Ministerul Educației a lansat recent în dezbatere publică un proiect de ordin privind temele pentru acasă, dar documentul, deși are doar 14 articole expuse în nici trei pagini, conține greșeli gramaticale și de ortografie care nu ar fi trecute cu vederea nici în lucrările unui elev de școală primară.
Publicat pe 19 noiembrie, proiectul cu pricina conține o frază scurtă, din doar 12 cuvinte, în care au fost identificate nu mai puțin de trei greșeli: „Tema obligatorie, are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevi clasei”. În această propoziție, apare o virgulă poziționată greșit între subiect și predicat, o altă virgulă inutilă după „dificultate” și o greșeală de acord: „elevi” în loc de „elevii”.
Ministrul recunoaște, dar greșelile persistă
Aflat într-o conferință de presă la Oradea, ministrul Daniel David a fost confruntat de jurnaliștii de la Bihoreanul cu exemplarul tipărit al proiectului. A recunoscut imediat greșelile și a declarat că cei responsabili au fost avertizați, iar documentul ar fi fost corectat „de aseară”.
Totuși, chiar în timp ce ministrul ținea declarațiile la Oradea, documentul publicat pe site-ul instituției conținea în continuare două dintre cele trei greșeli semnalate. Cuvântul „elevii” fusese corectat, dar virgulele rămăseseră… tot unde n-ar fi trebuit să fie.

„Incredibil!”, a exclamat Daniel David, când a văzut cu ochii lui gafele încă necorectate.
Temele, cu limită de timp și opționale în vacanță
În ceea ce privește fondul ordinului, Daniel David a precizat că este vorba despre o actualizare a unui act normativ din 2016. Noutățile vizează limitarea duratei temelor la o oră pe zi pentru elevii din clasele primare și la două ore pentru cei de gimnaziu și liceu.
În plus, elevii din ciclul primar și gimnazial nu vor mai primi teme de vacanță, iar pentru liceeni acestea vor fi opționale. Ministrul a subliniat că reglementarea este una flexibilă și că „temele trebuie să aducă plusvaloare”, nu să fie o corvoadă.
Liviu Pop, ministrul „genunche” și alte perle memorabile
Deși gafa gramaticală a celor din Ministerul Educației nu îi aparține direct ministrului Daniel David, episodul a readus în atenție lungul șir de greșeli publice ale fostului ministru Liviu Pop - probabil cel mai notoriu exemplu de șef al Educației care a sfidat limba română.
În 2016, într-o postare pe Facebook, Liviu Pop le spunea prietenilor că „operația la genunche a decurs bine”. Termenul incorect i-a adus porecla „ministrul genunche”.
A urmat o serie întreagă de declarații controversate și formule bizare. Într-o intervenție TV, Pop spunea că „educația este gratuită” pentru copil, dar plătită de stat și de părinte, fără a vedea contradicția logică.
Printre cele mai discutate episoade se numără o intervenție în plenul Senatului în care, în doar nouă secunde, a reușit trei greșeli gramaticale: „programele trebuiesc”, „planurile cadru va fi modificat”, „planu și programul”.
Într-un discurs de început de an școlar, a scris greșit cuvântul „copiii” (cu doi „i” în loc de trei), iar apoi a dat vina pe un funcționar din minister.
Apogeul confuziei lingvistice a fost o frază rostită în Senat: „Greșelile se pot corecta, erorile nu”.
