Mihai Matei, preşedinte al Asociaţiei patronale a industriei de software şi servicii (ANIS), co-fondator Geeks for Democracy și CEO Essensys Software, povestește, într-o postare pe Facebook la şapte ani de la incendiul din clubul Colectiv, că încearcă de doi ani să dea în folosinţă o aplicaţie pentru Ministerul Sănătăţii pentru tratamentul pacienţilor arşi, dar deşi aceasta este gata, mai trebuie să fie aprobată de o comisie, iar apoi preluată şi implementată de minister, lucrurile s-au blocat. Aplicaţia ar fi un registru naţional disponibil online, iar fiecare pacient ar fi înregistrat cu date şi cu imagini ale sale.
Mihai Matei a povestit pe pagina sa de Facebook despre această aplicaţie.
“Şapte ani de Colectiv şi aproape doi ani de când încercăm să dăm în folosinţă o aplicaţie făcută pentru ministerul Sănătăţii pentru tratamentul pacienţilor arşi. Am tot tăcut şi am încercat pe diverse căi să deblochez situaţia, dar am epuizat şi căile şi rezerva de răbdare.
Acum aproape doi ani, pe la începutul anului 2021, am fost căutat de oameni din ministerul Sănătăţii care voiau să îi ajutăm să facă o aplicaţie de prim ajutor pentru arşi. Pro-bono. Am bolborosit pentru că pro-bono nu e o chestie sustenabilă şi nu aşa ar trebui făcute lucrurile, dar fiind vorba de sănătate si arşi, am acceptat.
Costurile nu erau mici (cateva zeci de mii de euro), dar le puteam susţine si mi-am zis că dacă un singur om supravieţuieşte în loc să moară, atunci merită să facem proiectul ăsta chiar şi gratis”, a explicat Mihai Matei.
El a precizat că această aplicaţie încerca să rezolve problema legată de lipsa medicilor specialişti.
“Aplicaţia asta încerca să rezolve sau măcar să atenueze două probleme.
Prima problemă este legată de lipsa de medici specialişti. Incendii sunt peste tot, dar medici specialişti foarte puțini. Aplicaţia e un fel de registru naţional disponibil online în care fiecare pacient este înregistrat cu date, imagini ale pacientului etc. Dosarul fiecărui pacient este astfel accesibil de oriunde, bineînţeles, in condiţii de securitate (utilizatorii sunt autorizaţi, au permisiuni diferite etc.).
Pe lângă această aplicaţie urma să fie pus în funcţiune un număr de telefon unic la care ar fi răspuns medici specialişti. Astfel, în cazul apariţiei unui pacient nou, medicul local ar fi înregistrat cazul în sistem (date, imagini etc), apoi ar fi apelat numărul unic şi ar fi discutat cu un specialist care ar fi avut de asemenea acces imediat la dosar şi ar fi ghidat medicul local în tratamentul pacientului”, a relatat Mihai Matei.
El a menţionat şi o altă problemă care era rezolvată prin această aplicaţie.
“A doua problemă e legată de tratamentul în primele 24 de ore. În cazul pacienţilor arşi tratamentul în primele opt ore şi apoi în primele 24 ore e foarte important pentru stabilizarea hemodinamică.
În funcţie de suprafeţele arse, de gradul arsurilor şi de vârsta pacientului, sunt nişte algoritmi în funcţie de care se calculează volumul de lichide care trebuie administrate într-o primă fază. Din câte mi s-a explicat, o problemă des întâlnită, este administrarea unui volum mai mic de lichide faţă de cât ar trebui.
Pentru a rezolva această problemă, aplicaţia permite medicului să deseneze cu degetul sau cu mouse-ul pe ecran arsurile pacientului şi apoi calculează automat volumul de lichide care trebuie administrat şi suprafeţele arse pe fiecare parte a corpului.
E puțin mai complicat pentru că algoritmii sunt diferiţi pentru nou-născuţi, copii şi adulţi, dar sunt suportate toate scenariile. Pentru specialişti: sunt suportate şi Parkland şi Galveston-Carvajal şi sunt folosite tabele Lund-Browder pentru calculul cât mai precis al suprafeţelor arse”, a mai povestit Mihai Matei.
El a adăugat că deşi aplicaţia este finalizată, nu poate fi utilizată deoarece trebuia să fie aprobată de o comisie.
“La câteva luni de când am început proiectul, aplicaţia a fost finalizată şi testată. Merge şi pe mobil şi pe web, are interfaţa în română şi engleză pentru a putea apela şi la medici străini în caz de urgenţă…. e complet funcţională şi gata de a fi dată în folosinţă oricând (e încă online).
Mai trebuia doar să fie aprobată de ceva comisie, ceea ce ar fi trebuit să fie doar o formalitate, având în vedere că a fost dezvoltată pe baza cerinţelor oamenilor din acea comisie. După acest aviz mai trebuia doar să fie preluată şi pusă în aplicare de minister, dar lucrurile s-au blocat şi, deşi am încercat în mai multe rânduri şi pe diverse căi să o deblochez, nimeni nu mi-a mai răspuns”, a declarat Mihai Matei.
El a mai transmis că o persoană care putea debloca această situaţie nu mai răspunde la mesaje.
“Dacă ar fi fost un proiect comercial, aplicaţia asta ar fi costat câteva zeci de mii de euro, poate şi mai mult, dar a fost oferită gratis ministerului. Mai mult decât atât, ca să nu existe vreo suspiciune, urma să le dăm şi codul sursă, astfel încât să o poată dezvolta mai departe cu alţi furnizori, dacă doresc.
De altfel, în diversele mesaje le-am explicat că vrem doar să vedem aplicaţia pusă in funcţiune, că nu avem vreun interes comercial şi ne oferim chiar să plătim pentru un timp găzduirea şi să mai depunem efort dacă mai sunt necesare modificări.
Nu a mai răspuns nimeni. Nimeni. Ultimul cu care am vorbit, care era într-o poziţie de unde putea debloca uşor toată situaţia, nici nu îmi mai răspunde la mesaje, deşi e plătit din bani publici.
Aş vrea să închei cumva, cu vreo concluzie, dar îmi e prea scârbă”, se încheie mesajul lui Mihai Matei.