CNA cere Comisiei Europene să investigheze TikTok, după campania politică a lui Călin Georgescu

CNA cere Comisiei Europene să investigheze TikTok, după campania politică a lui Călin Georgescu

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a cerut marți Comisiei Europene să deschidă o investigație oficială asupra rețelei chineze de socializare Tiktok, a anunțat Valentin Jucan, vicepreședinte al CNA.

Acesta spune că potrivit raportului realizat de Expert Forum (EFOR) (Policy Brief nr. 190) candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Iar această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe:

ADVERTISING
  • coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate;
  • amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum #echilibrușiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări.

”Aceste acțiuni au ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok și lipsa transparenței în gestionarea conținutului politic”, spune vicepreședintele CNA într-o postare pe Facebook.

ADVERTISING

Valentin Jucan subliniază că CNA a constatat nerespectarea obligațiilor privind evaluarea riscurilor sistemice (Art. 34, DSA).

Conform Art. 34 din DSA, platformele online foarte mari (VLOP) trebuie să identifice, să analizeze și să evalueze riscurile sistemice care apar din:

  • Proiectarea sau funcționarea serviciilor lor, inclusiv a sistemelor algoritmice.
  • Utilizarea serviciilor lor.

Această obligație, precizează Valentin Jucan, include evaluarea riscurilor precum:

  • Impactul asupra proceselor democratice și al discursului civic.
  • Algoritmii TikTok au amplificat conținut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic.
  • Nu au fost prezentate măsuri de evaluare sau atenuare a acestui risc.
  • Amplificarea dezinformării și a conținutului nemarcat.
  • Risc de manipulare prin algoritmi opaci (algoritmii TikTok prioritizează conținut emoțional, distorsionând dezbaterea publică).
ADVERTISING

Vicepreședintele CNA mai afirmă că raportul Expert Forum arată că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală, expunând utilizatorii la conținut al cărui scop sau origine nu sunt clare.

Deși TikTok declară că nu permite publicitate politică plătită, analiza arată că platforma:

  • a permis promovarea indirectă a mesajelor politice prin influenceri, fără etichetare adecvată;
  • nu a asigurat transparența necesară pentru identificarea sponsorilor sau a surselor conținutului electoral.

Aceste practici contravin obligațiilor impuse de DSA privind transparența în publicitatea politică, afirmă Valentin Jucan.

Astfel, CNA cere Comisiei Europene:

  1. Să inițieze o investigație oficială asupra conformității TikTok cu prevederile DSA, în special privind transparența algoritmilor și riscurile sistemice;
  2. Să solicite TikTok să publice o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România;
  3. Să impună măsuri corective și sancțiuni pentru încălcările identificate.
  4. Să asigure publicarea unui raport privind transparența algoritmică, inclusiv în contextul conținutului electoral difuzat în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din România 2024, primul tur.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇