Putin e disperat. Reclamele pentru recrutare au ajuns în școli și grădinițe

Putin e disperat. Reclamele pentru recrutare au ajuns în școli și grădinițe
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Reclamele pentru recrutarea în armată au invadat fizic și online Rusia, ajungând chiar și la nivel de școli și grădinițe. Autoritățile promit sume mari de bani și folosesc programe informatice pentru a genera comentarii pozitive false.

Mobilizarea a devenit o temă sensibilă în Rusia, astfel că Guvernul se concentrează acum pe recrutarea de voluntari pe bază de contract, practică denumită „mobilizare ascunsă”, potrivit Moscow Times.

Campania de promovare a serviciului militar contractual s-a răspândit în toată Rusia, pe străzi, TV și rețele sociale. Peste 40.000 de astfel de anunțuri au fost publicate în timpul verii și în primele două săptămâni ale lunii septembrie numai pe rețelele de socializare, arată un raport realizat de grupul de cercetare și analiză Open Minds.

Analiza a verificat 612.452 de difuzări ale mesajelor referitoare la serviciul militar în perioada 4 iunie - 10 septembrie 2024 și 42.308 de difuzări ale mesajelor despre contracte cu armata.

Aceste mesaje au apărut pe principalele platforme de social media din Rusia, precum VKontakte (VK), Odnoklassniki și Telegram, precum și pe site-uri de știri federale și locale (de exemplu, tatar-inform.ru, kazan.bezformata.com, rbc.ru).

ADVERTISING

Campania de vară a ajuns și în școli și grădinițe

Din martie 2022 până în septembrie 2024, pe una dintre principalele rețele sociale din Rusia, VKontakte (VK), au fost postate cel puțin 363.438 de reclame pentru atragerea de voluntari pe bază de contract în armată.

Între august și septembrie 2024 s-a înregistrat o creștere semnificativă a reclamelor pentru recrutare pe bază de contract. Numai în luna august reclamele au crescut cu 224% față de iulie, creștere care poate fi atribuită incursiunii ucrainene în Kursk și planului Ministerului rus al Apărării de a mări efectivele militare.

De asemenea, creșterea numărului de anunțuri este reflectată de comportamentul online al potențialilor voluntari.

Conform datelor motorului rusesc de căutare pe Internet Yandex Wordstat, numărul de căutări pentru sintagma "contract pentru OMS" (Operațiune Militară Specială - termenul oficial folosit pentru a descrie invazia) a fost în august de 321.000, cu 66% mai mult decât în luna precedentă.

Anunțurile de servicii contractuale au apărut chiar și în organizațiile comunitare culturale, în grădinițe, școli și grupuri religioase. Iată câteva exemple de astfel de reclame:‍

ADVERTISING
  • "Acum sunt mult mai mulți oameni dispuși să semneze un contract cu Ministerul rus al Apărării. Toată lumea poate contribui la victoria noastră" - anunț prezentat pe pagina unei grădinițe.
  • "A-ți apăra patria înseamnă a fi responsabil pentru viitorul țării! Serviciul militar contractual este alegerea ta corectă!" - anunț postat pe pagina unei școli.

La televiziune și în mediul online clipurile video care promovează recrutarea le transmit rușilor că doar cei care se duc în armată sunt bărbați adevărați:

Banii, principala atracție pentru a merge la război

Există șase teme principale folosite pentru a atrage oameni în armata rusă, cele mai populare fiind în ordine:

  • salariile mari (în 74% din reclame);
  • beneficiile sociale pentru soldați și veterani (64%);
  • sentimentul patriotic (35%);
  • prestigiul (14%);
  • bărbăția (5%);
  • poveștile personale (0,2%).

Salariile soldaților contractuali sunt semnificativ mai mari decât salariul mediu, în special în regiunile dezavantajate din punct de vedere economic, cu mobilitate socială scăzută.

De exemplu, salariul oferit prin contract unui voluntar în armată este de 210.000 de ruble (aproximativ 2.173 de dolari), de 2,6 ori mai mare decât media de 82.000 de ruble (aproximativ 849 dolari).

ADVERTISING

Diferența este și mai mare în regiunile în care salariile sunt mai mici. În 2023, Forbes Rusia a enumerat 100 de municipalități în care salariul mediu este mai mic de 30.000 de ruble, adică 310 dolari.

Cele mai multe materiale publicitare au fost difuzate în regiunea Voronej (43 de postări per 1.000 de bărbați din regiune), urmată de Irkuţk (25 per 1.000 de bărbați).

Cele mai puține anunțuri au apărut în Crimeea, Cecenia, Ingușeția, regiunea Stavropol, regiunea Tomsk și Osetia de Nord.

Kremlinul a pus boții pe ruși

Pe de altă parte, cel mai mare interes pentru serviciile contractuale s-a observat în regiunile Urali, sudul Rusiei și Siberia. Se remarcă regiunea Kurgan, Ținutul Transbaikal, precum și regiunile Oriol, Stavropol și Arhangelsk. Ele sunt urmate de republicile naționale Calmîchia, Komi, Buriatia și Altai.

Conform datelor Yandex Wordstat, cel mai scăzut interes s-a înregistrat în rândurile locuitorilor din regiunile centrale și nord-vestice, în special în capitala Moscova și în Sankt Petersburg, precum și în cele trei republici din Caucaz - Cecenia, Ingușeția și Daghestan.

Datele arată că în perioada de mobilizare din octombrie 2022, din totalul comentariilor, 64% au fost negative, cel mai scăzut nivel din toată perioada analizată. De-a lungul războiului, volumul comentariilor negative a rămas mai mare până în august 2024.

Cu toate acestea, există indicii ale unui comportament coordonat neautentic, deoarece majoritatea comentariilor ar putea fi scrise de softuri speciale (boți) sau angajați ai municipalităților locale, menționează autorii.

De exemplu, 76,6% din toate comentariile pozitive din august până în septembrie 2024 (mai mult de 1.000 de mesaje) care au menționat serviciul contractual au fost postate de conturi de tip bot.

1,5% din PIB-ul Rusiei se duce pe salariile armatei

Înmulțirea reclamelor pentru recrutare sugerează că Rusia are probleme în susținerea eforturilor militare în Ucraina, arată analiza.

Incursiunea în regiunea Kursk a reprezentat un simptom clar al incapacității Rusiei de a conduce o ofensivă și de a-și proteja frontierele simultan.

În consecință, armata are acum nevoie de mai mult personal pentru a aborda noile zone de luptă și pentru a-și susține prezența în cele existente.

În acest caz, publicitatea intensivă a serviciilor contractuale este o modalitate de a recruta noi oameni fără a declara în mod oficial un nou val de mobilizare – un pas care implică riscuri socio-politice substanțiale pentru regimul rus, după cum au recunoscut reprezentanții regimului.

Deși este dificil de prezis durata acestei campanii publicitare, aceasta ar putea avea consecințe pe termen mediu și lung asupra economiei ruse, conducând la deficitul bugetar și la reducerea cheltuielilor pentru alte sectoare.

Potrivit Bloomberg, Rusia intenționează să aloce 40% din cheltuielile sale în scopuri militare, adică 142 de miliarde de dolari (6,2% din PIB) - cel mai mare nivel din istoria rusă post-sovietică.

În plus, potrivit Re:Russia, din iulie 2023 până în iunie 2024, salariile și alte plăți pentru militari au consumat 1,5% din PIB-ul Rusiei. Acest procent ar putea crește, deoarece plățile pentru noii recruți au fost majorate de mai multe ori în vară.

Salariile mari și plățile unice ar putea presa în mod semnificativ economia rusă, ceea ce poate duce la un punct în care regimul nu le va putea menține. Acesta ar putea fi un moment în care Rusia va declara un nou val de mobilizare pentru a face față pierderilor în luptă – o măsură nepopulară, dar care nu necesită astfel de cheltuieli.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇