După o așteptare de aproape 9 ani, Metroul Drumul Taberei a fost inaugurat cu mare fast. Primul s-a plimbat Iohannis, restul călătorilor au acces gratuit azi (Foto)

După o așteptare de aproape 9 ani, Metroul Drumul Taberei a fost inaugurat cu mare fast. Primul s-a plimbat Iohannis, restul călătorilor au acces gratuit azi (Foto)

La aproape 9 ani de la începerea lucrărilor, magistrala 5 de metrou Drumul Taberei, secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, a fost inaugurată azi.

Călătorii vor putea circula însă pe noua linie începând cu ora 14:00 și, potrivit ministrului Transporturilor, Lucian Bode, accesul tuturor pe noua magistrală va fi gratuit azi până la ora 23:00.

Magistrala 5 de metrou are 10 staţii: Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2.

Prezent la inaugurarea magistralei, președintele Klaus Iohannis a declarat că această linie de metrou risca să devină ”un fel de legendă a amânărilor”.

Șeful statului a subliniat că o bună parte din investiție a fost realizată din fonduri europene.

La rândul său, premierul Ludovic Orban a subliniat că este onorat să inaugureze noua linie de metrou și a promis că următoarele lucrări de infrastructură se vor realiza cu o viteză mult mai mare.

ADVERTISING

Totodată, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a ținut să precizeze că evenimentul de azi reprezintă un moment istoric și a afirmat că punerea în funcțiune a magistralei 5 reprezintă cea mai importantă realizare a Metrorex.

SpotMedia.ro v-a prezentat declarațiile făcute de Klaus Iohannis, Ludovic Orban și Lucian Bode la inaugurarea Magistralei 5 de metrou

12:48 - Klaus Iohannis face declarații:

  • Felicitări și Metrorex, Ministerului Transporturilor, Guvernului care s-a implicat în mod exemplar. Mi-am permis adineauri jos, pe peron, să îi felicit pe cei care au construit această linie de metrou.
  • Este o mare realizare. Trebuie să recunoaştem acest lucru. Este cert, după Revoluţie, cea mai mare realizare de tip metrou din România.
  • Sigur nu a fost uşor până aici şi această linie risca să devină un fel de legendă, o legendă a amânărilor. Dar iată că a venit un Guvern hotărât care a dorit să dovedească faptul că şi astfel de lucrări pot fi finalizate cu succes şi iată că se inaugurează.
  • Această realizare contribuie la o viață mai bună în București. Este foarte important să se continue pe această linie. Trebuie să ajungem şi cu infrastructura de transport în secolul 21.
  • Oamenii îşi doresc infrastructură, mobilitatea devine din ce în ce mai importantă pentru fiecare român şi Guvernul va trebui să insiste foarte mult şi eu voi insista foarte mult, pentru că avem nevoie de foarte multă infrastructură de transport, de comunicare.
  • O bună parte din această investiție a fost realizată din fonduri europene. Avem în continuare fonduri europene la dispoziţie şi avem la dispoziţie sume imense. Deci se poate continua într-un ritm alert dezvoltarea infrastructurii din România şi sper că acest lucru să se şi întâmple
  • Și pe această linie este important să circulăm în siguranță și să fim protejați. Nu uitați și când folosiți această linie să folosiți masca, distanțarea, igiena.
ADVERTISING

12:44 - Face declarații premierul Ludovic Orban:

  • Lucrurile uneori le aşază Dumnezeu astfel încât să pară coincidenţe. Coincidenţa face că domnul director general Gabriel Mocanu era director al Metrorex în 2008 şi subsemnatul era ministrul Transporturilor atunci când au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici şi de asemenea anul în care a fost semnată strategia de dezvoltare a metroului.
  • 2007 şi 2008 au reprezentat anii în care au fost reluate investiţiile la metrou. Am realizat tronsonul dinspre autostrada Soarelui cu 4 staţii.
  • E o onoare pentru mine ca, împreună cu directorul general Gabriel Mocanu, să avem această bucurie de a fi de faţă la punerea în funcţiune a acestui metrou foarte important pentru Bucureşti şi locuitorii din Drumul Taberei.
  • Nu ne vom opri aici, toate lucrările următoare se vor desfășura cu o viteză mult mai mare.
  • Infrastructura de transport este prioritatea zero.
ADVERTISING

12:38 - Ministrul Transporturilor face declarații:

  • Asistăm la un moment istoric pentru tot ceea ce înseamnă transportul public. Punerea în funcțiune a magistralei reprezintă cea mai importantă realizare a Metrorex.
  • Bucureștenii vor beneficia de una dintre cele mai spectaculoase magistrale de metrou.
  • Suntem determinați să demonstrăm că se poate și mai mult. Se continuă lucrările la dezvoltarea Magistralei 5, până la Universitate, cu încă șase stații.
  • Metrorex a decis ca până la ora 23:00 accesul pe această magistrală va fi liber.

12:10 - Oficialii vor face o plimbare cu metroul, iar apoi urmează să facă declarații.

Klaus-Iohannis-metrou-1
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Klaus-Iohannis-Orban-metrou
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

12:05 - La stația de metrou Eroilor au ajuns președintele Klaus Iohannis, premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor Lucian Bode.

Metrou-Drumul-Taberei-Klaus-Iohannis
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

5 ani de întârziere, bâlbâieli și pierderi

Potrivit contractului semnat înca din 2011, jumătatea de magistrală M5 trebuia să fie gata încă din 2015.

Din cauza documentației prost întocmite, însă, au apărut o mulțime de întârzieri. Ba, la un moment dat, întregul proiect a rămas fără finanțare.

Când a văzut că statul român încearcă să-l șicaneze, constructorul magistralei – adică societatea Astaldi – a dat Metrorex în judecată. Și a cerut daune de 450 de milioane de lei. N-a reușit să ia de la societatea de metrou întreaga sumă solicitată. Dar a câștigat, totuși, în instanță, dreptul de a încasa de la Metrorex 188 de milioane de lei.

Pentru societatea de metrou, plata acestei datorii a fost apăsătoare.

În ultimii ani, n-a fost ministru care să nu promită finalizarea lucrărilor. A făcut-o, spre exemplu, Lucian Șova. Dar a promis-o și Răzvan Cuc. Iar șefii Metrorex de la acea vreme și-au asumat, fără să clipească, termele de finalizare anunțate de ministri mai întâi pentru anul pentru 2018 și apoi pentru 2019.

Dar metroul tot n-a fost gata. Ba, pe final de mandat, fostul ministrul al Transporturilor, Lucian Șova, a anunțat că suspectează existența unor fapte de corupție în proiectul metroului Drumul Taberei. Ulterior, noile conduceri ale Metrorex au transmis că au făcut cercetări și n-au identificat corupția.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇