Un profesor universitar critică dur noua programă școlară: Reforma la Română e o prostie de care nu avea nevoie nimeni

Un profesor universitar critică dur noua programă școlară: Reforma la Română e o prostie de care nu avea nevoie nimeni
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Profesorul și cercetătorul literar Ștefan Baghiu, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, critică sever noile programe școlare publicate în dezbatere de Ministerul Educației, în special pe cea de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a.

Potrivit profesorului, modificările reprezintă un regres substanțial și ignoră complet realitățile generației actuale.

Baghiu afirmă că reforma este inutilă și ruptă de nevoile elevilor. „Ca toate măsurile luate până acum de Ministerul Educației, reforma la Română e o prostie de care nu avea nevoie nimeni, de fapt”, a scris profesorul într-o amplă postare pe Facebook.

El subliniază că, deși în ultimii ani s-a făcut un efort major de recontextualizare a literaturii române moderniste și premoderne, noile programe par concepute fără contact cu învățământul real: „Par făcute de niște oameni care nu au mai vorbit de 35 de ani cu un elev”.

„Ca în 1970”, fără texte contemporane și fără autoare

Noul cadru curricular pentru clasa a IX-a, publicat de Ministerul Educației și citat de Edupedu, trece de la organizarea pe teme la o organizare strict cronologică, ceea ce, în opinia lui Baghiu, reduce masiv relevanța pentru elevii de azi. „Reforma programei de clasa a 9-a constă, de fapt, în – atenție – organizarea cronologică a materiei. S-a trecut la o programă pe ani.”

Profesorul admite că perspectiva cronologică este esențială, dar spune că a devenit singura regulă, lăsând deoparte actualizările estetice și pedagogice: „Copiii intră în clasa a 9-a acum și studiază o epocă hiper întinsă (premodernă și începutul modernității), ca la 1970.”

El atrage atenția că dispar aproape complet textele contemporane, inclusiv autorii conectați cu generația actuală. „Așadar, unde înainte mai făceai o comparație între ceva poet de secol 19 și Cărtărescu, acum faci doar ceva poet de secol 19. Nu apare niciun text mai interesant (un roman haiducesc, un SF) și nu apare nicio autoare - câte erau ele, acolo.”, scrie profesorul.

În plus, lista de „concepte” care înlocuiește temele îi pare artificială și fără utilitate pedagogică: basm cult, legendă populară, Umanism, Iluminism, Realism etc. La capitolul autori recomandați, Baghiu remarcă ironia includerii unor nume precum Machiavelli, Montesquieu sau Stendhal în programa de română pentru clasa a IX-a.

„Un an de zile faci asta, gen. Atât. Niciun update metodologic, niciun update ideologic, niciun update estetic, nimic. Ce vizează programa? “Receptarea formelor literare în dinamica lor” și “analiza contextelor transnaționale”. Visează doar. Adevărul gol goluț e că ministerul habar nu are ce face, iar oamenii care fac programele habar nu au ce e literatura azi.”, conchide profesorul Baghiu.

Critici și la Matematică – lipsa geometriei în spațiu și reintroducerea conicelor

Nemulțumiri legate de noile programe au apărut și în zona Matematicii, unde, potrivit fostului secretar de stat Mihaela Popa, geometria în spațiu lipsește complet din programa de clasa a X-a.

Popa întreabă public de ce a fost eliminată o componentă esențială și de ce apar, în schimb, conicele, despre care spune că reprezintă o revenire fără explicație la o programă din alte vremuri. Această schimbare, susține ea, riscă să afecteze formarea competențelor geometrice de bază ale elevilor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇