UE a lansat o procedură de infringement contra Ungariei, după închiderea unui post de radio

UE a lansat o procedură de infringement contra Ungariei, după închiderea unui post de radio

Comisia Europeană a anunţat, miercuri, că a lansat o procedură de încălcare a dreptului comunitar contra Ungariei, după decizia autorităţii naţionale a audiovizualului de a suspenda licenţa pentru postul de radio privat Klubradio, văzută ca o nouă lovitură pentru pluralismul media, scrie AFP.

Klubradio, ale cărui informaţii şi dezbateri sunt adesea critici la adresa guvernului suveranist Viktor Orban, este difuzat online din februarie, după ce i-a fost respins apelul de a-şi păstra licenţa de exploatare. 

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Comisia "estimează că deciziile Consiliului ungar al mass-media de a refuza reînnoirea drepturilor pentru Klubradio sunt disproporţionate şi netransparente şi deci contrare dreptului european". 

Ea consideră şi că legea a fost "aplicată de manieră discriminatorie în acest caz particular".                

Procedurile de atribuire de frecvenţe, prelungire sau revocarea acestor drepturi sunt supuse regulilor codului european de comunicaţii electronice. 

"Am solicitat autorităţilor ungare să găsească o soluţie pentru ca Klubradio să poată continua să emită. Nu a reacţionat", a indicat vicepreşedintele Comisiei, Vera Jourova, pe Twitter, pentru a explica lansarea acestei proceduri, care poate duce la o sesizare a Curţii de Justiţie a UE. 

Ungaria are de acum la dispoziţie două luni pentru a răspunde scrisorii Comisiei.                

În ultimii ani, mare parte din mass-media independente din Ungaria au fost nevoite să se închidă sau să fie preluate de apropiaţi ai puterii.  O ameninţare a pluralismului denunţată în UE dar şi în Statele Unite recent.   

Autoritatea ungară de media, ai cărei lideri sunt apropiaţi ai partidului de la putere Fidesz, a estimat în septembrie 2020 că Klubradio nu s-a pliat pe regulile administrative pentru reînnoirea licenţei. Pe 30 martie, ea a atribuit frecvenţa altui post radio, Spirit FM, care aparţine unui trust media apropiat lui Viktor Orban. 

Klubradio, care a început să emită în anii 1990, s-a confruntat cu o serie de obstacole şi bătălii juridice după sosirea la putere în 2010 a guvernului de dreapta Orban. 

În raportul său privind statul de drept în Ungaria publicat în septembrie, Comisia Europeană considera "pluralitatea pieţei de media grav ameninţată" în această ţară.                

Ungaria este de asemenea vizată de o procedură (Articolul 7 din tratat), declanşată pentru risc de "încălcare gravă" a valorilor UE, care pot în teorie să ducă la suspendarea dreptului de a vota în Consiliu, dar care se dovedeşte ineficientă în practică. 

Ungaria este clasată pe locul 92 în indexul anual al libertăţii presei realizat de ONG-ul Reporters sans frontieres, care consideră că regimul Viktor Orban a "folosit criza sanitară" pentur a continua "să-şi extindă hegemonia în peisajul mediatic ungar".

Citește și:


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!