Tribunalul Municipiului București a anulat Planul Integrat pentru Calitatea Aerului PICA elaborat de Primăria Capitalei, în 2018, când în fruntea instituției se afla Gabriela Firea.
”Hotărârea judecătorească a fost pronunțată în urma unui proces inițiat de câteva organizații neguvernamentale și locuitori ai Bucureștiului. Aceștia au reclamat că Planul nu respectă normele naționale privind poluarea aerului și că a fost adoptat abuziv, fără consultarea cetățenilor”, au scris pe Facebook reprezentanții Aerlive, platformă pentru măsurarea calității aerului din București.
Aceștia precizează că a fost respinsă și apărarea Primăriei Capitalei, care a constat în negarea calității procesuale a ONG-urilor și a cetățenilor.
”Tribunalul a respins și apărarea Primăriei care a constat în negarea calității procesuale a ONG-urilor și a cetățenilor, creând un precedent și prin care cetățenii sunt încurajați să își apere dreptul la un mediu sănătos.
Primăria Municipiului Bucureşti are undă verde pentru elaborarea unui Plan Integrat pentru Calitatea Aerului eficient și bazat pe date reale!”, subliniază Aerlive.
Planul nu ar fi fost fundamentat pe cifre corecte
Planul Integrat de Calitate a Aerului a fost votat în Consiliul General în iulie 2018. Societatea civilă l-a atacat în instanță, afirmând că nu a fost fundamentat pe cifre corecte, iar măsurile propuse nu ar fi fost cele necesare.
“În acest plan, Gabriela Firea a precizat că vor fi luate și o serie de măsuri de reducere a traficului fără sa precizeze care vor fi acestea. În momentul când nu precizezi care sunt acestea, practic nu îți asumi nimic. La primele termene, când încă se discuta despre taxa oxigen, susținea că reducerea traficului se va face prin aceasta taxă oxigen.
Însă, pe urma, chiar doamna Gabriela Firea a renunțat la această taxă și ne-am trezit că tot ceea ce spusese la Tribunal nu se mai aplica pentru ca în PICA nu exista obligativitatea luării acestei măsuri”, a explicat, pentru Buletin de București, Marian Ivan, membru cofondator al Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR).
Totodată, acesta spune că planul a fost fundamentat pe studii vechi de calitate a aerului.
“Au fost incluse măsuri care nu aparțineau Primăriei Generale. Iar aici au inclus schimbarea validatoarelor la intrarea în stațiile de metrou ca măsură, cu toate că acest lucru se întâmplase deja la intrarea în vigoare a PICA”, mai spune Ivan.