Ce este și cum funcționează TikTok? (I)

Nu știm încă prea bine ce are pozitiv și ce are negativ TikTok.
Nu știm care-i este potențialul creativ, după cum nu știm nici care îi este efectul adictiv și chiar destructiv, mai ales când utilizatorii ei sunt copii nesupravegheați.
ciprian.mihali

profesor

Ciprian Mihali predă din 1992 filosofia contemporană la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. A ținut cursuri despre spațiul public ca profesor invitat la Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu din București. Doctor în filosofie din 2000 al Universităților din Strasbourg și Cluj-Napoca, a fost ambasador al României în Senegal și în alte șapte țări din Africa de Vest în perioada 2012-2016.
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Am petrecut mai multe ore în aceste zile pentru a înțelege cum funcționează aplicația TikTok. Iar ceea ce am descoperit este, fără exagerare, înspăimântător.

Am constatat astfel cum noi, adulții din această țară, suntem practic ignoranți în privința modului în care funcționează TikTok și a conținuturilor publicate pe această aplicație.

Am auzit foarte mulți oameni vorbind la televiziune și în presa scrisă despre TikTok și recunoscând în același timp că nu știu nimic despre ea.

Ca de obicei, o bună parte din „expertiza” mediatică de la noi este compusă dintr-un ocean de ignoranță populat cu câteva insulițe de cuvinte bine alese.

Nu știm încă prea bine ce are pozitiv și ce are negativ această aplicație. Nu știm care-i este potențialul creativ, după cum nu știm nici care îi este efectul adictiv și chiar destructiv, mai ales când utilizatorii ei sunt copii nesupravegheați.

ADVERTISING

Ar fi foarte multe de spus despre ea și e nevoie fără îndoială de un serial întreg pentru a explica măcar în linii mari pericolele care pândesc din spatele celei mai utilizate platforme de social media de către preadolescenții și adolescenții din întreaga lume.

În episoadele următoare voi vorbi despre laturile cele mai întunecate ale acestei aplicații. Care sunt numeroase și sunt foarte foarte întunecate. Pentru început, câteva cifre seci.

După cele mai recente date, TikTok ar avea în acest moment peste 1 miliard de utilizatori activi (cu peste 5,3 milioane de utilizatori în România).

De când există (2018), aplicația ar fi fost descărcată de peste 2,6 miliarde de ori. Numai în trimestrul I din 2020, ea a fost descărcată de 315 milioane de ori. Anul trecut, în iunie 2020, a fost aplicația cea mai descărcată din lume.

Se estimează că 41% dintre utilizatorii de TikTok au sub 24 de ani și peste o treime din totalul utilizatorilor sub 18 ani. Utilizatorii din lumea întreagă ar petrece în medie 52 de minute zilnic pe aplicație, ajungând în unele țări până la 95 de minute.

Un utilizator deschide aplicația de 13 sau 17 ori pe zi, în funcție de țară. Atenție, vorbim de o medie internațională care e înșelătoare, pentru că, după mărturiile multora dintre utilizatori, ei ajung să petreacă până la 4-5 ore zilnic pe TikTok.

„Startup”-ul cel mai valoros din lume

Procentul de utilizare a TikTok a explodat în timpul pandemiei de COVID-19 și al succesivelor carantine.

ByteDance, societatea mamă a TikTok, este evaluată la 75 de miliarde de dolari, ceea ce face din ea „startup”-ul cel mai valoros din lume. Creșterile de la un an la altul sunt pur și simplu uimitoare (cu 180% în 2019 față de 2018 în SUA).

Ceea ce este însă și mai uimitor este că în 2019 TikTok a generat 115,3 milioane de dolari din sumele cheltuite de utilizatorii TikTok. Unul dintre mecanismele care generează aceste venituri este monetizarea live-urilor.

Astfel, în țările occidentale, despre care am putut citi informații relative la acest fenomen, multe dintre celebritățile aplicației (primele douăzeci dintre ele au între 30 și 70 de milioane de urmăritori) solicită și/sau primesc în timpul live-urilor „cadouri” din partea urmăritorilor, care sunt cadouri sub formă de „diamante”, sume transferate de pe contul propriu spre contul vedetei respective.

Din sumele transferate, procentele sunt variabile, dar de regulă 50% rămân la TikTok, iar 50% merg în contul vedetei.

De altfel, în numeroase țări au fost semnalate multe cazuri în care copiii au transferat către vedetele preferate sute de euro. „Cadourile” pot avea între 1 euro și 109 euro și ele nu se fac direct dintr-un cont bancar sau de pe un card, ci, cel mai adesea, ele sunt cadouri virtuale cumpărate în prealabil, mai ales dacă un card bancar a fost înregistrat în PlayStore sau AppStore.

Dar cadourile virtuale devin cât se poate de reale. Motivul acestor cadouri? A capta atenția starurilor, a obține un duo cu vedeta preferată, a primi un like de la vedeta preferată, a câștiga mai mulți abonați sau a fi integrat într-un grup privat al acestei vedete.

Criza școlii și profitorii ei

De la deznădejde la speranță, prin luptă

Două comentarii personale la încheierea acestui prim episod: s-ar putea ca unul dintre motivele care au dus la încetarea live-urilor lui Cumpănașu după sesizarea autorităților privind comportamentul său abuziv pe TikTok să se găsească în paragraful de mai sus. Dar există și alte explicații.

Al doilea comentariu: nu vom ști niciodată câți dintre cei aproape 520.000 de urmăritori ai lui Cumpănașu sunt reali, dar acum știm cu certitudine că există site-uri unde se pot cumpăra urmăritori: 1.000 de următori costă 27 USD, iar 2,500 de urmăritori 58.50 USD. E perioada soldurilor, deci s-au făcut reduceri, ceea ce poate să explice noua creștere a numărului de urmăritori a „celebrului” profu.online.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇