Mai multe grupuri civice îşi exprimă ”indignarea” faţă de decizia de clasare a Dosarului 10 august privind acuzaţiile la adresa coordonatorilor intervenţiei forţelor de ordine şi afirmă că vor face toate demersurile legale pentru a contesta ordonanţa de clasare, ca netemeinică.
Acestea susţin că decizia ”exonerează comandanţii forţelor de ordine de răspunderea asupra unor fapte documentate în plângerile celor peste 700 de reclamanţi, fapte care nu aveau cum să se producă fără aportul direct” al acestora.
”Dincolo de relaţiile de prietenie dintre factori cheie din dosar şi conducerea DIICOT, în cazul #10august în particular şi indiferent de schimbarea decidenţilor politici sau din magistratură în general, eficienţa şi integritatea actului de justiţie depind de existenţa unor mecanisme de control şi a unor instituţii transparente”, arată reprezentanţii acestora.
”Grupurile civice semnatare îşi exprimă indignarea faţă de decizia de clasare nominală a comandanţilor Jandarmeriei maior Cazan Laurenţiu Valentin, comisar şef de poliţie Chirică Mihai Dan, colonel Cucoş Gheorghe Sebastian şi colonel Sindile Ionuţ-Cătălin pentru suspiciunile de infracţiuni de abuz în serviciu, participaţie improprie la purtare abuzivă, participaţie improprie la fals intelectual, participaţie improprie la uz de fals, complicitate la abuz în serviciu şi complicitate la participaţie improprie la purtare abuzivă.
Precizăm că nu vom rămâne doar la stadiul de indignare, ci suntem determinaţi să facem toate demersurile legale pentru a contesta această ordonanţă de clasare pe care o considerăm netemeinică la procurorul ierarhic superior. Dacă va fi cazul vom merge către judecătorul de cameră preliminară de la ICCJ”, se arată într-un comunicat semnat de 27 de grupuri civice.
Cele peste 700 de reclamații nu pot rămâne fără răspuns
Potrivit sursei citate, ”această decizie târzie şi nejustificată exonerează comandanţii forţelor de ordine de răspunderea asupra unor fapte documentate în plângerile celor peste 700 de reclamanţi, fapte care nu aveau cum să se producă fără aportul direct al celor enumeraţi mai sus, alături de Carmen Dan, ministrul de Interne în exerciţiu atunci, Prefectura Bucureşti, Primăria Municipiului Bucureşti, alte instituţii şi lideri politici”.
Iar faptele la care se face referire sunt următoarele:
- folosirea pe scară largă, într-un interval orar de aproape 8 ore, de grenade lacrimogene şi tunuri;
- acoperirea numerelor de identificare ale jandarmilor (Batalionul 3 din Bucureşti aveau numerele de pe căşti acoperite iar Brigada Mobilă Ploieşti nu aveau numere de identificare);
- rolul colonelului Cătălin Răzvan Paraschiv;
- interzicerea opririi metroului în staţia Piaţa Victoriei;
- deplasarea de forţe ale Jandarmeriei dintr-o parte a pieţei în alta, soldată cu agresarea a sute de protestatari, printre care familii cu copii, persoane în vârstă, jurnalişti
”Este nevoie de explicaţii amănunţite cu privire la motivele tergiversării şi clasării, de transparentizarea probelor şi de reînceperea anchetei asupra persoanelor în cauză dacă aceste explicaţii şi probe nu vor putea sa contureze soluţia clasării ca fiind justificată.
Atragem atenţia asupra lipsei competenţei DIICOT pentru punctele 2 si 3 din soluţia de clasare, întrucât competenţa revine Parchetului Militar în ceea ce priveşte anchetarea liderilor jandarmilor”, afirmă reprezentanţii grupurilor civice semnatare.
Prima reacție a procurorului general Gabriela Scutea după ce DIICOT a clasat Dosarul 10 August
Cerințele MCV din 2018
Ei spun că există o singură soluţie pentru funcţionalitatea la parametrii optimi de performanţă şi moralitate a sistemului de justiţie din România: restabilirea capacităţii garanţiilor naţionale şi a sistemului de control şi echilibru de a interveni atunci când există riscul unui regres, aşa cum stipula Raportul MCV din noiembrie 2018.
”Dincolo de relaţiile de prietenie dintre factori cheie din dosar şi conducerea DIICOT, în cazul #10august în particular şi indiferent de schimbarea decidenţilor politici sau din magistratură în general, eficienţa şi integritatea actului de justiţie depind de existenţa unor mecanisme de control şi a unor instituţii transparente.
Cunoaştem deci soluţia care ar face imposibilă tergiversarea sau instrumentarea defectuoasă a unor dosare cheie (Revoluţia, Mineriada, Colectiv, Ţăndărei, 10 august) şi reafirmăm că doar implicarea şi presiunea constantă din partea magistraţilor şi societăţii civile, fără a minimiza factorul politic, pot duce la implementarea sa”, adaugă aceştia.
Documentul este semnat de:
- Geeks for Democracy
- #REZISTENŢA
- Reset
- Forum Apulum
- Corupţia Ucide
- Umbrela Anticorupţie Cluj
- Iniţiativa România (membru Contract România)
- #activAG Piteşti (membru Contract România)
- #Rezist Milano (membru Contract România)
- Braşovul Civic (membru Contract Romania)
- Ştafeta Steagului Uniunii Europene (membru Contract România)
- Aradul Civic (membru Contract România)
- Rezistenţa Budapesta
- Diaspora Milano
- Rezist Galaţi
- Acţiunea Civică Galaţi
- Rezist Dublin
- Oradea Civică (membru Contract România)
- Canada Save Roşia
- Rezistenţa Constanţa
- Iniţiativa Timişoara (membru Contract România)
- Iniţiativa Oradea
- VeDem Just - Voci pentru Democraţie şi Justiţie (membru Contract România)
- Voluntari în Europa
- Pentru Galaţi - Comunitate Civică Locală
- Platforma România 100
- Vă vedem din Sibiu.