Creşterea numărului de mașini electrice nu va fi suficientă. În domeniul transporturilor este nevoie de multe ajustări pentru protecția climei. Nu este încă limpede care sunt cele mai bune tehnologii în toate domeniile.
O cincime din emisiile globale de dioxid de carbon (CO2) sunt cauzate de transporturi, adică de mașini, camioane, vapoare, trenuri sau avioane transportând pasageri sau mărfuri.
În timp ce alte sectoare au devenit mai puțin dăunătoare pentru climă, transportul a crescut constant în ultimele decenii. De pildă, traficul de marfă s-a triplat din 1960, iar traficul de pasageri este de patru ori mai intens.
În același timp, deși vehiculele au devenit mai eficiente, pe fondul creșterii mobilității și al numărului mașinilor tot mai mari, consumul de energie s-a triplat.
”Sectorul transporturilor este copilul-problemă al politicii de mediu și de climă”, spune Jochen Flasbarth, secretar de stat în cadrul Ministerului Federal al Mediului. Aproape în niciun alt domeniu politic nu există o asemenea întârziere în materie de reforme, ceea ce înseamnă că ”trebuie să stabilim un nou curs”.
Însă care sunt direcțiile potrivite? În sectorul autoturismelor, decizia a fost luată, spune Benjamin Fischer, economist în domeniul transporturilor în cadrul grupului de reflecție ”Agora Verkehrswende”.
”Piața susține electromobilitatea. Combustibilii sintetici nu reprezintă o alternativă rezonabilă pentru autoturisme”, consideră Fischer, în dialog cu DW. Pentru producerea lor ar fi nevoie de multă energie. ”În comparație cu propulsia electrică pe baterii, acestea necesită de cinci până la șase ori mai multă energie pentru fiecare kilometru parcurs”.
Prin urmare, ar trebui să fie utilizate numai în cazul în care nu există alternativă. Să nu uităm, a spus Fischer, că vorbim despre combustibili sintetici, produși cu ajutorul energiilor regenerabile, care vor rămâne rare și în viitorul apropiat. Prin urmare, este mai bine să se utilizeze direct electricitatea provenită din surse de energie regenerabilă pentru mașinile electrice.
Agenția Federală de Mediu (UBA) are în vedere patru abordări.
În primul rând, eficiența energetică ar trebui să fie sporită în continuare, utilizându-se combustibili și electricitate care să nu producă gaze cu efect de seră. În plus, transportul trebuie să fie redus și reorientat către mijloace de transport ecologice.
Nu vom mai avea mașini personale?
În sectorul privat, transportul ecologic poate însemna mai mult mers pe jos ori cu bicicleta sau utilizarea mai multor mijloace de transport în comun, cum ar fi autobuzele și trenurile.
Poate însemna, de asemenea, să împărțim vehiculele cu alți oameni în cadrul sistemului ”car sharing”.
Pentru a promova un comportament diferit în materie de mobilitate, ar trebui să se avanseze în domeniul digitalizării și al automatizării, făcând mobilitatea mai inteligentă. De pildă, prin facilitarea trecerii de la o formă de mobilitate la alta: de pildă, călătorești cu trenul și apoi folosești o bicicletă închiriată.
De asemenea, este posibil ca, în viitor, mașinile să nu mai fie deloc proprietate privată, ci închiriate în funcție de necesități.
”În prezent, transportul nostru de pasageri se bazează predominant pe deținerea unui vehicul propriu”, spune Angelika Huber-Strasser de la firma de consultanță în management KPMG.
Mobilitatea inteligentă ar însemna să ne luăm adio de la această situație și să ne concentrăm pe o mobilitate care să economisească resurse, eficientă, digitalizată și, pe termen lung, automatizată.
Schimbări privind transportul de mărfuri
În viitor, nu numai oamenii, ci și mărfurile vor fi transportate mai des pe calea ferată.
”Până în 2030, în cel mai bun scenariu, fiecare a patra tonă de marfă ar trebui să fie transportată pe calea ferată”, spune Fischer de la Agora Verkehrswende.
Expertul pledează pentru deschiderea față de tehnologie și în transportul de marfă. Camioane cu baterii electrice, camioane de tip troleibuz sau camioane care funcționează pe bază de hidrogen - încă nu este clar care variantă se va impune.
Producători consacrați, precum Daimler Trucks și MAN, lucrează pentru a pregăti camioanele pe bază de hidrogen pentru producția de serie.
Cu toate acestea, astfel de camioane au nevoie de o infrastructură dezvoltată pentru realimentarea cu hidrogen. Iar hidrogenul trebuie să fie produs în cantitate suficientă din energii regenerabile.
Transportul maritim trebuie să devină mai curat
Transportul maritim nu va scăpa nici el de transformări.
Dacă ne uităm la cantitatea de energie necesară pe tonă și pe kilometru pentru a transporta mărfuri, navele sunt considerate o alternativă ecologică la transportul rutier.
Cu toate acestea, întrucât transportul maritim necesită combustibili pe bază de petrol, acesta generează emisii considerabile de CO2. Dacă nu se schimbă nimic, emisiile generate de transportul maritim ar putea crește cu până la 50% în perioada 2018 - 2050, potrivit Organizației Maritime Internaționale (OMI).
Navele viitorului ar trebui să fie deja construite astfel încât să consume mai puțină energie. În plus, acestea ar putea pur și simplu să se deplaseze cu viteză redusă pentru a reduce consumul de energie.
Combustibilii alternativi, cum ar fi hidrogenul, amoniacul sau energia produsă de baterii, sunt, de asemenea, în discuție, la fel și biocombustibilii și așa-numiții e-combustibili, cum ar fi metanolul.
Dacă nu se acționează într-un mod mai prietenos cu clima, probabil că armatorii vor plăti mai mult în viitor, spun experții.
Comisia Europeană propune includerea transportului maritim în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii începând din 2023, în special a navelor mari, care sunt responsabile pentru 90% din emisiile de CO2 din acest sector de transport.
Traficul aerian: ce-i de făcut?
Primele taxiuri aeriene electrice există deja.
Și zborul ar trebui să fie mai puțin dăunător pentru climă în viitor. Comisia Europeană are de gând să înăsprească sistemul de comercializare a emisiilor, să introducă o nouă taxă intra-europeană pe parafină și cote minime pentru combustibilii sustenabili pentru aeronave.
UE propune ca, începând din 2050, producătorii de parafină să amestece în proporție de 63% combustibili sustenabili cu parafina convențională. De asemenea, e-kerosenul, un combustibil sintetic produs din energie electrică, urmează să fie adăugat în anumite cote.
La Centrul Aerospațial German, se presupune că ar putea exista diferite forme de propulsie în funcție de distanța parcursă:
”În viitor, aeronavele mici și regionale ar putea decola cu baterii și hibride electrice, aeronavele deplasându-se pe distanțe medii ar putea călători cu combustie directă de hidrogen, iar pe rutele de lungă distanță să se utilizeze combustibili sustenabili (așa-numitul combustibil sustenabil pentru aviație, SAF) în combinație cu turbine eficiente.”
Gigantul logistic DHL a comandat douăsprezece aeronave electrice de la producătorul Eviation pentru rute de legătură de până la 815 kilometri, livrarea fiind planificată pentru 2024.
Iată cum o mică parte din rețeaua globală de transport aerian de marfă, cu peste 260 de aeronave și 17 companii aeriene partenere, va deveni mai sustenabilă.
Insa Wrede
Citeşte şi: