Până la sfârșitul anului 2024, cererile pentru transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul (schimbarea proprietarului unui vehicul înmatriculat în România) vor putea fi adresate integral online prin intermediul platformei dgpci.mai.gov.ro, informează Ministerul de Interne.
În urma acestui demers, într-o primă etapă, doar persoana care înstrăinează vehiculul va trebui să se adreseze organului fiscal local pentru a obține certificatul de atestare fiscală sau viza care să ateste că aceasta nu are datorii la bugetul local.
După îndeplinirea acestei condiții, dobânditorul autentificat în platformă va putea solicita transcrierea integral online, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul serviciului public comunitar competent sau la cel al organului fiscal local în vederea înscrierii mijlocului de transport în evidențele fiscale, prin instituirea unui mecanism de schimb de date între autoritățile implicate.
Ulterior, în etapa a doua a acestui proiect, DGPCI intenționează să implementeze soluții care să permită și eliminarea deplasării persoanei care înstrăinează vehiculul la sediul organului fiscal pentru obținerea certificatului de atestare fiscală, prin efectuarea de interogări automate în evidențele organelor fiscale locale, cu condiția ca acestea să fie înrolate în sistemul informatic PATRIMVEN administrat de ANAF.
De asemenea, proprietarii de vehicule autentificați în platforma dgpci.mai.gov.ro vor putea solicita integral online emiterea unui duplicat al documentului de înmatriculare, în situația în care acesta a fost furat sau pierdut, transmite, sâmbătă, Ministerul Afacerilor Interne (MAI), într-un comunicat.
Totodată, pentru societățile care comercializează vehicule noi și pentru societățile de leasing va fi dezvoltat un portal de înmatriculări, cu rolul de a reducere numărul de solicitări de înmatriculare depuse la ghișeu și implicit a timpului de așteptare pentru persoanele interesate.
Plăcuțe de inmatriculare prin curier
De asemenea, în anul 2025, structura MAI cu competențe în domeniul permiselor de conducere și al înmatriculării vehiculelor își propune să livreze plăcile cu număr de înmatriculare la orice adresă din România, prin servicii de curierat.
Un alt proiect în sprijinul cetățeanului vizează încheierea online a contractelor de vânzare-cumpărare a vehiculelor și eliminarea deplasărilor la organul fiscal prin transmiterea automată a datelor ca urmare a utilizării platformei dgpci.mai.gov.ro sau Hub.
MAI reamintește faptul că, în prezent, timpul mediu de așteptare la ghișeu a fost redus la 5 minute, în urma implementării programărilor online și a modernizării sistemului informatic.
Permisele de conducere și certificatele de înmatriculare se eliberează în 2 ore (București și Ilfov), respectiv dovezile înlocuitoare în celelalte județe, iar transmiterea acestora la orice adresă din România se realizează în maximum 2 zile lucrătoare.
În același timp, au fost eliminate copiile de pe documente, iar plățile se realizează online pentru toate operațiunile, fiind vizibile în sistemele proprii, fără prezentarea dovezii plății.
În acest moment, cetățenii au posibilitatea de a verifica online starea de emitere a documentelor, disponibilitatea numărului de înmatriculare, starea înmatriculării, au acces la mediu de testare pentru proba teoretică și pot solicita radierea online a unui vehicul pentru dezmembrare sau export, precum și păstrarea combinației numărului de înmatriculare.