O petiție online, semnată de peste 11.000 de români în mai puțin 24 de ore de la lansare, cere demiterea ministrului Sorin Cîmpeanu, care este acuzat că doar „mimează o reformă în domeniul învățământului pentru a proteja politic noua oligarhie creată în jurul școlilor și universităților românești, care își vede acum puse la adăpost legal afacerile, fraudele și plagiatele”.
Petiția postată pe site-ul campaniamea, care conține solicitări inițiate de comunitatea Declic, vine după ce studenții, elevii și cadrele universitare au criticat faptul că dezbaterile pe legile Educației au fost organizate în vacanța școlară. Totodată, 100 de intelectuali i-au trimis o scrisoare ministrului Educației în care îi cer „consultarea reală a intelectualilor României, a corpului profesoral și a părinților”, reanalizarea proiectelor de legi ale Educației și prelungirea perioadei de dezbateri.
Sorin Cîmpeanu s-a apărat și a respins aceste critici, ministrul precizând că la fel se pot invoca cei doi ani de criză sanitară, criza din Ucraina, sărbătorile de iarnă și pascale și examenele naționale.
„Am avut doi ani de criză sanitară și nu se se puteau organiza consultări pe Legea Educației. Imediat ce am ieșit din criza sanitară am intrat, la finalul anului trecut, în perioada de sărbători - cred că erau nepotrivite, nu-i așa?! După sărbătorile de iarnă am avut, din păcate, criza ucraineană. Iarăși era un moment nepotrivit. După care am intrat în sărbătorile pascale - total nepotrivit”, a spus, la AlephNews, Sorin Cîmpeanu.
Ministrul Educației a mai spus că după Sărbătorile Pascale a venit perioada examenelor naționale.
„Cum ar fi arătat consultările în timp ce elevii se pregăteau pentru susținere, iar profesorii pentru organizazare și corectare? Pe acest principiu, niciodată nu este potrivit. Precizez încă o dată că este cea mai lungă perioadă de consultare și cel mai mare număr de dezbateri organizate”, afirmă Cîmpeanu.
Consultarea nu se oprește, ține să precizeze Cîmpeanu: „Este nevoie de mai multă consultare, pentru că după ce vom fi reușit să integrăm propunerile, le vom analiza foarte atent”.
USR: Dezbaterile pe legile Educației, simple exerciții de imagine
Și USR consideră că dezbaterile organizate pentru cele două propuneri de modificare a legilor Educației sunt menite să ajungă la concluzii care au fost dinainte stabilite de ministrul Sorin Cîmpeanu și de președintele Klaus Iohannis: protejarea plagiatorilor și feudalizarea universităților.
„USR consideră că dezbaterile organizate de Ministerul Educației nu sunt dezbateri propriu-zise, ci doar menite să ajungă la concluzii care au fost dinainte stabilite de ministrul Sorin Cîmpeanu și de președintele Klaus Iohannis: protejarea plagiatorilor, feudalizarea universităților și permanentizarea rectorilor pe funcții, politizarea numirilor în posturi de conducere, bulversarea sistemului de admitere la liceu”, potrivit unui comunicat de presă transmis presei joi.
USR susține că, derulată în timpul vacanței de vară, când majoritatea celor interesați direct de subiect - elevi, cadre didactice, părinți, experți în educație - sunt în plecați în concediu, „cea mai mare dezbatere publică a unei propuneri legislative nu este nimic mai mult decât o mare farsă”.
Ce conține textul petiției
Petiția a fost lansată, vineri, în jurul orei 15.00, iar până la ora difuzării acestei știri a strâns 11.200 de semnături.
Redăm în cele ce urmează textul integral al petiției:
„Noi, semnatarii acestei scrisori, îi solicităm președintelui României, domnul Klaus Iohannis, autorul moral al proiectului „România Educată”, demiterea de urgență a ministrului Educației, domnul Sorin Cîmpeanu, precum și retragerea proiectelor legislative propuse de Ministerul Educației. Credem că este de datoria șefului statului român, ca mediator și apărător al interesului superior al cetățenilor, să se implice direct pentru înlăturarea acestei figuri toxice din Guvernul României, care mimează o reformă în domeniul învățământului pentru a proteja politic noua oligarhie creată în jurul școlilor și universităților românești, care își vede acum puse la adăpost legal afacerile, fraudele și plagiatele
Retragerea acestor proiecte de lege trebuie să se întâmple de îndată, pentru că ele conțin o serie de prevederi grave, de natură să întoarcă sistemul românesc de învățământ în vremuri de tristă amintire. Dacă vor fi adoptate și aplicate, aceste proiecte de legi vor fi o sursă importantă de inegalități, de discriminare și de suferință în societate, pentru că ele nu sunt animate de interesul superior al copilului și de preocuparea pentru crearea unei societăți mai drepte și mai echitabile. Dimpotrivă, în numele unei fantasmatice „excelențe”, ele încurajează ruperea sistemului școlar între cei privilegiați și restul societății, condamnată la sărăcie și excluziune. Proiectele de lege sunt un nou impuls dat celor două mari industrii lucrative din România: industria meditațiilor și industria plagiatelor. Este aceste spiritul „României educate”, domnule președinte Iohannis?
Credem că legile trebuie retrase de urgență și refăcute de o echipă cu legitimitate publică sporită, condusă de un ministru competent și integru profesional care să poată coopera cu succes cu specialiștii din țară și din Diaspora în domeniul educației. Prin tot ce a făcut, ministrul Sorin Cîmpeanu și-a pierdut orice autoritate și credibilitate necesare pentru a motiva oamenii din sistemul de învățământ să se angajeze într-un proces amplu de reformă. Acesta nu s-a preocupat de pregătirea anului școlar, de furnizarea de manuale, de asigurarea siguranței în școli, de ajutorarea celor mai săraci dintre copiii României, a gestionat catastrofal școala românească în pandemie, a acceptat cel mai mic buget din istoria postdecembristă a României pentru Educație și și-a bătut joc de profesori, atât prin refuzul de a îndeplini creșterile salariale promise, cât și în cadrul așa-ziselor dezbateri pe marginea proiectelor de lege.
De ce este important?
Domnule președinte Klaus Iohannis, distinse colege și colegi, dacă nu v-am convins, vă rugăm să găsiți mai jos primele 10 argumente pentru care solicităm retragerea proiectelor de lege și demiterea urgentă a ministrului Sorin Cîmpeanu:
1. Aceste proiecte de legi sunt lipsite de viziune și de coerență. Ele se îndepărtează deliberat de spiritul programului prezidențial „România educată” și se propun ca o colecție de măsuri administrative care creează haos și blocaje în sistemul de învățământ.
2. Proiectele de lege au fost elaborate fără consultarea experților în educație din marile universități românești.
3. Consultările în jurul lor au fost realizate premeditat în perioada vacanței și a concediilor legale de odihnă ale profesorilor, cercetătorilor și elevilor, afectând în acest fel drepturile sociale stabilite prin lege ale acestor categorii sociale.
4. Durata consultărilor a fost disprețuitor de scurtă pentru a permite un veritabil dialog social și profesional în jurul unor proiecte care riscă să afecteze viața întregii societăți pe o durată foarte îndelungată.
5. Consultările s-au făcut în medii controlate, politizate, cu parteneri agreați de ministru, din care au fost excluse opiniile critice la adresa proiectelor. Atunci când ele au fost totuși exprimate, au fost tratate cu ironie, aroganță și dispreț de către ministru, umilind partenerii de dialog social.
6. La solicitarea societății civile de a prelungi durata consultărilor pentru a permite realizarea unor dezbateri autentice și constructive, ministrul Sorin Cîmpeanu a răspuns pe un ton agresiv, amintind de vremurile staliniste, reducând demersul civic la eticheta „grup de interese” și pe semnatari la o minoritate insignifiantă, formată din zecimale.;
7. Proiectele de lege, care sunt o colecție nesfârșită de măsuri administrative, conțin numeroase prevederi haotice care, puse în aplicare, vor crea blocaje în sistemul școlar, forțând astfel încă din prima clipă adoptarea de amendamente la aceste legi.
8. Proiectele nu respectă interesul superior al copiilor și nu încurajează tinerii absolvenți să se orienteze spre cariera didactică; dimpotrivă – prin protejarea și privilegierea unei minorități fidele politic – produc inegalități și discriminări, contravenind în acest fel tuturor principiilor actuale ale unei educații bazate pe egalitatea de șanse.
9. Proiectele de legi sunt un grav atentat la integritatea academică, deoarece creează veritabile scuturi de protecție pentru fraudatori și plagiatori, în dispreț pentru cele mai elementare reguli de etică universitară.
10. Proiectele de legi privilegiază crearea unei oligarhii academico-politice, oferind rectorilor o putere discreționară în universități și acces nelimitat la resursele materiale, financiare și simbolice ale universităților.
Pentru toate aceste motive, vă chemăm să semnați această scrisoare, pe care o transmitem, dimpreună cu toate semnăturile noastre, președintelui țării, domnul Klaus Iohannis.
Nu suntem zecimalele unui ministru, domnule președinte!”