Respirăm aer otrăvit. Traficul și arderea lemnului, principalele surse de poluare în Europa

Respirăm aer otrăvit. Traficul și arderea lemnului, principalele surse de poluare în Europa
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Reducerea traficului rutier și limitarea arderii lemnului sunt cele mai eficiente soluții pentru îmbunătățirea calității aerului în Europa, potrivit unui studiu internațional publicat în revista Nature.

Cercetătorii arată că nu doar cantitatea, ci și toxicitatea particulelor din aer determină riscul pentru sănătate.

Cum au măsurat oamenii de știință toxicitatea aerului

Echipa de cercetători a analizat peste 11.000 de probe de poluare din șase țări europene, testând modul în care acestea afectează lichidul care căptușește plămânii. Indicatorul folosit, numit potențial oxidativ (OP), arată cât de agresive sunt particulele pentru organism.

Dr. Steven Campbell, de la Imperial College London, a explicat că acest tip de măsurare ajută la identificarea surselor de poluare „cu adevărat periculoase pentru sănătate”, oferind o bază solidă pentru politici publice mai eficiente.

Aerul de lângă drumuri, de trei ori mai toxic decât cel rural

Rezultatele arată că aerul din apropierea drumurilor este de trei ori mai toxic decât cel din zonele rurale. În plus, în regiunile aflate în văi, unde aerul circulă mai greu, concentrația de substanțe dăunătoare este mult mai mare.

Toxicitatea crește semnificativ iarna, când se adaugă fumul provenit din arderea lemnului.

Sarajevo, cel mai poluat oraș din Europa

Cea mai mare toxicitate a fost înregistrată la Sarajevo. „Valorile ridicate ale OP se datorează arderii necontrolate a lemnului pentru încălzire și parcului auto învechit. În lunile reci, aerul poluat rămâne blocat în valea orașului, ducând la niveluri de poluare printre cele mai mari din lume.”, explică Dr. Katja Džepina, de la Institutul Paul Scherrer din Elveția, citată de The Guardian.

Cantitatea scade, dar toxicitatea rămâne

Cercetătorii avertizează că reducerea cantității de particule poluante nu garantează și o scădere a toxicității. Exemplele orașelor Grenoble (Franța) și Berna (Elveția) sunt relevante: deși nivelul general al poluării a scăzut, toxicitatea aerului nu s-a redus, iar în unele cazuri chiar a crescut.

Studiul mai arată că, pe viitor, simpla reducere a emisiilor de eșapament nu va fi suficientă. O parte importantă a toxicității aerului provine din uzura anvelopelor, frânelor și carosabilului - un tip de poluare adesea ignorat în politicile de mediu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇