Criza de la TAROM poate duce la anularea unor chartere pentru turiști. Piloții spun că au salariile la jumătate față de privat și lucrează ilegal 7 zile din 7

Criza de la TAROM poate duce la anularea unor chartere pentru turiști. Piloții spun că au salariile la jumătate față de privat și lucrează ilegal 7 zile din 7

Decizia piloților TAROM de a se declara brusc inapți de zbor ar putea duce la anularea unor zboruri charter pentru turiști.

După ce TAROM și-a anulat luni aproape toate cursele, întrucât piloții sau copiloții s-au declarat brusc inapți de zbor, o situație fără precedent după cum recunoaște compania aeriană de stat, consecințele s-ar putea extinde și asupra altor zboruri.

"Se va ajunge la un efect în cascadă, cu anularea unor chartere. De exemplu, s-a anulat cursa București – Baia Mare, care trebuie să ducă la Baia Mare și piloții pentru două chartere spre Antalya. Cum piloții nu vor mai ajunge la Baia Mare, e posibil ca nici charterele turistice din Baia Mare să nu mai plece", a declarat Cezar Osiceanu, pilot TAROM, pentru G4Media.

ADVERTISING

Acesta a explicat situația de la TAROM. El a spus că piloții și secunzii au salariile similare cu cele din 2007 și cer creșterea veniturilor. "Ne-a ajuns cuțitul la os", a declarat el.

Un pilot TAROM poate ajunge la 4.500 de euro pe lună, mult mai puțin decât veniturile de circa 10.000 de euro pe lună oferite de majoritatea companiilor private, a mai spus Osiceanu.

Pilotul a prezentat pentru Adevărul cauzele haosului de la TAROM și motivele care au dus la decizia piloților de a se declara inapți de zbor.

  • Nu există piloți de rezervă, detașamentul Boeing are cu mai puțin 20 de piloți decât numărul minim necesar; ATR are cu mai puțin 22; Airbus la fel.
  • Majoritatea piloților din TAROM au deja oferte de angajare imediată la companiile concurente.
  • Consiliul de Administrație și conducerea executivă și-au bătut joc efectiv de solicitările piloților.
  • Piloții au dus greul menținerii companiei pe linia de plutire și au veniturile echivalente cu cele din anul 2007.
  • Piloții au fost și sunt forțați să încalce Codul Muncii care obligă la doar cinci zile consecutive de zbor și două libere. Piloții zboară șase și chiar șapte zile consecutive nefiind acoperiți de nimic, în pontajul lor apar doar cinci zile, iar zilele suplimentare nu sunt plătite conform legii.
  • Condițiile de muncă și hrană sunt mizerabile.

Problemele de personal de la TAROM sunt confirmate de sindicaliști. Compania aeriană e obligată să asigure un echipaj de rezervă când piloții se declară inapți de zbor, însă TAROM are personal insuficient din cauza ultimelor restructurări și a salariilor mici pe care le oferă.

ADVERTISING

După ultima restructurare, din aproape 1.900 de angajați la TAROM a rămas doar 1.100 și 12 avioane din 29 în 2020. Piloții sunt puțini, obosiți și nemulțumiți de salarii, a spus președintele Sindicatului Unit TAROM, Narcis Pașcu, la Europa FM.

"Este o lipsă teribilă de piloți. Este o lipsă teribilă de mecanici. Nu este decât, pur și simplu, o situație cauzată de stresul datorat de această îndelungă restructurare. Anul acesta au plecat 31 de piloți și vreo 60 de mecanici. Vă dați seama că prin aceste plecări nu mai există posibilitatea ca TAROM să aibă acea rezervă de personal, fiindcă nu-i plătește.

ADVERTISING

Dacă la TAROM un pilot-comandant are în jur de 5.000 de euro salariul, la WizzAir același comandant va fi plătit cu 10.000 de euro", a explicat liderul de sindicat.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a cerut conducerii TAROM să găsească urgent soluții și să vină cu un plan eficient de restructurare, prin care să asigure capacitatea operativă a companiei.

Sute de oameni și-au petrecut noaptea în aeroportul Otopeni după ce li s-a comunicat că zborurile rezervate au fost anulate întrucât piloții TAROM s-au declarat inapți de zbor. Situația s-a agravat dimineață, când inclusiv cursa cu care doi miniştri trebuiau să ajungă la Paris a fost anulată.

Detalii despre cursele TAROM anulate:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇