai pe Facebook colegii la un club de dezbateri.
Da, în liceul meu își desfășoară activitatea un club de dezbateri. De fapt, el e accesibil întregului oraș Cluj – Napoca. Acolo învățăm foarte multe lucruri interesante, care ne dezvoltă cunoștințele generale.
Pe scurt, primim niște teme de discuție, pentru care ne documentăm și apoi trebuie să creăm opinii pro și contra, astfel încât să putem avea o dezbatere. O parte va trebui să susțină acea temă, să fie de acord cu ea și să prezinte toate argumentele pe care le-au găsit, iar o parte trebuie să nu fie de acord și să ne convingă de ce tema nu e bună.
Spot: Cine organizează aceste dezbateri? Profesorii, elevii?
Organizatorul este ARDOR (Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică) iar cursurile sunt ținute de studenți în mod voluntar, care și ei au făcut dezbateri în liceu și le-a plăcut atât de tare încât au vrut să ducă mai departe cunoștințele lor.
Spot: Mi se pare foarte interesant acest contrast izbitor între ceea ce fac Alexandru Cumpănașu și prietenii lui pe TikTok, și ceea ce faceți voi la acest club de dezbatere. Spune-mi, te rog, poate ați și discutat deja, care ți se par ție cele mai importante, mai grave, probleme din sistemul de învățământ? Avem un nou ministru al Educației, poate te va auzi.
Probleme sunt multe, dar mie mi-ar plăcea cel mai mult să văd o deschidere a ministerului față de elevi. Să ne asculte opiniile, să discute cu noi, să ne întrebe dacă o anumită schimbare ar fi benefică sau nu... Am vrea să nu mai fie, pur și simplu, niște oameni acolo sus care să ne dicteze, practic, nouă viața. Să avem și noi un cuvânt de spus!
Da, avem, prin consiliile elevilor, dar în foarte multe școli consiliul elevilor e doar o chestie formală – e acolo, dar nu face nimic, de fapt. În școala mea, putem spune că funcționează. Chiar anul acesta s-au ținut alegeri și am încercat să candidez (...) Dar eu încerc să mă implic cât pot, tot timpul.
Spot: De ce faci asta?
Pentru că ... Nu știu exact... Am descoperit că îmi place să organizez activități. E un simț al datoriei, îmi place să ajut oamenii de lângă mine, să se simtă mai bine și să își rezolve problemele mai ușor.
Spot: Ai vreun model anume în viață, printre părinți, profesori, prieteni mai mari? Cui crezi tu că îi datorezi formarea ta?
Consider că aceste valori mi-au fost insuflate de părinți, cel mai probabil. Tata este militar și am învățat foarte multe lucruri de la el.
Spot: Ultima și cea mai delicată întrebare, pe care am adresat-o și altor liceeni cu care am mai discutat - Te-ai gândit vreodată ce vei face după ce termini liceul, vrei să rămâi în România sau să pleci în străinătate?
Cu siguranță vreau să rămân în țară. Nu știu încă ce carieră vreau să urmez, nu m-am decis, dar cu siguranță vreau să rămân în țară, pentru că sunt foarte multe lucruri de făcut aici, în toate domeniile, și un om bun și determinat nu strică.