Inaugurarea metroului spre Drumul Taberei s-a amânat iar, pe termen nedeterminat. Orban spune că se va deschide ”când va fi posibil din punct de vedere tehnic”, Bode și-a cerut scuze

Inaugurarea metroului spre Drumul Taberei s-a amânat iar, pe termen nedeterminat. Orban spune că se va deschide ”când va fi posibil din punct de vedere tehnic”, Bode și-a cerut scuze

Premierul Ludovic Orban a evitat să avanseze, luni, un nou termen pentru finalizarea Metroului Drumul Taberei, susținând că atunci ”când va fi posibil, din punct de vedere tehnic, va fi dat în circulație”.

Deși presa a insistat cu privire la un nou termen ferm de inaugurare – după 5 ani de întârziere a deschiderii magistralei – premierul a spus doar atât: ”cine s-a fript cu ciorbă, suflă și-n iaurt”. Iată ce ține pe loc, de această dată, proiectul metroului.

În mod normal, jumătatea de magistrală M5 - care va avea 9 stații și un depou - trebuia să fie gata, cu o întârziere de 5 ani, în luna iunie 2020. Dar n-a fost așa.

traseu-metrou-2
Traseul M5, de la Râul Doamnei până la Eroilor 2. Foto: Metrorex

Mai e încă de lucru la finisaje, abia au început probele cu trenuri pe magistrală și nici lucrările de suprafață nu s-au terminat. Dar nu aceste treburi neterminate împiedică inaugurarea magistralei, ci o nouă problemă tehnică.

ADVERTISING

Despre aceasta, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, susține că a aflat abia la finele lunii mai.

Este vorba despre unele dificultăți apărute la centrala de ventilație și pompare a apei provenite din infiltrații, situată undeva în zona Pieței Moghioroș.

Un specialist a vorbit în cadrul evenimentului despre faptul că problema ar fi cauzată de solul argilos și nisipos din zonă. În context, ar fi nevoie de o perioadă de timp în care, pe o porțiune din proximitatea tunelului, apa să fie lăsată să se scurgă pentru a nu disloca nisipul din sol, în timpul unor lucrări.

Bode spune că nimeni n-a obligat societatea care construiește metroul și Metrorex să își asume ca termen de finalizare data de 30 iunie 2020. Dar ei au făcut-o și nu și-au dus treaba la bun sfârșit.

”La începutul mandatului meu am întâlnit - inclusiv la Metrorex - o categorie de angajați pe care i-am numit 'promitaci'. Am primit o zeci de documente semnate de antreprenori, consultant și beneficiar care susțineau că finalizarea lucrărilor se va face pe 30 iunie.

ADVERTISING

Atunci când văd că ceea ce au spus nu se adeverește, 'promitacii' se transformă în 'explitaci', care vor să explice de ce lucrurile n-au mers și cum ei au făcut tot ce au putut.

Aceste probleme (la stația de ventilație - n.red.) vor întârzia probele tehnologice pentru instalații, subsisteme, sisteme gabaritice, circulația cu trenul, sistemul de automatizare a traficului și informarea călătorilor”, a spus Lucian Bode.

Cu alte cuvinte, iarăși nu știm când se va inaugura metroul spre Drumul Taberei.

Lucrările la structură sunt în mare parte finalizate și au început și probele de circulație, cu trenuri. Dar câtă vreme nu se rezolvă și problemele de la stația de ventilare, nu se poate vorbi despre inaugurarea magistralei.

Potrivit unor surse consultate de Spotmedia.ro, lucrările ar presupune, printre altele, scoaterea căii de rulare de pe o porțiune a unui sens de mers al metroului și crearea unor pereți mulați. Lucrări care nu sunt nici ușoare și nici nu se pot face peste noapte.

ADVERTISING

Lucian Bode și-a cerut scuze în fața bucureștenilor (în special a elor din Drumul Taberei) la conferința de presă. Scuzele au fost adresate nu doar în numele său, ci al tuturor celor 17 ministri ai Transporturilor și al celor 8 directori generali ai Metrorex care - de-a lungul ultimilor ani - n-au fost în stare să ducă acest proiect la bun sfârșit.

Metrou M5 Probe tren tractiune electrica 20 iunie 2020: Raul Doamnei - Eroilor 2

5 ani de întârziere, bâlbâieli și pierderi

Potrivit contractului semnat inca din 2011, jumătatea de magistrală M5 pe care promite acum Cabinetul Orban că o va inaugura trebuia să fie gata încă din 2015.

Din cauza documentației prost întocmite, însă, au apărut o mulțime de întârzieri. Ba, la un moment dat, întregul proiect a rămas fără finanțare.

Dar metroul tot n-a fost gata. Când a văzut că statul român încearcă să-l șicaneze, constructorul magistralei - adică societatea Astaldi - a dat Metrorex în judecată. Și a cerut daune de 450 de milioane de lei. N-a reușit să ia de la societatea de metrou întreaga sumă solicitată. Dar a câștigat, totuși, în instanță, dreptul de a încasa de la Metrorex 188 de milioane de lei.

Pentru societatea de metrou, plata acestei datorii a fost apăsătoare.

În ultimii ani, n-a fost ministru care să nu promită finalizarea lucrărilor. A făcut-o , spre exemplu, Lucian Șova. Dar a promis-o și Răzvan Cuc. Iar șefii Metrorex de la acea vreme și-au asumat, fără să clipească, termele de finalizare anunțate de ministtri mai întâi pentru anul pentru 2018 și apoi pentru 2019.

Dar metroul tot n-a fost gata. Ba, pe final de mandat, fostul ministrul al Transporturilor, Lucian Șova, a anunțat că suspectează existența unor fapte de corupție în proiectul metroului Drumul Taberei. Ulterior, noile conduceri ale Metrorex au transmis că au făcut cercetări și n-au identificat corupția.

Din păcate, cu sau fără corupție dovedită, Ministerul Transporturilor ș Metrorex par să nu fie în stare să scoată la bun sfârșit proiectul.

Cu ce trenuri vom circula pe M5, când se va deschide

Potrivit informațiilor menționate în contractul de servicii publice de transport, Metrorex va folosi până în 2023 pe Magistrala M5 8 trenuri Bombardier pe care le va retrage de pe magistralele M1 și M3.

Societatea bucureșteană de metrou a lansat și o licitație pentru a cumpăra 13 trenuri noi pentru această magistrală. Procedura e în curs și sunt 5 oferanți care vor să construiască trenurile noi. Printre ei, francezii de la Altom, rușii de la Metrowagonmash, sud - coreeni de la Hyundai Rotem Company dar și Astra Vagoane călători, înscrisă la licitație în asociere cu chinezii de la CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd.

Dar aceste trenuri noi vor sosi din 2023.

Trenurile noi sunt de preferat nu doar pentru că oferă condiții sporite de confort pentru călători, ci și pentru că ele ar funcționa mai bine din punct de vedere al sistemului de automatizare.

Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că metroul bucureștean circulă într-un soi de regim semi-automat. Parte din sarcina de a conduce trenul îi revine conductorului. În parte, însă, metroul este condus și de calculator.

Rămâne să vedem dacă, până la urmă, Magistrala M5 va fi inaugurată sau dacă se vor găsi noi motive de amânare.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇