Compania Meta, care deţine Facebook, Instagram şi WhatsApp, a anunţat marţi că de acum le va cere consimţământul utilizatorilor din Uniunea Europeană înainte de a autoriza partajarea datelor lor în scopul publicităţii ţintite pe reţelele sale sociale.
Noua prevedere urmăreşte să îndeplinească „cerinţele de reglementare în evoluţie”, a transmis gigantul american al internetului într-o postare pe blog, în urma unei dispute cu autoritatea de supraveghere a confidenţialităţii din Irlanda, unde compania îşi are sediul european, potrivit AFP.
Meta a primit două amenzi mari în valoare totală de 390 de milioane de euro în ianuarie de la autoritatea de reglementare irlandeză, acţionând în numele UE, pentru încălcări ale Regulamentului european privind datele (GDPR).
În principal, Meta a fost privată de baza legală care îi permitea să compileze, să stocheze şi să analizeze datele a sute de milioane de europeni care utilizează serviciile sale, fără a le cere în mod oficial consimţământul. Decizia autorităţii de reglementare a obligat-o să le solicite utilizatorilor consimţământul specific pentru a le oferi publicitate ţintită.
În prezent, utilizatorii care se înscriu pe Facebook şi Instagram au această permisiune de partajare a datelor activată în mod implicit, ceea ce permite Meta să genereze reclame extrem de personalizate şi extrem de profitabile.
„Astăzi ne anunţăm intenţia de a schimba baza legală pe care o folosim pentru a prelucra anumite date în scopul publicităţii personalizate pentru persoane fizice” cu sediul în UE, precum şi în Elveţia, Norvegia, Islanda şi Liechtenstein, a explicat Meta.
„Nu există un impact imediat asupra serviciilor noastre în regiune. Odată activată această schimbare, agenţii de publicitate vor putea în continuare să desfăşoare campanii publicitare personalizate pentru a ajunge la potenţialii clienţi”, a dat asigurări grupul californian, indicând că menţine „un dialog constructiv” cu autorităţile de reglementare.
Europa este o piaţă cheie pentru Meta. La sfârşitul anului 2022, Facebook avea aproximativ 300 de milioane de utilizatori activi zilnic în Europa, dintr-un total de două miliarde la nivel mondial, europenii generând aproximativ o cincime din veniturile din publicitate ale Meta.
Mai mulţi giganţi americani ai Internetului au fost afectaţi în ultimii ani de amenzi masive pentru practicile lor comerciale în UE şi trebuie să se adapteze pentru a respecta reglementările stricte ale UE privind confidenţialitatea datelor.
Meta este, de asemenea, unul dintre giganţii digitali care vor fi supuşi anul viitor noilor reguli ale UE privind practicile anticoncurenţiale (AMD) şi, de la sfârşitul lunii august, noilor obligaţii de combatere a dezinformării, a urii online şi a contrafacerii (DSA).
Meta le va cere consimțământul utilizatorilor din UE în privința publicității țintite
ADVERTISING